Identifiera växter?

Sv: Identifiera växter?

Det du gissar är en näva är i själva verket en stjärnflocka. Finns i olika rosa nyanser. Var "Årets perenn" för några år sedan. Även den bra till buketter och ska tydligen även gå att torka.

Jag gissade först på stjärnflocka, när jag bara såg bladen. En gammal torpväxt - och alltså även årets perenn nyligen - som är en av mina favoriter! (Jag har både rosa och vit). MEN sedan kommer ju en bild med blå blommor - som definitivt inte är stjärnflocka... Var det inte samma växt? Eller missförstod jag...?
 
Sv: Identifiera växter?

Jag gissade först på stjärnflocka, när jag bara såg bladen. En gammal torpväxt - och alltså även årets perenn nyligen - som är en av mina favoriter! (Jag har både rosa och vit). MEN sedan kommer ju en bild med blå blommor - som definitivt inte är stjärnflocka... Var det inte samma växt? Eller missförstod jag...?

Det är två plantor som påminner mycket om varandra, den ena med blå blommor och den andra med vita/rosa små blommor. :)
 
Sv: Identifiera växter?

Förlåt, jag har planerat att fota fler kvällar nu men det har inte blivit av. De är nu skiiitstora och räcker mig över huvudet, är kanske 2m höga? Det har kommit brandgula blomklasar som växer och växer rakt upp på toppen av plantorna men själva blommorna har inte slagit ut än. Bladen är nu stora som assietter.
Jag är också nyfiken. :)
 
Sv: Identifiera växter?

Ok här kommer fler purfärska bilder på den mystiska plantan.








Det är svårt att ta bra bilder med en kass mobilkamera...



Det lutar ju åt något typ av stort ogräs. Skulle den bära frukt eller liknande borde man ju kunna se det vid det här laget tycker jg.
 
Sv: Identifiera växter?

Men vad i hela fridens namn... Har ingen aning om vad det där kan vara! Ser ut som någonting från Kritaperioden :D Hoppas att någon annan här vet!
 
Sv: Identifiera växter?

Haha, jag kanske blir tvungen att ringa f.d. husägaren och fråga vad 17 det är som växer i växthuset... :D
 
Sv: Identifiera växter?

La upp en tråd om det på Allt om trädgårds forum så får vi se om någon där vet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Identifiera växter?

Ah vad coolt! Vi hittade i ett skåp jättegamla anteckningar om läkande växter och dylikt så det är väl därför den sitter i växthuset. :) Då vet jag vad det är för något, tack för hjälpen!
 
Sv: Identifiera växter?

Din favorit, lökväxten med vita (ljusblå?) stjärnaktiga blommor är en Camassia. Jag hoppas du inte klippt ner din Häggmispel-häck??! De är så fina friväxande och stora! Och det tar faktiskt lite tid att få dem stora. Vackra året om med fina stammar, vackert bladutspring på våren, massor av vita blommor och sedan bär som blir blåsvarta (och är inte bara ätliga utan ibland riktigt goda (svagt blåbärssmakande) och mycket nyttiga), dessutom brukar Häggmisplarna ståta med fantastiska höstfärger, beroende på sort. Såga inte ner dem! Om du "måste" - ta dem ända ner och låt dem växa upp fritt igen eller gallra bort vissa stammar ända nerifrån, stympade Häggmisplar är inte vackert, även om de förekommer ganska ofta som klippta häckar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Identifiera växter?

Den "tropiska" växten är mycket riktigt en rams - men en Storrams. Väldigt vacker växt för skuggläge.
Glömde oxå skriva att skötseln av din Häggmispel-häck är mycket enkel. Klipp bort eventulla skadade grenar, gallra EVENTUELLT bort någon stam ända nerifrån ibland om det behövs och i övrigt kanske någon gång ibland lägga på lite jord omkring den, behövs inte ofta. En toppenväxt!
 
Sv: Identifiera växter?

Häggmispelhäcken är nedklippt (med god anledning) sedan en månad tillbaka och tar sig fint sedan dess. Den är nu ca 2,5 m hög och jag har gallrat stegvis på utsidan och hoppas den ska ta sig lite nedifrån. Tidigare fanns knappt någon bladväxt på dess nedre halva.

Grannen klippte ner sin häggmispel ända ner och den dog så vi valde att göra på det här viset detta år.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 518
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp