Bukefalos 28 år!

Idéer på övningar?

Ellanamde

Trådstartare
Hejsan!

Någon som har några roliga idéer på ridövningar som man kan göra med ponnyn?
Jag vill testa något nytt :)

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Idéer på övningar?

Rid ut... Finns ingen bättre variation än mycket uteridning; rakt in i skogen, klättra, fullt ös medvetslös på ridvägar, 3 timmars skritturer på långa tyglar... Så passa på att utforska omgivningarna.

På banan använder jag en del caprilliövningar. Är lite otålig och måste aktivera mig själv för att kunna aktivera hästen - har jag en massa övningar att rida emellan blir det mer vettigt gjort - stressfjollan coolar ned och måste koppla på hjärnan, och ambitiöse Suris tycker det är kul.

Enklast möjliga är att sätta ut koner och rida volter/fram- bakdelsvädningar runt, resp sidvärts/ tempoväxlingar emellan, eller övergångar/ryggningar/halter vid dem. Allt för att komma bort från väggar/staket. Det underlättar (för mig) med fasta hållpunkter för de flesta övningar, för att förbereda och genomföra någonting precis där jag tänkt.

Det finns en utmärkt liten bok av Reiner Klimke "Cavaletti - utbildning av ryttare och häst" med en hel drös olika cavalettiövningar. Utmärkta för alla ekipage. Samma sak där, en stressad häst lär sig att vänta och slappa av vid bomövningar, och den lite flegmatiske hästen får sträcka på sig och lyfta tassarna. Du får mycket gratis.

Tömkörning är bra träning för hästen som får höja ryggen och stretcha utan sadel, och även för den ryttare som kanske behöver motioneras själv litegrann. Du kan göra det mesta på töm. Jag brukar tänka lång och låg - ser det som avslappning och stretch - men du kan som sagt göra det mesta som du gör uppsuttet.

Löshoppning är roligt för de flesta hästar - samla ihop ett gäng i stallet så hjälps ni åt att bära bommar. Gör en enkel kombination, hinderhöjd beroende på häst. Både kul, och nyttigt att se sin häst röra sig utan ryttare.

Rena banövningar finns det massor av - enklast är att googla, och kolla igenom de gamla ridhandböckerna. Finns övningar för alla utgångspunkter och svårighetsgrader. Har du hjärnsläpp någon dag men inte vill bara skritta ut så kan du ju rida något av dressyrprogrammen. Man behöver inte vara stringent i sin träning, men det är bra att ha en struktur i alla fall. Sedan anpassa man sig efter sitt eget och hästens humör. Är hästen grinig och trött är det ingen idé att bråka - gör något lättsamt den dagen då.
 
Sv: Idéer på övningar?

Om du har en person som kan stå i mitten så att hästen kan gå i longerings lina så riter du i ett schkrak med handtag att hålla i, men om du inte har får du hålla i manen eftersom hästen inte ska ha några tyglar och så fattar du galopp och efter ett tag släpper du och håller armana rakt ut fortsätter galoppera, det e jätte kul :laugh: :D
 
Sv: Idéer på övningar?

vad för övningar har du tänkt dig? dressyr, hopp eller ngt annat?
och vad för resultat vill du ha av det?

rid övningar för mig är att man tränar intensivt på en sak under ett pass för att få hästen mer dit man vill, t ex hästen är lite lat efter att ha varit på banan för mycket = galopp intervallet på fältet, hästen går bra men behöver lyfta mer på fötterna och jobba igenom ryggen = cavaletti bommar och tempo växlingar, en pigg häst som behöver lära sig slappna av med hinder = små hinder och massor av galopp och trav bommar emellan.
 
Sv: Idéer på övningar?

Hm.. ridövningar sade du?

Rid ut i skogen och se om du kan få hästen att gå upp på en stubbe med bara framfötterna med dig på?

Balansövningar är jättebra! Krävs dock att du har en person i mitten som kan longera..

Du kan ju också googla på olika hoppövningar eller dressyrövningar, det brukar komma fram många förslag :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter En till synes enkel övning, men i vardagsträningen kan skänkelvikning på volt göra stor nytta. C-tränare Helena Reje vägleder genom...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: EquusCaty
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp