I vilken omfattning bör en hage mockas?

Stjärnklar

Trådstartare
Hej,

jag har noll koll på hästar och hästvård, och skulle vilja veta i vilken omfattning en hage bör mockas. Jag går dagligen förbi en hästhage med två hästar som enligt min uppfattning är rejält skitig. Det ser ut som ett minfält med hästskit.

Jag har påtalat detta med de som har hagen och de påstår att hagen är fullt normal etc.

Vi snackar alltså om en hage som är ca 1ha och det är skithögar varje 2–3 meter. Är det normalt?
 
Om man mockar hagen minskar man risken för att sprida mask, vilket jag brukar sträva efter med min häst, så vi mockar bort precis allt bajs.
 
Hej,

jag har noll koll på hästar och hästvård, och skulle vilja veta i vilken omfattning en hage bör mockas. Jag går dagligen förbi en hästhage med två hästar som enligt min uppfattning är rejält skitig. Det ser ut som ett minfält med hästskit.

Jag har påtalat detta med de som har hagen och de påstår att hagen är fullt normal etc.

Vi snackar alltså om en hage som är ca 1ha och det är skithögar varje 2–3 meter. Är det normalt?
Det är inte "onormalt". Men för att få en trevligare hage och mindre parasiter så mockar väldigt många sina hagar.
 
Har 2 hästar och 3 hagar på ca 1 hektar vardera som hästarna största delen på året roterat mellan och dom mockas inte, inte ens när det var 2 av hagarna och hade 2 hästar och 1 A ponny.
Vinterhagen är mindre (ca 10x50m) och mockas 2 till 3 gånger i vecka.

Har lågt masktryck på hästarna och om så inte var fallet så hade jag delat av hagarna för att roterar mer och mocka.
 
Har 2 hästar och 3 hagar på ca 1 hektar vardera som hästarna största delen på året roterat mellan och dom mockas inte, inte ens när det var 2 av hagarna och hade 2 hästar och 1 A ponny.
Vinterhagen är mindre (ca 10x50m) och mockas 2 till 3 gånger i vecka.

Har lågt masktryck på hästarna och om så inte var fallet så hade jag delat av hagarna för att roterar mer och mocka.
Precis, storleken på hagarna och antalet hagar hästarna har påverkar vikten av att mocka.
 
Våra skiter i stora högar i relativt små hagar. Vi har också lågt masktryck då det inte stått hästar på gården alls eller på flera decennier.

Vi mockar ca 1-3 ggr per år med traktor så det ser ofta ganska illa ut men är tämligen lite utspritt och inte något som hästarna står i eller måste gå genom.
 
Intressant.

Om det inte är något större problem med parasiter i hagen, så är det inte så illa som det ser ut om jag förstått det rätt :)
 
Jag mockar mindre hagar 1-2 gånger i veckan. De stora hagarna tar jag mest så det ej ligger i början av hagen eller där vattnet eller ev mat ska vara. 2. Gr om året kör vi bort skiten ordentligt. Nästan alla mina hästar nollar på maskkontroll.
 
Jag mockar mindre hagar 1-2 gånger i veckan. De stora hagarna tar jag mest så det ej ligger i början av hagen eller där vattnet eller ev mat ska vara. 2. Gr om året kör vi bort skiten ordentligt. Nästan alla mina hästar nollar på maskkontroll.

Jag tror att det är det som jag har reagerat mest på, att mat/vatten/saltklump ligger i början av hagen omgiven av skithögar.
 
Lösdriftens vinterhage mockar vi varje dag för att hålla nere masktrycket, det blir otroligt mycket på 4 hästar. Viktigast är på grusytan samt inne i lösdriften.

Grushagarna som boxhästarna går i mocka också varje dag. Sommarhagarna mockas inte :)
 
Grushagarna och den ytan i gräshagarna som är grusad hålls alltid rena. Mitt sto går i en ogrusad hage men skiter bara i ena hörnet så den mockas ungefär en gång per kvartal.
Vi har också lågt parasittryck.
 
H.H går i en egen hage med "naturunderlag" utan gräs (alltså ej grus, utan mer "naturjord" eller vad man ska säga). Den mockas varje dag. :)
Han ligger stadigt på 20-60 EPG, men det är ingenting jag gör någonting åt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 020
Senast: Daydreamer
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 183
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp