Bukefalos 28 år!

Icke godkänd hingst i avel?

mian1

Trådstartare
Är det straffbart att använda en icke godkänd hingst till andra ston än sina egna? Och att ta betalt för det? Skulle rasens avelsförening vidta några åtgärder ifall ägaren till hingsten också har en seriös uppfödning (med godkända hästar)?
Efter hur lång tid kan det hela anses som preskriberat?
 
Får inte jag betäcke "mitt" sto med en icke godkänd hingst?

Om jag köper ett sto, måste jag då leta efter en godkänd hingst då?
 
Det är olagligt att använda icke AVELSVÄRDERAD hingst. Däremot kräver många rasföreningar att hingsten skall vara GODKÄND för att du skall få regga avkomman i huvudregistret. Men är hingsten inte avelsvärderad är det alltså ett lagbrott.

Att LETA efter en godkänd, eller avelsvärderad, hingst bör inte bli så jobbigt. Det finns betydligt fler sådana hingstar än sådana som inte är avelsvärderade/godkända. Det är bara att kolla med rasföreningen.

Anneli
 
För att få använda en icke avelsvärderad hingst så krävs det att hingstägaren äger både stoet och hingsten.
 
så om min vännina har en icke godkänd hingst men jag vill ha honom som pappa till mitt föl, det är alltså olagligt?

Varför?
Det är väll upp till en själv vilken man vill ha som pappa, eller?
 
Men om detta redan hänt, för länge sen? Min häst är efter en icke godkänd/icke avelsvärderad hingst, men det brottet begicks för 12 år sedan. Kan hingstägaren råka illa ut för det nu,så här långt efter? Och vilka åtgärder skulle vidtas mot ägaren i så fall?

I vilket fall tycker jag att straffet borde delas lika på hingstägare och stoägare. Båda är ju medvetna om att de begår ett fel/brott.
 
Ja det är olagligt.

Därför att aveln i Sverige är reglerad så att man inte avlar på vad skit som helst. Jag tycker det är ialla nog att det räcker med att de är avelsvärderade.

Du har antaligen en massa godkända hingstar att välja på, så varför inte välja en av dem istället ?
 
Jag ville bara veta varför det är olagligt.
Jag har en valack som jag hoppas inte skall/kan föla.
Det var ren hypotetisk fråga :smirk:
 
Anledningen

Det är olagligt sedan den tid hästen spelade en viktig roll i armen. Då var det viktigt att bönderna betäckte sina ston med hingstar som ansågs lämpliga för att producera blivande kavallerihästar eller goda arbetshästar. Annars fick man importera sådana hästar och det var naturligtvis dyrt. Bättre att tillräckligt många hästar producerades inom landet.

Nackdelen med lagen, som många hästägare ändå fortfarande står bakom (det känns ju ändå som en viss trygghet att hingstarna kollas centralt - jämför med hundavel där man som tikägare eller valpköpare måste kolla ALLT själv) - var att den bidrog till utrotande av vissa gamla lantraser som inte passade in i mallen. Mest känd av dessa är vår inhemska ponnyras Ölandshästen som var en liten, ädel häst som fanns i två typer, den minsta med en mankhöjd runt metern.

Anneli
 
Jag har svårt att tro att något skulle inträffa. Kanske är brottet t.o.m. preskiberat, men hur som helst - det krävs väl att det görs en anmälan? Och är detta hingstens enda avkomma går det ju alltid att "skylla" på tjuvbetäckning.

Anneli
 
Visst är det svårt att hitta en bra godkännd hingst i detta land finns inte många jag klassar som bra ett par tre stycken möjligen....

Kan ju vara för att jag sett vilka kanoner de har utomlands. :)
 
Fast chansen att hitta en bra hingst är ju bra mkt större om man väljer en godkänd än en som inte ens lämnat granngården... :angel:
 
En av de viktigaste sakerna är just att för att vara lagliga att använda måste hingsten vara veterinärgenomgången och röntgad.
 
Jaså inte som vid vanlig avelsvärdering då? Dvs röntgen enbart när veterinären hittar något som verkar misstänkt?

På halvblodshingstarna är det väl obligatoriskt?
 
Röntgen ingår väl för alla avelsvärderade? Eller är jag ute och cyklar i önskedrömmar då? För hbl är det obligatoriskt i alla fall.
 
Tyvärr har den obl. röntgen tagits bort för Arabhingstarna f.o.m 2003 :mad:.. faktiskt bara ca 2v före avelsvärderingen, så positivt är det ju att de flesta visade *blev röntgade innan* + att alla äldre godkända hingstar är röntgade :)!!!

Bedrövlig framtid för Arabaveln (om inte gemene man frivilligt röntgar sin egen hingst) och gärna stona också förstås, vilket inte jag gjort :o!!!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 763
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
14
· Visningar
289
Senast: Ise
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 305
Senast: Migo
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp