Ibland känner man att medeltida straff borde återinföras

Rubriken är kanske inte helt lyckad, jag vill alltså inte införa den typen av straff utan det var skrivet för att förmedla vad jag känner inför brottet - jag tycker det är så otroligt fegt och uselt.

Det har förekommit liknande trakasserier här, bl.a. ett fall för något år sedan där en grupp ungdomar under lång tid gav sig på en äldre sjuk kvinna.
 
Ja fruktansvärt. Det framkommer ju också att åtminstone någon/några av ungdomarna befann sig på ett Sis-hem i närheten, som senare lade ner sin verksamhet. Jag tolkar det som att det inte hade skötts så lysande, och utan att ha någon insyn så reflekterar jag över att de ungdomar som väl skulle komma på rätt köl genom placeringen där nu har förstört sitt liv än mer. Ett svek från samhället både mot kvinnan och ungdomarna låter det som, även om de ju såklart har eget ansvar för att de gjorde som de gjorde.
 
Vissa människor har förbrukat sin rätt till ett liv i samhället, det finns inga ursäkter för det där beteendet. Tyvärr så kommer dom nog snart ut och får säkert om dom känner sig hotade skyddade identiteter så att dom inte riskerar att utsättas för folk som vill dom illa..Det är ju så det är här i sverige oftast.
 
Jag måste säga att jag är imponerad av kvinnas sons uttalande.
"- Jag tycker mer synd om killen, hur han har förstört sitt liv. Vad är det som gör så att man går så långt över trösklar som borde finnas?"

Hade det varit min mamma som mördats hade jag nog inte var lika klartänkt och sympatisk.
 
Jag känner ren vrede bara av att läsa rubriken! Klarar inte av att läsa artikeln, det berör alldeles för mycket. Håller med om att vissa har förbrukat sin rätt att leva 😡🤬
 
Ja fruktansvärt. Det framkommer ju också att åtminstone någon/några av ungdomarna befann sig på ett Sis-hem i närheten, som senare lade ner sin verksamhet. Jag tolkar det som att det inte hade skötts så lysande, och utan att ha någon insyn så reflekterar jag över att de ungdomar som väl skulle komma på rätt köl genom placeringen där nu har förstört sitt liv än mer. Ett svek från samhället både mot kvinnan och ungdomarna låter det som, även om de ju såklart har eget ansvar för att de gjorde som de gjorde.
Lät som att det var en frivillig placering dock, så då är det inget SIS utan ett HVB-hem troligtvis. Min upplevelse är tyvärr att de väldigt ofta brister i säkerhet och förmåga att ta hand om ungdomarna och deras ofta väldigt stora problem.
 
Ett samhälle har inte rätt att ta ett liv om det inte kan återuppväcka samma liv, det är min stenhårda uppfattning. Ja, min personliga reaktion skulle antagligen vara olika om det var min mamma det hände. Det är också därför som det är det juridiska systemet, eg samhället som beslutar om straff för en gärning, lagför och vid fällande dom bestämmer om längden på straffet. Inte familjens naturligt känslomässiga reaktion.

Som kvinnans son säger, ett ungt liv förstört för all framtid iom en gammal kvinnas mord. Personligen tycker jag att systemet bör ändras så att sociala myndigheter har betydligt större befogenheter att skilja barn från sina biologiska föräldrar. Polisen säger ofta att de vet vilka barn som kommer att växa upp till ungdomar med brottsligt och anti-socialt beteende redan när de är små. Dessa borde omplaceras på helt ny ort, imo.

Barnens rätt till en framtid väger tyngre än biologiska föräldrars rättigheter.
 
Polisen säger ofta att de vet vilka barn som kommer att växa upp till ungdomar med brottsligt och anti-socialt beteende redan när de är små. Dessa borde omplaceras på helt ny ort, imo.
Jag har också hört detta men stämmer det verkligen? Jag tänker att varje gång polisen får rätt och ett stökig unge blir brottslig så stärker det polisens uppfattning att hen kan förutsäga vilka barn som kommer att bli brottsliga. Men varje gång polisen misstar sig och den stökiga ungen växer upp och blir en helt vanlig ungdom/vuxen tror jag inte polisen tänker att hen inte är så duktig på att förutsäga framtiden.

Innan man börja ta barn från deras föräldrar får man har något mer att gå på än polisens magkänsla eller får man göra ordentliga undersökningar huruvida polisen verkligen kan förutsäga om små barn kommer bli brottslingar.
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att jag är imponerad av kvinnas sons uttalande.
"- Jag tycker mer synd om killen, hur han har förstört sitt liv. Vad är det som gör så att man går så långt över trösklar som borde finnas?"

Hade det varit min mamma som mördats hade jag nog inte var lika klartänkt och sympatisk.

Jag reagerade på ordet mer synd. MEST synd hade jag väl ändå tyckt om min mamma som blivit mördad och brunnit inne, för bövelen. Sedan kan jag också ha sympati för unga på slir som även förstör sina egna liv, genom något som kanske inte var tänkt skulle gå så längt. Men MER synd, hallå?! Skitmärkligt uttalande.
 
Jag reagerade på ordet mer synd. MEST synd hade jag väl ändå tyckt om min mamma som blivit mördad och brunnit inne, för bövelen. Sedan kan jag också ha sympati för unga på slir som även förstör sina egna liv, genom något som kanske inte var tänkt skulle gå så längt. Men MER synd, hallå?! Skitmärkligt uttalande.
Jag tolkade det inte som mer synd om killen än mamman, utan att sonen tyckte mer synd om killen än var arg på honom.
 
Jag har också hört detta men stämmer det verkligen? Jag tänker att varje gång polisen får rätt och ett stökig unge blir brottslig så stärker det polisens uppfattning att hen kan förutsäga vilka barn som kommer att bli brottsliga. Men varje gång polisen misstar sig och den stökiga ungen växer upp och blir en helt vanlig ungdom/vuxen tror jag inte polisen tänker att hen inte är så duktig på att förutsäga framtiden.

Innan man börja ta barn från deras föräldrar får man har något mer att gå på än polisens magkänsla eller får man göra ordentliga undersökningar huruvida polisen verkligen kan förutsäga om små barn kommer bli brottslingar.
Håller med, det är ingen liten sak att ta barn från sina föräldrar och det tycker jag inte det ska vara heller.
 
Håller med, det är ingen liten sak att ta barn från sina föräldrar och det tycker jag inte det ska vara heller.
+1 på den. Sedan kan vi väl konstatera att barn som hamnar i fosterhem har sina problem och identitetskriser under uppväxten, jag är inte alls säker på att brottsstatistiken om man skulle jämföra är sämre där...
 

Liknande trådar

Relationer Gah, jag har ingen aning om hur jag ska göra. Min ena syster sade "strunta i det" men mitt dåliga samvete gör att jag grubblar...
2
Svar
20
· Visningar
3 452
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp