Icke rastypiska hundar!

Sv: Icke rastypiska hundar!

Jag kan bidra med en strävhårig normaltax efter jaktlinjer. Vi köpte honom som jakthund och tanken var förstås att han skulle driva rådjur så husse kunde skjuta och matte laga middag!:d
Han är idag 4,5 år gammal och har aldrig jagat något annat än sädesärlor.... Han är en riktig "Tjuren Ferdinand" och sitter helst under sin korkek. Min andra hund (kopplad vid tillfället) stötte upp en hare framför näsan på taxen. Taxen tog upp jakten i ca 20 meter innan han bröt och väntade in matte... :love:

Lille herr tax fick i sina ungdoms dagar skogs- och jaktträning som sig bör men var aldrig intresserad av att springa iväg och leta efter några rådjur. Han går fortfarande lös i skogen, kommer alltid när man kallar och går aldrig utom synhåll. Får vi syn på vilt hugger jag "för säkerhets skull" tag i andra hunden, men taxen kan jag låta vara. Han är bara inte intresserad.

Annars är taxen en socialt välanpassad hund, alltid glad och träningsvillig. Han älskar att ligga i sängen och går helst inte ut när det är regnigt, blåsigt eller kallt. Viltspår och eftersök är han grym på, men drevkarriären gav vi upp och husse får fortfarande sitta på sin sten i skogen och vänta på att rådjuret ska komma fram självmant...
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

*KL*

Min leonberger har inte heller läst rasbeskrivningen för där står det: måttligt temperament och min grabb har allt annat än måttligt temperament, han är ta mig sjutton alltid pigg och överlycklig i allt och alla :D Hans uppfödare säger många gånger att han är den gladaste hunden hon någonsin har träffat och då har hon haft rasen i minst 20 år.

Det står även att LB:n skäller när det kommer någon inom reviret, HA! Senaste gången min kille använde sitt vaktskall kommer jag inte ens ihåg ;)

Höjden håller han iaf men han har bara drygt 2 cm tillgodo så det är tur att han har växt klart. Fast på sista utställningen han var på så blev han faktiskt mätt till 80 cm (maxhöjden för hanar) så ja.... Men även om han går mig på nerverna ibland med sina upptåg så skulle jag inte byta ut honom mot alla pengar i världen :love:
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Jag har 3 Beaglar... varav alla är lite udda i personligheten.. Men desto rastypiskare till utseendet och tur är väl det så att de är som en beagle ska vara någonstans.

Nr:1
Hane.. 50% Katt och 50% afgahn (stavas?)
En riktig finsmakare, Bekväm soffpotatis som inte vill smutsa ner sig då han är "lite för fin" enligt sig själv. Kräsen som tusan med vad som duger att äta, leka med och ligga på. Vad som helst går ju inte.. :cool:

Nr:2
Tik.. 100% Stenhård förstaklassens vakthund (enligt sig själv)
100% övergödd labbe (enligt mig)
Skittuff är hon vissterligen.. men jag tycker att det faktumet att hon blir fet av att titta på mat och äta sitt dregel över den.. :cool: Slår snäppet hårdare ;)

Nr:3
Tik.. 100% spökjagerska som är rädd för spöken... Här jagas inga harar (än? :crazy: ) utan bara spöken och diverse saker som inte existerar.


Men de är ändå heeelt :love: trotts sina småudda egenheter :D
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

*Kl*
Min lilla Japanska Spets tror hon är en jakthund, att spåra upp älg och ställa älg är inga problem för min lilla dam!!
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

kl

Inte ett superbra foto men man ser stor och liten
Den lilla är en tik av normal storlek

08-12-12080.jpg
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Min Australian Shepherd är en förklädd Labrador, Älskar alla människor, skulle kunna följa med vem som helst hem, älskar att bada och är helt galen i mat, jag tyckte det skulle vara lite praktiskt med en hund som inte rusar fram till alla människor och som vaktar men nej då :D

Båda våra aussies har varit likadana, minus det med badningen :D Världens goaste och socialaste hundar!
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Det kanske har tagits upp tidigare:o

Men jag vill läsa alla historier om hundar som inte förstått sina genetiska arvsregler;)

Själv har jag en Rottweiler som är övertygad om att han e en BorderCollie, han vallar våra hästar och är en riktigt duktig vallhund!

Fram med era icke rastypiska hundar!:D


Jag hörde talas om att Råttisen från början var vallhund? Kan det stämma?

Du har helt rätt det är från början en vaktande vallhund, så är inte alls så konstigt att den vallar hästarna. Men vet inte hur mycket av det som annars är kvar i dom i och med att det är länge sedan dom aktivt användes och avlades för vallningen...

Din rottis vallar glatt, medans min som tyvärr inte finns längre var livrädd för alla djur som var större än en hund, valla hade han nog inte kommit på tanken överhuvudtaget...

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Icke rastypiska hundar!

min schäfer/vit herde lider av vavvasyndromet. tror att hon är lika liten som en vavva och breder glatt ut sig i soffan eller knät, lite tugnt med 35kg hund i knät. pussas i ansiktet är trevligt, särskilt på intet ont anade människor.
schäfer = arbetsnarkoman
min hund = det lataste du kan hitta, arbete är roligt i ca10 min innan vi drar iväg på nått annat skojsigt (typ hitta egna spår å jaga fåglar)
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

*kl*
min chi har inte fattat att han är en chi :p
Han älskar alla om det nu är människor, hundar eller katter :D
Sedan har han ingen vaktinstingt alls, skäller aldrig förutom vid lek.
Har heller aldrig träffat större matvrak till hund XD
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Jag har haft en flat som avskydde vatten. Tanken att han skulle apportera fågel ur vatten var rent löjeväckande.
Jag försökte få i honom i vatten ett antal gånger genom att helt enkelt bära ut honom men han fick panik och simmade in till stranden som om han haft en utombordare i baken.

Det gick inte ens att tvätta honom - då trodde han det var någon form av straff och bad om ursäkt i flera dagar efteråt.....
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Strävhårig vorsteh, med alla rastypiska egenskaper + samma humör som 10 labbar samtidigt. Enorm kamplust, kommer bärandes på stora träd i skogen, alltid bus i blicken och noll vakt i sig. Lite för hård för den erfarne som vill ha dresserbarare hund, men han är min pärla och jag älskar hans dumsnälla karaktär. :love:

Icke rastypisk, ja det är bara att se på pälsen... skägg finns men det behövs nästan förstoringsglas för att se det.:D


v2_62685427.jpg
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Leon har inte heller läst rasstandarden, han är på tok för hög i manken o älskar allt o alla, vadå reserverad?
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

Våran collie som är 9 månader har läst fel rasstandard.

"En collie ska ha en viss grad av vallinstinkt" - Våran slickar på fåren.
"En collie ska vara neutral mot främlingar" - Bruce ÄLSKAR allt och alla.
"En collie är lite fin i kanten" - Vilken kant? Våran badar i alla vatten- o dypölar. Badar gärna i gödselstacken.
"En collie KAN vara feg" - Inte detta monster. Inget stoppar honom (Vi är glada över det)

Han är den collie med mest kamplust som jag någonsin träffat.
Men vi tycker om vårat troll precis som han är :love:

Vår tik är alldeles för liten enligt standard. Många tror att hon är en förvuxen sheltie :)
Men denna lilla damen är en riktig vakthund. Liten och ettrig.
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

*KL*

Min leonberger har inte heller läst rasbeskrivningen för där står det: måttligt temperament och min grabb har allt annat än måttligt temperament, han är ta mig sjutton alltid pigg och överlycklig i allt och alla :D Hans uppfödare säger många gånger att han är den gladaste hunden hon någonsin har träffat och då har hon haft rasen i minst 20 år.

Det står även att LB:n skäller när det kommer någon inom reviret, HA! Senaste gången min kille använde sitt vaktskall kommer jag inte ens ihåg ;)

Höjden håller han iaf men han har bara drygt 2 cm tillgodo så det är tur att han har växt klart. Fast på sista utställningen han var på så blev han faktiskt mätt till 80 cm (maxhöjden för hanar) så ja.... Men även om han går mig på nerverna ibland med sina upptåg så skulle jag inte byta ut honom mot alla pengar i världen :love:

Vi har åxå ett lejon som inte har stenkoll på rasbeskrivningen. Vakta? Eeeeh när sotaren var & huserade på nedervåningen (sotaren har STOR respekt för lejon för en längre ner på gatan har två hannar som vet hur man vaktar huset) så kom vi hem och hunden flög ut och gömde sig i ett hörn i trädgården.
Kommer det folk och ska hämta nåt tex (mammas man har eget företag) då kan de bokstavligt talat kliva över damen där hon ligger i hallen och sover längs med ytterdörren.

Sen är hon åxå nära maxgränsen.. för hannar. :angel:
 
Sv: Icke rastypiska hundar!

*lånar knapp*

Vi har nog en riktig rottweiler, med ett undantag. Hon älskar att skälla. Som unghund var hon med på en prova-på-kurs i sök och instruktörerna förklarade att rottisar måste vara "rulle-hundar" för de kan inte skälla så mycket och länge som behövs för en skall-markör.
Hon kan skälla så mycket att en 85-åring med rollator skulle hinna fram till figgen :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 419
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: Sandora
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp