Bukefalos 28 år!

Idag har jag lärt mig:

imported_gerbera

Trådstartare
Jag var i mitt barndomshem och hittade min gamla hundbok. Boken är från 1982 och är spännande av så många anledningar. Detta är alltså en faktabok. Det verkar vara mycket nytt och spännande att det finns hundmat (helfoder) så under varje ras står
"Utfodring
Utfodringen kan lämpligast bestå av ett fullfoder, som man ger i den mängd som anges på förpackningen. Följ alltid tillverkarens råd"
(vilket för mig är lite capten obvious och kunde lika gärna stått "utfodring: Ja")
På vissa raser står även att man ska ge dem vatten. Dock inte på tex. italiensk vinthund, som förövrigt skrivs om i boken som "såras djupt av hårda ord" och ord som "dumskalle" och liknande poppar upp i mitt huvud.

Vissa hundar skrivs om "inga nackdelar är kända" vilket låter helt befängt eftersom alla karaktärsdrag borde kunna ses som för- och nackdelar.

Yorkshireterrier skrivs om som "prima vakthund" på fördelar listan.

Yes! Är det någon mer som lärt sig något idag? :banana:
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Haha! :D Det är så underbart att titta i gamla böcker. Vad står det om saluki i din bok..? :p
Jag har någon hundbok här som är över 20 år gammal, jag ska nog bläddra i den senare (igen). Jag älskade att titta i den när jag var liten, satt och försökte lära mig hur olika hundraser ser ut och försökte förstå varför vissa raser var så otroligt fula :angel:

Jag har lärt mig idag... hm. jag är för trött. Godnatt :p
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Det är alltid roligt med sånt där. :D I en sån där liten fickhundbok jag har någonstans står det att dobermann inte bör vara bland barn. Tur att min dobbis inte läst den boken, hon älskar barn och skulle nog bli ganska ledsen om hon inte fick träffa några. ;)

Själv har jag idag lärt mig att jag har en pudel. Igen. Kanske borde kontakta uppfödaren och häva köpet? Hon påstod ju ändå att hon föder upp afghaner. :confused: Iofs så trodde en busschaufför att han är en grand danois. Kanske byter han skepnad utan att jag ser? :eek: :D
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

borzoi är för övrigt "en värdig hund, mindre lämpad som lekkamrat till små barn"

att beakta ang. Maremma är "den ser inte sin husbonde som sin herre utan som sin jämlike". (har aldrig träffat den rasen men det låter opraktiskt)

Men favoriten är ändå att inte alla hundarna ska ha vatten. Bara vissa raser.
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Ytterst underhållande måste jag säga :D. Sambon fick ett par gamla hundböcker av min morfar, i en av dem kan man bland annat läsa att hundar bäst straffas med en ihoprullad tidning eller ett "böjligt spö" när man ska lära dem vad de får och inte får göra :angel:.
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Jodå, men inget hundrelaterat . Jag har lärt mig hur man viker tjugolapapr till små skjortor :D
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

åh, så gåshuvudet blir en slips? Jag torde ha lärt mig det som liten, men nu har jag helt glömt. bra lärdom.


Idag har jag lärt mig att dobberman är "mycket motionskrävande" medan collien "behöver motion" och flat coated retriever "tycker om motion"
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Hmm, låter misstänkt likt en av hundböckerna jag hade som liten. Har den en dalmatiner på framsidan?
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Inte idag, men häromveckan så hade jag en liten föreläsning på hundklubben om klicker. Vi använder ju inte klicker i den generella kursplanen, men jag kan ändå inte låta bli att lobba lite för detta fantastiska hjälpmedel.

Men som vanligt så möter man en del motstånd, nån sa att han inte kunde "släpa med sig mer saker" när han gick ut med sin hund. Då svarade jag att jag ofta glömde koppel, men klickern var alltid med.

Sen kom nästa kommentar; "Tja, sån modernt tjafs".

Pavlov som ligger bakom att detta "tjafs", fick ju nobelpriset för besväret och dog ju 1936. Så modernt och tjafs, alltid lär man sig nått nytt....
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Fast ska man vara petig så är det inte Pavlov som ligger bakom klickertänket. Pavlov sysslade med klassisk betingning. Klickertänket är shajping och operant betingning, vilket Skinner 'ligger bakom'. Men inte heller han kan klassas som direkt modern, han föddes 1904, och dog 1990. Mest aktiv på 30 - 70-talet (ganska naturligt).

Sorry, ren arbetsskada =)
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Inte idag, men fick höra att klicker används till inkallning. Typ, istället för att ropa på hunden eller ha en vissla.
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Fast ska man vara petig så är det inte Pavlov som ligger bakom klickertänket. Pavlov sysslade med klassisk betingning. Klickertänket är shajping och operant betingning, vilket Skinner 'ligger bakom'. Men inte heller han kan klassas som direkt modern, han föddes 1904, och dog 1990. Mest aktiv på 30 - 70-talet (ganska naturligt).

Sorry, ren arbetsskada =)

I know, är nog lika skadad.

Fast jag ger nog ändå Pavlov kredit, då det var han som började, utan honom hade ju inte Skinner spunnit vidare på idén.

Sen tycker jag ju själv att Skinner på person och verkar mer sympatisk, Pavlov var ju inte direkt nån djurvän - men han upptäckter ovärdeliga för oss.
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Jag fattar inte, vinthundar tenderar väl överlag till att vara ganska försiktiga? De får det ju att låta som en buffel eller rottis på den beskrivningen...
Öht är beskrivningarna av olika vinthundsraser roligast än så länge.

Den som frågade om det var en dalmatin på framsidan; Nej, min har en golden. den verkar dock kommit i många upplagor så det kan vara samma. ska kolla förlaget när jag kommer hem.
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Idag har jag lärt mig:
Att något ytterst seriöst företag har SMS-träning för hundar. Hur hundarna ska ta emot sms'en framgår inte :p
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

1982? Jag plockade fram min Brehms Djurens Liv, koncentrerad upplaga (synnerligen koncentrerad, skulle jag vilja säga) tryckår 1960

Bara så ni vet det är newfoundlandshunden inte rädd för vargar så den är en utmärkt vallhund. (Som en maremma då, inte BC!) Dessutom kan de gräva, simma och rädda människor från att drunkna. Doggar kan dresseras att anfalla människor, men man kan inte dressera pudlar till det. Vinthunden "frånkänns" förstånd och uppfostringsmöjligheter och tillgivenhet mot ägaren ("sin herre") men kan, framhåller boken, dresseras till harjakt. Spetsar betecknas som kloka, läraktiga, behändiga och fallna för att bitas medan doggar är trogna men inte vidare kloka. Avsnittet avslutas med "Mopsen står otvetydligt lägst bland hundarna". Det ni!

Olika raser beskrivs, och det finns två bilder: fyra samojeder som har betydligt mindre päls än dagens, de verkar lättare i kroppen, men det är svårt att bedöma. Samt en bild på en collie som ser ut som en bc, långt ifrån dagens show collie.

Jag ska läsa kapitlet noggrant lite senare!:D
 
Sv: Idag har jag lärt mig:

Så som hundarna såg ut för 50år sedan eller ännu längre tillbaka är hett hett hett
Skulle lätt kunna tänka mig att ha en hund bara för utseendet :angel: förutsatt att de såg ut som för 50år sedan då
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp