Identifiera växter?

Sv: Identifiera växter?

Jag bor i Vallentuna, norr om Sthlm.

Det växer 4st sådana där inne i växthuset på "prydligt" avstånd från varandra, och även ett par som verkar ha smitit ut och växer på utsidan längs med väggen. De på utsidan är dubbelt så stora.

Sandlilja, vackert namn på en vacker blomma. :)
 
Sv: Identifiera växter?

Jätteramsen är en favorit. Kallas på vissa håll ko-konvalj. Håller bladverket lika vackert när den blommat över, och är tacksam till snitt då den håller sig hur länge som helst.
 
Sv: Identifiera växter?

Jätteramsen är en favorit. Kallas på vissa håll ko-konvalj. Håller bladverket lika vackert när den blommat över, och är tacksam till snitt då den håller sig hur länge som helst.

Lärde mig att den kallas kopattar:oSäkert ett lantligt lokalt namn;)
 
Sv: Identifiera växter?

Nej de ser inte ut som de fikon du visar där. De är precis på väg att blomma nu så jag återkommer med mer bilder inom några dagar! :)

Under tiden har det hänt en massa annat också i trädgården. Bland annat har nävan jag visade tidigare nu blommat och ser ut så här.


Vackert ogräs?


Väldigt snyggt gräs av något slag.


En annan typ av näva?


Det här verkar våra någon typ av syrén, rosa långa blommor och den luktar som liljekonvaljer. Klasen har börjat blomma ut men det kanske går att se ändå.
 
Sv: Identifiera växter?

....
Väldigt snyggt gräs av något slag.


En annan typ av näva?

....

"gräset" är en gammal "mormorsväxt". Jag har blivit lärd att förr i tiden när flickorna fick slut på fantasi för väven gick de ut och tog ett blad och skapade randning av det. Inget blad är det andra likt!!! De är lättodlade och vackra i buketter - och i rabatten.

Det du gissar är en näva är i själva verket en stjärnflocka. Finns i olika rosa nyanser. Var "Årets perenn" för några år sedan. Även den bra till buketter och ska tydligen även gå att torka.
 
Sv: Identifiera växter?

Oh! Sådana syréner har jag också! Någon hängsyrén är det men har inte lyckats luska ut vilken. Hoppas att någon här vet :)

Nävan ser ut som Kungsnäva.

Ditt vackra ogräs ser faktiskt lite ut som ett vitt kungljus, vilket det nog iofs inte är då blommorna inte är så kantiga på kungsljusen.. hmm. Spännande detta! :D Ska bli intressant att se nya bilder på växthusplantorna :)
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera växter?

Ja det här är riktigt spännande. Det kommer nya blommor och växter för var dag och jag är väldigt tacksam för all hjälp i tråden med att identifiera vad det är för något. :)

Jag har försökt ta reda på om pionerna (dill- och bondpion) ska klippas ner när de blommat över eller om jag ska låta den stå? Någon med erfarenhet som vet?
 
Sv: Identifiera växter?

Jag ska gå ut och titta närmare på de randiga bladen i morgon. Tänk vilken midsommarbukett jag kan få ihop i min trädgård! :love:
 
Sv: Identifiera växter?

Du kan klippa av blommorna och stänglarna, men spara alla blad för när de får vissna ner så sjunker näringen tillbaka ner i rötterna på plantan. Sedan rensar du rent ifrån blad och sådant på våren istället.
Vänta bara med saxen tills de fått sätta sina frön (så kan du ta tillvara på dem och få fler plantor)

Men vill du inte ha det behöver du inte vänta på frösättningen för plantans skull :)

Ibland kan man klippa ner hela plantan sent på hösten för att motverka sjukdomsangrepp. Så har man en lite halvrisig planta kan det vara ett bra alternativ :)
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera växter?

Ja det här är riktigt spännande. Det kommer nya blommor och växter för var dag och jag är väldigt tacksam för all hjälp i tråden med att identifiera vad det är för något. :)

Jag har försökt ta reda på om pionerna (dill- och bondpion) ska klippas ner när de blommat över eller om jag ska låta den stå? Någon med erfarenhet som vet?

Jag har nog knappt varit med om att man klippt ner pioner?
Min erfarenhet är att man ska mixtra så lite med perenner som möjligt.

Ta bort fröställningarna om du tycker det ser fult ut, i övrigt låt dem vara.

Även nedklippning på hösten kan vara vanskligt. Min bekant trädgårdsamatören hävdar att om man klipper perenner med grova stjälkar så bildar stjälkarna stuprör som leder ner vatten ner till rötter och knölar och skadar dem. Hellre vika ner stjälkarna inför snön....
 
Sv: Identifiera växter?

Tack för svar båda två. Då låter jag den stå och vill den sätta frö så får den gärna göra det.
 
Sv: Identifiera växter?

Jag tänkte på den första.. Rosengeranium? Om bladen luktar lite citron-aktigt.
 
Sv: Identifiera växter?

Rosengeranium med citrondoft -är det den som i folkmun kallas för "Dr Westerlund. Har man en sån nära sängen blir man inte förkyld."?
 
Sv: Identifiera växter?

Det här verkar våra någon typ av syrén, rosa långa blommor och den luktar som liljekonvaljer. Klasen har börjat blomma ut men det kanske går att se ändå.

Är det rätt blad på bilden? Men annars är jag ganska hundra på att det är en Syringa reflexa, hängsyrén.

Och gräset är med största sannolikhet, som någon skrev, randgräs, Phalaris arundinacea 'Picta'. Superfint och tåligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera växter?

Och gräset är med största sannolikhet, som någon skrev, randgräs, Phalaris arundinacea 'Picta'. Superfint och tåligt!

"Tåligt" är nog rätt ord! Kan bli som värsta ogräset och ta över en hel rabatt, skulle jag säga! Så numera låter jag mina bara växa i en nedgrävd hink för att hålla dem på plats! Har hört att den även kallas "Jungru Marie förklädesband" - ett vackert namn tycker jag!

Vissa vårar har jag grävt upp mina och satt dem i var sin kruka vid vår förstukvist - det har blivit mycket effektfullt! Sedan bara grävt ner dem i marken igen på hösten. Man behöver inte vara särskilt försiktig med dessa - jag tror faktiskt inte att de GÅR att ta död på!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp