Ideliga varningar på email/scam

Bukefalos 30 år!

Otherside

Trådstartare
Jag vet inte hur detta gått till, men på nåt sätt har vår email läckt ut till scammarna - varje dag ramlar det in säkert 10 email med liknande rubriker:
-Hotvarningssystem!
-Kontoriskvarning!
-Datorskyddstjänst - varning!
-Varning: din enhet är hotad!

osv osv i det oändliga. Samtliga är helt uppenbart scam av nåt slag, vi öppnar dem aldrig utan de åker direkt ner i skräpkorgen. Men - hur kan man stoppa dem?? Måste vi byta emailadress? Hur gick detta ens till?!?

Jag vet inte hur detta gått till, men på nåt sätt har vår email läckt ut till scammarna - varje dag ramlar det in säkert 10 email med liknande rubriker:
-Hotvarningssystem!
-Kontoriskvarning!

osv osv i det oändliga. Samtliga är helt uppenbart scam av nåt slag, vi öppnar dem aldrig utan de åker direkt ner i skräpkorgen. Men - hur kan man stoppa dem?? Måste vi byta emailadress? Hur gick detta ens till?!?
Samma här. Sista varningen ditt konto stängs av idag. Konstigt det skulle stängas av igår +förrgår + dagen före det osv.

-Hotvarningssystem!
-Kontoriskvarning!

Sånt där går i vågor. Efter ett tag är det nåt annat som algoritmerna tror vi ska nappa på.

för några år sedan fickjag mängder av reklam om villiga kvinnor från öst. Ett tag fick jag dagliga uppmaningar om mån sorts pälstrimmer. Nu är det samma som du får.

Sannolikt har mailen har läckt ut någonstans ifrån. Det finns sidor där man kan kontrollera det, bland annat denna: https://haveibeenpwned.com/
Tyvärr brukar den enda pålitliga lösningen i såna fall vara att göra en ny mail och stänga ner den gamla. Har en mailadress en gång kommit på villovägar så vet man aldrig vad diverse skumma aktörer kan använda den till.

Håller med ovan om att Gmail är extremt bra på att filtrera bort spam. Alla problem jag har haft var när jag hade Hotmail. Nu har jag två olika Gmail-adresser, där en är endast för det allra viktigaste och den andra är till för... tja, slask. Allt som är mindre säkert och mindre viktigt, helt enkelt.

Vad har ni för mail om ni får sådana mail?

Jag har Gmail, kan räkna på ena handen hur många spam-mail jag fått under de typ 20 år jag haft det.
telia.com

Har gmail också, i mobilen, men all min businessmail etc finns i telia-emailen så det blir lite besvärligt att ändra allt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka