Ibland når klantigheten nya höjder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Enormt_Anonym
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 990
E

Enormt_Anonym

Jag skäms såååå för jag borde ha vetat bättre. Under många års tid har vi haft tikar och hanar samtidigt och också haft vett att hålla dem åtskiljda under löp. Tills idag..........:(

Höglöpande tiken var inne och hanarna ute i hundgården. Skulle ta ut och rasta henne, öppnar dörren och går ut och vad kommer farande om inte unghanen. :eek: Det tar två sekunder så har han klättrat på och den slampiga tiken säger ju inte nej. Isär med dom fort som fan och där hänger apparaten och dinglar. In med tiken och ut med hanen till hundgården. Ser att dörren till undhuset är öppen och så även dörren till hans box. Jag måste ha missat att stänga ordentligt. Tyckte jag tryckte till båda dörrarna så de var stängda men nähä.

Visst, ingen hängning men det är ju inte nödvändigt för dräktighet. Det där sekunderna det tog att få isär dem räcker. Så jäkla klantigt. Jag borde ha kollat bort mot hundhuset innan jag tog ut tiken för att försäkra mig om att hanarna var ordentligt undanstoppade. Gah, jag blir så arg på mig själv :mad:

Så, nu då?
Tiken måste ultraljudas och då eventuellt abortsprutas. Eller så sprutar vi ändå så fort det är läge för att vara riktigt säkra. Det får inte bli några valpar efter den här kombinationen. Tiken är långt över valpningsbar ålder och det är olika raser.

Dum, dum, dum Anonym.

Sv: Ibland når klantigheten nya höjder

Jag skulle nog sterilisera tiken i det här läget. Uljud och abortspruta kostar ju en slant de med, och är tiken ändå lite äldre så hade jag inte velat riskera pyo.

Min tik var 12 år när hanen lyckades forcera grinden jag trodde skulle räcka. Det blev heller ingen hägning men gav abortspruta i fall att. Ville inte riskera att söva en såpass gammal tik för sterilisering. Så misstag/slarv får man surt betala tyvärr.
Nu är hanen kastrerad i alla fall för han skulle ändå inte gå i avel.

Jo, egentligen skulle jag väl ha velat kastrera den här tiken för flera år sedan men det blev aldrig av. Nu är hon så pass gammal att jag tvekar ganska markant inför att göra större ingrepp i henne. En kastrering är visserligen ett rutiningrepp, men det är trots allt en operation med tillhörande sövning. Enligt uppgift från Fass ska Alizin bara ha gett pyo i ca 4% av fallen och det känns drastiskt att lägga hunden på operationsbordet för en risk på 4%.

Jag önskar det gick att göra grav-test å hund för enligt mannen i huset var apparaten aldrig inne, men hur ska man kunna veta det säkert. Det går ju inte. Jag är inte så brydd över vilka kostnader det blir utan oroar mig mer över hunden som visat sig inte tåla både det ena och andra i preparatväg. Det här är som att välja mellan pest eller kolera.

Varför kontrollerade jag inte hundgårdarna?
:mad::mad::mad:

Ja, jag lär ju inte göra om samma misstag och efter den här tiken håller vi nog oss till hanar. Av nuvarande hanar är en aktiv avelshane och en annan är tänkt till det om han visar sig hålla måttet, så kastrering av dem är inte ett alternativ.

Hade jag varit du hade jag väntat och gjort ultraljud. Eftersom det är tveksamt om det blivit parning så hade jag hellre gjort UL och sen hoppats att det kan stanna vid det. Dvs att tiken inte blivit dräktig.
Visst, är hon dräktig får du ge abortspruta och du hade sluppit UL om du gett sprutan direkt. Men å andra sidan så har du tur så stannar det som sagt bara vid UL.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 322
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 246
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka