I valet och kvalet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Hej_hoppp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 215
H

Hej_hoppp

Jag är gammal medlem här på Bukefalos, men eftersom jag inte vill att detta ska komma ut till folk jag känner som jag vet springer runt här och läser så väljer jag att vara anonym och hoppas att det inte kommer ställa till med några problem.

Jo så här ligger det till;
För ett tag sedan bestämde jag mig för att sälja min häst altenativt låna ut hästen på foder för senare köp. När h*n sedan skulle besktigas visade det sig att h*n hade en hält. H*n fick medecin och sedan ridas igång innan vi fick åka tillbaka till veterinären.
Även denna gången var h*n halt, dock var det lite bättre. Fick kortison och tupkam.

Nu är det så att vi hade en intresserad tjej som ville ha hästen på foder. Men till saken hör att tjejen är väldigt ung (16 år) och det är det som jag drar mig lite för.
Hon låter vuxen när hon skriver (ordentligt skrivna mejl, ingen "småbarnsstil" etc.) Även i telefon låter hon trevlig och lite vuxen. Hon har berättat att hon har stor erfarenhet, ridit på ridskola, hyrt hästar, jobbat på försäljningsstall där hon fick träna ordentligt i både hoppning och dressyr m.m.
Hennes föräldrar är inte jättehästvana men hennes pappa är intresserad av att hjälpa henne med det han kan bidra till (vet inte så mycket om hennes mamma, bara pappan hon har berättat om och han kommer även följa med vi ev. provridning)
Hon har ställt mycket frågor om hästen och jag har svarat så precis så som jag själv upplever honom utan att att tänja på sannigen.

Om det nu visar sig att hästen är frisk efter vi har varit hos veterinären igen så är hon intresserad av att komma och kolla/provrida redan helgen därpå, vilket kanske inte är jättesnällt mot hästen eftersom h*n har ståt helt i några veckor.

OM den nu blir så att ja låter den här tjejen få ta hand om min häst så hade jag tänkt ge henne 3 månaders prövotid. Efter dessa 3 månader kommer jag att begära en veterinärsbesiktning (som självklart jag kommer att betala) Om hästen är frisk och dom trivs med varandra så kommer hon få erbjudandet att köpa hästen, om inte så får jag ta hem hästen och efter det själv bestämma vad jag ska göra.

Om kommer ha hästen i ett litet större stall där jag antar att det kommer finnas kunniga hästmänniskor som hjälper henne.
Det är inte hennes kunnighet eller erfarenhet jag är orolig för utan mer att hon är så ung och inte har hästvana föräldrar.
Dock så påminner hon om en kompis till mig, som inte heller fick all hjälp av sina föräldrar. Idag skulle jag utan några som helst problem kunna ge min häst till henne och lita på att hon tar väl hand om den, så man vet ju inte. Bara för att hon är ung så behöver hon ju absolut inte vara okunnig eller oseriös.
Kommer givetvis inte ge henne några klartecken förrens jag träffar tjejen i fråga och se hur hon passar ihop med min ögonsten.

Hoppas att någon har orkat läsa igenom mitt långa inlägg och kanske kan ge mig lite tips och ideér, eller kanske ni har egna erfarenheter att dela med er av?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: I valet och kvalet

Jag tycker du ska vänta och se hur tjejen verkar. Oavsett ålder är det ju mycket som påverkar intrycket av en människa. dessutom märker du hur pass angelägen pappan är att hjälpa till och engagera sig.

Tack för svaret.
Sjävklart kommer jag att vänta med att bestämma mig tills jag har träffat henne och pappan. Berätta så att dom förstår hur det ligger till med hästen och hur det kommer bli med dennes forstatta tävlingskarriär (efter att jag har rådfrågat veterinären då)

När jag först fick kontakt med henne så tänker jag "nej, hon är för ung" men ju mer våra samtal har utvecklat så har jag börjat mjukna lite och tänka en extra gång.
Hon är väldigt angelägen att komma och titta på hästen så jag kommer ge henne en chans och se hur intrycket av henne blir.

Det låter klokt. Jag började rida min nuvarande häst när jag var 16. Jag har stått i trevliga stall där jag lärt mig mycket av andra, och allt har fungerat utmärkt.

De verkar ju vara ett vettig tjej trots sin ringa ålder. Dela så att hon beättar att pappa kan hjälpa till och att han följe rmed ochså vid ev prov ridningen då får du träffa dem båda två.
Sedan de som slår mig är att hon verkar verkligen vara intresserad för trots allt är ju hästen halt å hon har kunnat tagit en annan häst men väntar på din de tycke rjag låter som ett bra intresse för just din häst. Sedan kan nui ju få bra kontakt ochså så hon tar stöd av dig om de skulle vara några problem för henne med hästen.

varför inte prata med pappan? säg som det är, att du har tvekat och behöver veta att föräldrarna står bakom henne. fråga om han vet vilket ansvar en häst är?
jag köpte ponny när jag var fjorton och mina föräldrar var ganska ovana (hade dock tvingats hjälpa till med stall skötsel därför att jag hade sköthäst). men det gick hur bra som helst, vi tog hjälp av tränare för att köpa hästen osv, dom var kloka nog att förstå sina begränsningar.

ålder är ju inte heller en garanti för att folk är mogna och ansvarstagande :smirk:

De verkar ju vara ett vettig tjej trots sin ringa ålder. Dela så att hon beättar att pappa kan hjälpa till och att han följe rmed ochså vid ev prov ridningen då får du träffa dem båda två.
Sedan de som slår mig är att hon verkar verkligen vara intresserad för trots allt är ju hästen halt å hon har kunnat tagit en annan häst men väntar på din de tycke rjag låter som ett bra intresse för just din häst. Sedan kan nui ju få bra kontakt ochså så hon tar stöd av dig om de skulle vara några problem för henne med hästen.

Ja, jag trodde hon inte skulle vara intresserad när jag sa att hästen var halt, men hon bad mig skicka bilder på hästen och då blev hon jätteintresserad och ville verkligen att jag skulle höra av mig när jag visste om h*n var bra eller inte. Sjävklart kommer jag att ha kontakt med henne om det nu blir så. Tyvärr är det lite långt att åka och hälsa på (skulle nog ta omrking 4 timmar att köra) men en helg kan man ju alltid åka och se så allt går bra. Sen finns ju även telefon och mejl:)

varför inte prata med pappan? säg som det är, att du har tvekat och behöver veta att föräldrarna står bakom henne. fråga om han vet vilket ansvar en häst är?
jag köpte ponny när jag var fjorton och mina föräldrar var ganska ovana (hade dock tvingats hjälpa till med stall skötsel därför att jag hade sköthäst). men det gick hur bra som helst, vi tog hjälp av tränare för att köpa hästen osv, dom var kloka nog att förstå sina begränsningar.

Jag har fått ett telefonnummet till pappan så jag kommer kontakta honom också när det blir aktuellt för en provridning. Jag antar att det är han som kommer att betala det här och då är det ju viktigt att han vet att hästar faktiskt inte är gratis. Och ansvaret kommer ju till störst del ligga på föräldrar eftersom hon inte är myndig.

Jag har konsekvent gjort så, när minderåriga hör av sig, att jag ber föräldrarna ta kontakt. Jag vill ha kontakten med föräldrarna, punkt slut. Om inte föräldrarna kan föra ett samtal med mig om min häst, hur ska de då kunna ta ansvar för hästens skötsel? Ja, det är min inställning.

Mina lite oproffsiga råd.

Eftersom flickan är minderårig skulle jag tala med pappan. Om det i första hand handlade om att hitta ett hem åt hästen, skulle jag också höra mig för lite artigt om hennes framtidsplaner. När man är sexton går man första eller andra året på gymnasiet. Om det inte var "känslomässigt" skulle jag låta framtiden vara familjens bekymmer.

Sedan skulle jag nog vara lite försiktig med att lämna ut en häst på foder under en igångsättningsperiod. Fast här handlar det om vilken typ av hälta det rört sig om , hur långvarig den varit, vad veterinären ordinerat....

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter...
När min familj köpte vår ponny var ingen av mina föräldrar särskilt hästvana . Jag var 19 år och hade hållit på med hästar och ridning i ca 11 år och min syster, som i första hand skulle ha ponnyn, hade ridit på ridskola i ca 6 år. Allt gick utmärkt, men å andra sidan är våra grannar mycket hästvana och vi hade väldigt mycket hjälp av dem och tränaren som min syster red för.

Trots att mina föräldrar inte var särskilt hästvana har de alltid vetat att de hade det yttersta ansvaret för ponnyn. Ansvaret låg aldrig på min lillasyrra.. (jag pluggade på annan ort). Dock har dom sagt nu i efterhand att dom aldrig kunnat tänka sig att det var så mycket jobb med egen häst. Iofs. hade vi stall hemma på gården med två hästar.

Fråga också tjejen/pappan efter referenser t.ex. ridläraren. Det gjorde vi när vi lånade ut vår ponny på foder nu i vintras.
Lycka till!!:)

Jag skulle först och främst se till att skriva ett kontrakt med föräldern.

Jag vet ett fall med en tjej som var 13 och köpte en häst, stor häst, hon var nämligen lång, den säljaren var också skeptisk, men det fungerade bra.

Det som jag blir liiite tveksam till det är att hästen redan har en hälta och kommer den här tjejen verkligen att ha tålamod att vänta ut att den blir friskförklarad ? Förstår hon liksom innebörden av en häst som man kanske inte kan tävla med ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 696
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka