T

Tregly

Jo, nu är det så att jag har bestämt mej för att köpa en hane till min undulathona eftersom hennes partner dog för nåra månader sen. (:cry:) Ska praoa på en djuraffär denna veckan så sista dagen (på fredag) köper jag med mej en undulat hem.
Just nu har inte min hona något namn eftersom jag inte haft henne så länge. Sen i våras 2009. Då trodde jag hon var en han så han hette Rasmus. Men i höstas när jag såg att det var en tjej blev hon namnlös. Jag har tänkt matcha deras namn. Honan är blå. Hannen vet jag inte än vad det blir för färg.
Jag har funderat på Rut och Knut. Men det är inte speciellt fina namn. Har också funderat på Piff och Puff. Men passar inte undulater..
Kom med alla matchande namn ni kan komma på!
Har ni tips på hur man lär sin undulat äta frukt och annat grönt och nyttigt? Säg då gärna till. Min hona är 2 år och äter inget annat än undulatfrön. Har försökt att hacka ner det i småsmå bitar i matskålen, hängt det på en gren, hängt det på ståltråd, lagt hel i matskålen, hållt i handen och låtit henne smaka. (hon har inte smakat) Snälla, behöver hjälp. :bump:
 
Sv: Idétorka

Namn har jag inga på lager men ad gäller grönsaker...

Min papegoja villa bara äta fröer, nötter och söta frukter, ratade helt grönsaker. Jag fick helt enkelt plocka bort allt utom grönsakerna (tog många olika att välja på) och då kunde hon sänka sig till den nivån att hon kunde smaka på dessa äckligheter och insåg att hon faktiskt tyckte om det ;)

Jag har för mig att jag tog undan det hela fm och satte in fröer (inte nötter och godsaker, bara basic) på em. Eller om jag helt enkelt tog undan allt i 2-3 dagar (fast kollade så hon vekrligen åt av grönsakerna), kommer helt enkelt inte ihåg.

Men efter det så åt hon iaf grönsaker, däremot gav jag alltid grönsaker först och frukt sen, för fick hon välja tog hon givetvis frukten först och struntade i grönsakerna.
 
Sv: Idétorka

Emil & Ida
Alfred & Lina
August & Lotta
Selma & Fridolf
Dagobert & Daisy
Åsa-Nisse & Eulalia
Drutten & Gena
Kermit & Miss Piggy
Tarzan & Jane

Tja, det här var några kända "radarpar" i ett annat tema. ;)
 
Sv: Idétorka

En idé är att riva liiiite morot och blanda det med torra frön och sen öka andelen riven morot efter hand (kan ta veckor innan man kan öka). Då får de lite morotssmak "På näbben" så att säja när de äter fröna och vänjer sig vid smaken. Sen kan man blanda i annat i det, kanske lite hackat citronmeliss, paprika, hackad spenat mm.

Så lurade jag min kräsna undis att äta han som var RÄDD för all annan mat än frön.. :cool: ;)

Du kan också lägga vanliga undulatfrön i blöt i ca 12 timmar innan du matar henne med, då börjar fröna gro (om det är bra kvalitet på fröna alltså) = mycket vitaminer och annat gott kommer fram! :d
Obs gör inte detta med frön som innehåller vitaminpellets (färgglada kulor), då blir det en massa baktierer när pelletsen blöts upp! Ge detta bara några gånger i veckan för de kan få hormon-problem om de får sådant för ofta (få för sig att häcka). Om fågeln är mycket undernärd får du däremot ge det oftare ett tag.

Köp också gärna vitaminpulver för undulater (Ej droppar!) och strö en nypa över fröna så får hon i sej mer nyttigheter :) Och kalk då förstås.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Idétorka

Tänk bara på att grodda frön blir dåliga betydligt fortare än ogrodda, så de ska tas bort om de inte äts upp.
 
Sv: Idétorka

Jag fick helt enkelt plocka bort allt utom grönsakerna (tog många olika att välja på) och då kunde hon sänka sig till den nivån att hon kunde smaka på dessa äckligheter och insåg att hon faktiskt tyckte om det ;)

Men efter det så åt hon iaf grönsaker, däremot gav jag alltid grönsaker först och frukt sen, för fick hon välja tog hon givetvis frukten först och struntade i grönsakerna.

Aha, smart :idea: Ska prova det :) Har precis köpt en undulathane till henne nu. Han äter frukt som tur är. Så om hon ser att han äter kanske hon också smakar. ;) Jag ska prova det. Nu äter hon bara frön och inget annat. Har du tips på vilka grönsaker. Vi har fullt av äpplen och tillgång till massa bär till våren/sommaren/hösten.
 
Sv: Idétorka

Emil & Ida
Alfred & Lina
August & Lotta
Selma & Fridolf
Dagobert & Daisy
Åsa-Nisse & Eulalia
Drutten & Gena
Kermit & Miss Piggy
Tarzan & Jane

Tja, det här var några kända "radarpar" i ett annat tema. ;)

Kan du komma på något som matchar Putte? ^^
 
Sv: Idétorka

En idé är att riva liiiite morot och blanda det med torra frön och sen öka andelen riven morot efter hand (kan ta veckor innan man kan öka). Då får de lite morotssmak "På näbben" så att säja när de äter fröna och vänjer sig vid smaken. Sen kan man blanda i annat i det, kanske lite hackat citronmeliss, paprika, hackad spenat mm.

Så lurade jag min kräsna undis att äta han som var RÄDD för all annan mat än frön.. :cool: ;)

Du kan också lägga vanliga undulatfrön i blöt i ca 12 timmar innan du matar henne med, då börjar fröna gro (om det är bra kvalitet på fröna alltså) = mycket vitaminer och annat gott kommer fram! :d
Obs gör inte detta med frön som innehåller vitaminpellets (färgglada kulor), då blir det en massa baktierer när pelletsen blöts upp! Ge detta bara några gånger i veckan för de kan få hormon-problem om de får sådant för ofta (få för sig att häcka). Om fågeln är mycket undernärd får du däremot ge det oftare ett tag.

Köp också gärna vitaminpulver för undulater (Ej droppar!) och strö en nypa över fröna så får hon i sej mer nyttigheter :) Och kalk då förstås.

Min undulat är också rädd för allt annat än frön. Otroligt lättskrämd ^^ Bra idé att hacka ner så att dom inte ser det. Då kan dom inte bli rädda för det juh. x)

Jag ger henne typ gula och bruna frön med lite havre i. Vet inte om man kan kalla dom färgglada.. Men jag tror jag vet vad du menar ;)
 
Sv: Idétorka

Mitt senaste par hette Putte och Pastell (hon var pastellfärgad).
De första hette Musse och Mimmi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp