Identifiera växter?

Skogstrollet

Trådstartare
Trädgårdskunnig hjälp sökes! Jag har fått överta en trädgård där en blomentusiast har samlat växter sedan 60-talet och jag har förstått att det växer en hel del rariteter där ute. Tyvärr minns jag bara en bråkdel av vad han berättade och är nyfiken på om det finns någon blomexpert på buke som med hjälp av lite bilder kan tala om för mig vad här växer? :)

I växthuset hittar jag dessa plantor som jag är nyfiken på. Jag gissar på gurka?


Jag har en gigantisk (!) häck som är flera meter hög idag. Men har ingen aning om vad det är eller hur jag ska sköta den. Hur mycket törs jag klippa ner den?




Den här är vacker! Verkar frodas i halvskugga och ser tropisk ut. Ca 1m hög.

Den här ser spännande ut! Står soligt och ser rätt anonym ut. Jag trooor (om jag inte minns fel) att det här var busken förra ägaren sa att han fått av skalden Dan Andersson. Ca 1 m hög.



En marktäckare? Ca 30cm hög.


*fortsätter*
 
Sv: Identifiera växter?

*fortsättning*

En av mina favoriter, otroligt vacker. Men jag vet inte vad det är.


Sådana här växer överallt, vita, blå, rosa och lila.


Loka bakom Irisen (?). Som finns även i vitt.


Utöver det finns raritet som dillpion och en humlebuske som är daterad till 1600-talet. Vilken otrolig trädgård jag har fått ta över... :bow:

Om det behövs fler eller andra bilder så går jag gärna ut och fotar! Säg till i så fall.

Nu inväntar jag ivrigt förslag på vad allt detta kan vara. :)
 
Sv: Identifiera växter?

Jag kan nog gissa på några av bilderna i alla fall...

Bild 2-3 ser ut att vara samma skräp som vi har som häck. Någon slags hägg har jag för mig att det är vi har. Blommar med små vita blommor tidigt på våren, bildar sedan svarta bär. Den kan du i så fall klippa hur mycket du vill i, den kommer tillbaka. Växer som ogräs. Inget vidare häckmaterial.

Bild 4 Getrams

Bild 5 Någon riddarsporre? (Vild gissning)

Bild 6 ser ut som Hosta

Bild 8 är Akleja

Bild 9 Iris

Lite halvvilda gissningar från min sida :)
 
Sv: Identifiera växter?

På A svarar jag....

Nåja, häcken kan vara avenbok (lite osäker på bilden bara). Min favvo. Släpper inte bladen på hösten och är jättefin på våren. Skall i så fall klippas på den höjd du vill ha (inte lägre). Sidorna kan man ta in enl smak.

Den tropiska får jag namnet getrams i huvudet men är inte säker.

Det du kallar buske - är det en buske eller en blomma?? Bladen ser ut som en näva.

Den vitgröna är funkia.

den blå, rosa och vita är ackleja. Älskar det.
 
Sv: Identifiera växter?

Hosta är det latinska namnet på funkia...

Nu kan jag se den översta bilden också. Jag hade kinesisk vippvallmo förut. Den såg ut precis så när den började växa. Blir hög. Rosaaktiga "vippor"
 
Sv: Identifiera växter?

Nu har jag varit ut i trädgården och studerat vår häck som ser på pricken ut som din. Fröställningarna är väldigt lika, likaså bladen och stammarna.
Min faster som är trädgårdsarkitekt sa att det va någon sorts hägg, som jag nu inte kommer ihåg. Hoppas det kommer någon expert som kan säga vilken sort!

Hur stora är de blad på bild 5?
Håller med nasseman att det också skulle kunna vara någon näva.
 
Sv: Identifiera växter?

Efter att ha fått fram den andra häckbilden drar jag tillbaka förslaget på avenbok.

Den vita med stjärnor liknar nåt jag hade som rådjuren älskade:mad: Beror lite på hur hög den blir. Mina var typ 20 cm, din ser större ut men kan hänga på fotovinkeln.
 
Sv: Identifiera växter?

En 1 m hög näva? Blir de så stora? (Säger inte emot dig, bara nyfiken :D)
Vad är det för sorter som blir så stora?

Alla jag har sett har varit bra mycket mindre än så.
 
Sv: Identifiera växter?

Japp - jag har en vit brunnäva som blir så hög - finns säkert fler sorter. Det syns tydligt att det är en näva - en buske har dessutom vedartade grenar.
 
Sv: Identifiera växter?

Jag gillar nävor skarpt. Det finns en för varje läge och dom förökar sig lätt OCH är lätta att få bort om dom hamnar fel.
 
Sv: Identifiera växter?

Nu ska vi se.

Nr 1 vet jag faktiskt inte, men gurka tror jag definitivt inte på. De har nästan taggiga blad och är inte alls så tandade i kanterna.

Häcken är häggmispel, får jättefina vårfärger. Den ska INTE klippas, möjligtvis ända nerevid, den kännetecknas av sitt upprätta växtsätt.

Nr 4 är storrams. Den får röda bär sen och är jättefin men tänk på att växten är giftig.

Nr 5 är en näva, vilken sort får man nästan vänta och se vid blomning, men definitivt en näva (googla geranium så ser du hur många sorter det finns;))

Nr 6 är en vitbladig funkia, dvs hosta fortunei.

Nr 7 är en lökväxt, trodde först det var aftonstjärna, men det är det inte... hmm, litet mysterium...

Nr 8 är akleja

Nr 9 är ju då iris, beronde på hur stor den är kan man avgöra vilken sort.

En hel del var ju redan nämnt.
 
Sv: Identifiera växter?

Efter ett tag blir den sk "häcken" ingen häck längre utan mer en sorts skog med stammar och bladverk upptill. Inte så snyggt direkt :grin:
Klart den ska kapas vid marken om man ska göra något men det borde ju vara rätt självklart om man inte orkar sig på några mer avanceerade beskärningskonster. De växer upp fruktansvärt fort igen.
Resultatet blir inte vidare lyckat om man försöker klippa ner dem till hälften :D
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera växter?

Nja, det kan väl visst vara snyggt, fast man får tänka på var man sätter den. Som sagt, häggmisplarna är väldigt upprätta och som friväxande häck är de super.

Och det finns nog många som skulle kunna tänka sig att testa att kapa den på hälften, folk har så otroligt höga växtkunskaper :p
 
Sv: Identifiera växter?

De jag kan är redan nämnda, men vill bara säga att vad roligt att överta en uppvuxen trädgård, och upptäcka all som kommer efterhand!
 
Sv: Identifiera växter?

Ja det är spännande! Och vi flyttade verkligen in med perfekt tajming, jag fick se dillpionen blomma.

---

Kul med så mycket svar! :laugh:

Ja, nävan (som jag nu vet att den heter) överdrev jag nog lite på. Dåligt ögonmått men den är lika hög som hunden det vill säga en halvmeter. Det har kommit knopp på den så jag inväntar nyfiken blommor.

Häcken ser på vår sida ut som en skogsrand, kala smala stammar och med lövverk upptill. Var häromdagen över på grannens sida och där såg det mer ut som en häck men så gissar jag att de har hållit efter sin sida lite mer. Vår sida har vuxit ut och hänger över gången man ser under som en lövtunnel. Den har blommat med vita blommor enligt grannen och röda bär kommer.
Så om den ska "tämjas" bör den kapas ner helt och låtas växa upp igen?

Irisen är jättehög! Tippar på 1m, de vita är högre än de blå och även större. Den "vita med stjärnor" är ungefär lika hög.

Rosi, bladen på bild 5 är stora som handflator.

Då är det bild 1 och 7 som fortfarande är små mysterium. Den första får jag väl helt enkelt se vad som kommer upp på så småningom.
 
Sv: Identifiera växter?

Bild sju är inget mysterium utan en Anthericum liliago, sandlilja!
Bild 1 är definitivt inte gurka men vet inte riktigt vad det kan vara, inne i växthuset skriver du? Var bor du för jag får en liten vibb av fikon men är inte säker. Nej stryk fikon det borde inte finnas så många bredvid varandra, ser ut som nåt självsått sig och kommer upp men vad återstår att se
De andra har du redan fått rätt svar på
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp