Icke Halvblod som allroundhästar.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare IrishDraft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 221
Sv: Icke Halvblod som allroundhästar.

Niqita skrev:
Finns inga bättre allroundhästar än araber. Kort svarat men så är det bara :D

Detta låter intressant eftersom jag är 178 cm lång och för närvarande väger 72 kg, har vägt 85... och gillar allroundhästar. Jag red in min kompis arabhingst för ett antal år sedan. Han var knappt 147 nyverkad utan skor och 148 med skor. Han var jättetrevlig att rida, men jag kände mig för lång, då jag nästan kunde knyta ihop fötterna under magen på honom och han var den ädlare modellen, som gjorde att man kände sig vinglig på honom, även sedan vi musklat upp honom en del.

En ultimat allroundhäst enligt ovanstående kriterier, anser jag nog ska passa de flesta ryttare, även om man är lång, eller väger några extra kilo. Så jag måste säga att det måste finnas bättre allroundhästar än bara araber, även om jag är väldigt svag för araber själv. Övervuxna connemaror är utmärkta exempel på bra allroundhästar. Och till viss del kan vi även infatta många islandshästar anser jag även om de inte alltid kan hävda sig på tävlingsbanorna inom dressyr och hoppning, då. :bow:

Jag har ett själv ett halvblodssto enligt ovanstående kriterier, med angloarabpappa, som var godkänd i halvblodsaveln och därmed en hel del arab och fullblodsblod i stamtavlan. Hon har haft ett par avkommor med dubbelregistrering, både som angloarab och halvblod. Varav endast en valack e Notariat ox är i livet idag. Ett sto e Mintage xx dog tyvärr i en hagolycka som unghäst.

Mvh

IngelaH

Soory Stopek men anledningen till att jag efterlyste just sådana icke-halvblodshästar är för att jag VET att de finns, har träffat o ridit flera araber samt sett kallblodstravare och varmblodstarave med potentialen men inte ryttaren hela vägen i den fallen jag sett... Har även sett fjording och nu vill jag ha mer exempel. Så sorry... Det avr mycket tråkigt svarat av dig...

Det var nog mest din egen känsla, IngelaH.
Hästen hade nog inga bekymmer med din längd eller vikt. Jag kan sätta upp vem som helst på vår arab. Även någon som är runt 180 cm och hör och häpna, det ser alltid bra ut!
Fö kan hon alla de här kraven utom det med lastningen.

Så otroligt inspirerande!

Och :bow: till trådskaparen för en ovanligt intressant tråd!

Min korsning Lippizzaner/New Forest på 154 cm fixade såklart alllt detta.
Gick i form i allla gångarter. Skolorna, byten i varje, galoppiruetter. Tyvärr inte så mycket tävlad i dressyr pga tungfel, dvs hon räckte ut tungan åt domaren.
Tävlad hopppning upp till 120, tränad upp till 140 (även för Peter Eriksson när man nu får skryta).
Tömkörning påbörjad vid 24 års ålder men aldrig inkörd.
fantastisk kompis i skog och mark, även ensam.
Tidvis problem med lastning annars otroligt positiv till hantering. Jag har joggat, cyklat och promenerat mycket med henne, och vi har lekt mycket på "hinderbanor" (typ agility fast med häst).
Denna häst har dock allltid varit en dominant enmanshäst. Hon går med på alla tokigheter, bara de kommer från en person hon litar på. Annars kan hon vara en riktig elak jäkel.
Cazina är idag 29 år och pensionerad sedan ett år tillbaka. Hon går på lösdrift och galoppperar sina rundor med kompisarna nästan varje dag. Jag har haft henne i drygt 17 år och jag lovar - en sådan här häst hitttar man bara en gång i livet!
Roligt att få skryta lite om sin pärla!!!

Vad kul att läsa om din häst! Jag var nämligen medryttare på en lipizzaner innan jag skaffade egna hästar, och det var en väldigt speciell dam, lät precis som din! :) Killen som hade henne red henne, de var ute och joggade, simmade tillsammans och brukade åka ner till öland och rida långturer. De var som ett gift par och ingen annan kom emellan dem. Han försökte sätta upp flera personer på hästen, men det var ingen som kunde ta sig upp, hon vägrade låta någon annan sitta på henne. Så provade jag en dag och jag kom upp :) Hon testade mig mycket i början men sedan fick jag en vän för livet. Hon var också en perfekt allround häst och klarade alla kriterier som diskuteras här. En väldigt fin och trevlig häst som har lärt mig fruktansvärt mycket om hästar :love:

Jag har ett par araber som båda behärskar det som trådskaparen efterlyser... Den ena är närmare 170 i mkh, så på den hästen är det få som känner sig "stora"... Det finns ju stora araber, om man ger sig tid att leta! Och suveräna allroundhästar :love:

Jag har en snygg och duktig welsh cob på 158-160, 11 år... Går western; reining, horsemanship, trail. Går fint i form, bra steg, går msv dressyr, hoppar gärna både på bana o i skogen. Har dock haft en lång startsträcka då han växte långsamt, det har tagit tid att bygga upp styrkan, men vad gör väl det? Han är nyfiken och är gärna med på upptåg, långritter och har hittills går med på allt jag bett om.

Mmmm det är mycket kärlek inblandad med en sådan häst som min Cazina. Egentligen är det bara min syster som har kunnat rida henne förutom jag under våra år tillsammans. Märker att hon bryr sig mycket om vad jag tycker, personer jag litar på (som pojkvän och min mamma) har hon kunnat acceptera men få andra. Många har fallit i backen...
Och nu när jag har två andra hästar inser jag att det är en ovanlig lyx attt ha en msv-utbildad häst att lulla i skogen med.

Pepson2 skrev:
Jag har ett par araber som båda behärskar det som trådskaparen efterlyser... Den ena är närmare 170 i mkh, så på den hästen är det få som känner sig "stora"... Det finns ju stora araber, om man ger sig tid att leta! Och suveräna allroundhästar :love:

Hej! Undrar hur du fått tag på en sådan stor arab som 170 cm? Trodde runt 160 cm var maxhöjd :confused: Min lilla "ärta" är bara 149 cm.

IrishDraft skrev:
*Rids i "form"
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget)
*Hoppar "bana" minst 1m
*Lätta att sko, klippa, lasta
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte.

Berätta gärna om dom är inkörda, tränar fälttävlan, rider bruksridning, deltar i utställnignar eller något annat kul, kanske har du din häst till hubertusjakt varje höst?

Ta chansen ge mig lite att läsa och skryt om din fina häst!

Och alla halvblodryttare (inklusive mig själv), jag är ledsen ni får starta en egen tråd, just nu vill jag höra om andra hästar...

Nu får jag berätta i dåtid.
Faktiskt hade jag för c:a 15 år sedan en islänning som var den verkliga allroundhästen.
Det han inte uppfyllde på din lista helt och fullt är väl steg 2 och 3. Han tävlades dock i hoppning av 10-åringar samt Hubertusjakt.
Själv använde jag honom som rid-och körhäst. Framförallt älskade han sin vagn under torra årstider.
På vintern tolkade vi efter honom. När maken och jag plockade svamp om höstarna så gick han med oss som bärhäst, alltid lös.
Han var en bra badkompis också. Ner i vattnet och det var bara för oss att hänga kvar i manen.

Han var en bra solkompis också. Låg vi och sola nere vid sjön kom han och la sig bredvid och snarka till lite lätt.
Han var nog det mesta allround jag har haft. Han spände över hela familjens olika intressen.

Samtidigt hade vi också ett arabsto som fyllde alla dina kriterier
samt att hon gillade släde och att vi även där tolkade efter henne.

Hon var suverän i fälttävlan men tyvärr tävlade vi aldrig henne i den grenen. Bara hoppning.

Idag har vi fortfarande araber men våra aktiviteter har trappats ner. S
äkerligen är dom lika användbara om vi fortfarande hade varit lika roade.
Blir lite arabutställningar bara samt lättare "husbehovsridning".

Överlag hänger det nog mycket på ägaren om man vill utveckla sin häst till allround oavsett ras.
Annika L

IrishDraft skrev:
*Rids i "form" Ja (med kandar)
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget)Klarar öppna, sluta och skänkelvikning i skritt och trav,galoppbyte om hon får hjälp att göra det på en liten 8:a, gör galoppbyte över hinder
*Hoppar "bana" minst 1m Hopptränar bana på 1 m, hoppar även bank
*Lätta att sko, klippa, lasta skoning är inga problem (barfota på sommaren) har inte klippt mer än det som veterinären har gjort, lastning går bra om hon får gå på först (valacken är för ranghög för att hon ska toras "tränga" in sig bredvid)
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Hon accepterar det mesta i fordonsväg men vill hellst SE vad det är, hon är lugnare när vi rider ut ensam än med sällskap
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte.Är inte tävlade på något förutom att vi har varit med på en distansritt bara på skoj och det var stationer efter vägen, så då var det lite otäcka saker bla en totempåle klädd med fårskinn med badringar på pinnar, som skulle byta plats

Övrig så är hon inkörd och tycker att det är roligt att bli körd (har bara provat rockard ännu), vi hoppar, rider i skogen, dressyr mm alltså en riktig allroundhäst

Hästen ifråga är ett sto av rasen kallblodstravare, hon är 15 år nu.
QUOTE]

Får väl ta och bidra med en fjordhäst också till denna intressanta tråd.. Har en trettonårig valack som rids i form och klarar öppna, sluta, skrittpiruett m.m. Gör dock ännu inte galoppombyte i språnget på ryttarens befallning fast det kommer väl. Går dessutom att rida lite halvdana galopppiruetter på.
Klarar att hoppa bana på en meter men har för feg ryttarinna på ryggen........ Har "bara" tävlat tom 80 cm.
Skoning och klippning är inga problem. Lastningen sköter han numera själv (leder fram honom till rampen och smackar sedan går han in själv).
Trafiksäker är han också klarar exempelvis förutom bilar, släpkärror, lastbilar och bussar även traktorer och sportmotorcyklar.
Tävlas på lokal och regional nivå i dressyr. Har vinster i LC klasser. Har tävlat som ponny till och med LC på lokalnivå.
Är inkörd och har gått fyrspann.
Har deltagit på utställningar fast på grund av hans gamla modell har han bara fått 37 poäng.

Köpte honom i Örebro för sex år sen...

Stam? Jag blir så nyfiken! Större araber är ju väldigt efterfrågade bland distansryttare.

Jag undrar bara varför det är efterfrågan på större (högre)araber i
distans. Eller var går gränsen för större och mindre araber i just den sporten kanske är en bättre fråga.
Mvh Annika L

okey... är medryttare, och vi (jag) har ridit honom på bana i ca 1/2 år. Innan dessa har han BARA gått i skogen och på travet...!
Heli Travare, 25 år. pigg som få :)

*Rids i "form" Det börjar gå nu i skritt och trav!
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Det får komma senare, men han har just lärt sig skänkelvikning och frambdels/bakdelsvändning.
*Hoppar "bana" minst 1m Inte bana, men i alla fall några hinder i rad!
*Lätta att sko, klippa, lasta Lasta, om han får fundera lite... MEn resten går utmärkt!
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Hmmm... förstår alla om jag säger att vi bor vid en hellikopterlandningsplats?! Alla sorters trafik går bra, men liggande soptunnor är farliga! :rofl:

Jag vet inte, är inte distansare själv. det är bara en grej jag har hört.

Tinker hästen helt klart !

Våran vallack kan mera än vi kan *S*
Han hoppar allt o älskar det .
Kan en del dressyr (jagvet inte vad stegen heter då jag inte rider dressyr själv)
Han är inkörd .
Han är nh-hanterad och påbörjad western ridning nu o det funkar bara bra.

Den tunnare tinkern kan man ha till precis allt ..
han är trafiksäker o enkel att lasta mm mm
går att rida ut på själv ..och kan gå ute året runt utan problem .:banana:

Hade tidigar en korsning mellan welsh cob och fransk travare, 170 cm i mkh, som var en riktig allround häst. Han tävlades i både dressyr och hoppning med placeringar utbildad t o m MSV (byten, skolor, samling även påbörjat tramp). Han användes även som körhäst vid tomtning, bröllop och födelsedagar.
En lika rolig häst att rida ut i skogen med som att göra att pass på banan med. En ärlig häst med ett hjärta av guld som alltid gör sitt bästa, trots att han har sina gångarter emot sig...

Liknande trådar

Träning Var och besökte mitt gamla stall häromdagen. I en av boxarna står ett halvblod. En jättefin häst men den står och väver och sparkar... 16 17 18
Svar
354
· Visningar
32 518
Senast: Allimac76
·
Hästmänniskan Har lite funderingar på att köpa (alternativt ha på foder) min första häst. Det kan väl vara dags vid mogen ålder (49)! :D Rider nu... 2
Svar
23
· Visningar
6 675
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka