Bukefalos 28 år!

Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Det där måste man känna själv, och du är ju i så fall inte den enda småbarnsmamman med häst här på jorden. För mig skulle det inte vara något alternativ att vara utan häst, det finns liksom inte på världskartan. Dock har jag förmånen att inte vara tvungen att jobba heltid, då hade det nog varit tufft.

Tråkigt med din häst som måste tas bort! Lycka till hur du än väljer sen!
 
Senast ändrad:
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag vill bara säga. Allt går om man bara vill!!!! (ja nästan allt!)


Gira



( Jag jobbar 100%, pluggar 100% på högskola, maken jobbar 100% och pluggar 50% på högskola. Vi driver tillsammans företag vid sidan om jobb och studier. Stuteri med 40 individer, ingen anställd men rider dock inga hästar. Vi har fyra barn i åldrarna 6-12 år. Livet är ett pusslande, men det går runt och barnen är involverade i mycket. Viktigt är att ta sig tid till barnen och välja sina strider. Poängen är att fokusera på det man gör, släppa och fokusera på nästa, släppa för att fokusera på annat osv osv. Man måste det för att inte gå upp i atomer helt enkelt. Hög stresströskel är att föredra, vilket oxå kan övas upp till viss del... Men att ha en bra grundstruktur och sedan inte bryta ihop då man snabbt tvingas styra om i schemat för att pussla ihop dagen...)
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Har en son på 17 månader + en liten bebis som kommer i mitten av januari. Hade häst fram till i maj i år (dog efter en kort tids sjukdom :cry:) som jag haft i nästan 10 år. Rätt omedelbart efter hans bortgång ville jag absolut ha häst igen, var rätt fast besluten om det. Men hästen med stort H dök aldrig upp och jag började känna att det kanske var bäst att avvakta. Så nu har jag bestämt mig att vänta ett tag med att skaffa häst. Då en unghäst just för att det på något sätt känns enklare att kombinera en unghäst med småbarn (behöver inte motion dagligen etc etc) Varför jag väljer att vänta är för att jag känner att jag verkligen vill ha tid och råd med en häst. Var ju inte helt smärtfritt varje dag att få allt att gå ihop när jag bara hade Theo

Hade min gamla vän inte dött så hade jag ju självklart haft honom kvar, han var 17 år så jag hade börjat tagga ner på ridningen/körningen för att skaffa en "påläggskalv" om några år!

Nu är ju dina barn lite äldre än min(a) så det kanske är enklare att kombinera då (eller klurigare...) men så här har iaf mina tankegångar gått. Men jag kan ju säga så som så att vissa dagar saknar jag stallet och hästeriet nåt enormt!

Vet inte om mitt inlägg hjälpte så mycket men...
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag har barn i ungefär samma ålder som dina, nyss fyllda 4 och alldeles snart fyllda 3. Under graviditet och den mest intensiva småbarnsperioden har jag fixat min hästabstinens med medryttarhäst, pillra med en kompis pållar och ett tag var jag helt hästlös.

Förra året, då barnen var 2 och 3 skaffade jag min fina shettiskille. han är i år 7 år och en pärla, inskaffad för både barn- och vuxenanvändning.
Nu ska jag kolla på ny häst, denna gång till mig själv. Jag letar efter en häst att ta fram till distans, dressyr och frihetsdressyr/trickträning. Vill ha en helt otagen häst, bara markhanterad, så jag får rida/köra in den själv. Egentligen kanske det är galet, men jag tycker det passar bra in med mitt småbarnsliv, då en häst med de förutsättningarna inte har samma behov av att hanteras/motioneras varje dag. Den behöver lika mycket ledigt som jobb, och det passar fint just nu. Ju större barnen blir, desto mer tid kommer hästen ta - helt perfekt!
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag önskar att jag hade gjort som Björk. :o

Har en dotter på snart 2, pendlar ca 1,5-2 h per dag till ett jobb jag trivs jättebra med, där jag jobbar 80%. Sålde förra hästen och köpte ny medan dottern var bara några månader gammal. Har en delägare som äger hästen till 30%, men Nej, jag ångrar faktiskt att jag köpte häst.

Jag tycker om hästen, jag gillar att träna dressyr, men jag orkar egentligen inte. Det tar för mycket tid. Och nu när vi är två om den, kan jag ju inte bara sälja rakt av heller. :crazy:

Jag försöker intala mig själv att det är bra att jag har kvar min hobby, men ibland känns det jättetufft. Jag vill hellre vara med familjen på kvällarna och det hade varit så kul att NÅGON gång ha ork över till nåt annat än bara precis klara av vardagen. Jag borde varit medryttare istället.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag tror att du måste känna efter vad du vill med din ridning.

Min dotter är 6 månader, jag jobbar 50% och har en dressyrhäst i full kondition (uppstallad på större anläggning där viss service ingår). Jag har en medryttare som rider en gång i veckan, resterande dagar rider jag själv. Har inga som helst problem med att hinna med hästen, men vet inte hur det blir när man jobbar heltid. För mig är det inget alternativ att vara medryttare och rida någon gång i veckan, det skulle göra mig galen att inte kunna utvecklas som ryttare.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Har en son på 3½ och en till på väg.
Sålde hästarna innan sonen föddes och saknar det så jag går i bitar snart.
Trodde inte att det skulle kännas så tomt som det gör, men funkar helt enkelt inte fullt ut utan häst. Nu vill dessutom sonen ha ponny så det gör bara längtan ännu större.

Tiden är nog något som går att lösa, men däremot att få det och gå runt ekonomiskt. Just nu är det omöjligt, ingen av oss jobbar, annat än att sambon får vikariera ibland.

Men får se, när bebis är född kanske man kan bli medryttare alla fall.
Även om jag, som många andra här, föredrar egen häst framför att hålla på med andras.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag har en son som är 1 år o 9 månader, jobbar heltid och har 9 hästar hemma på gården tillsammans med min syster och pappa ( 5 är mina).
Av dessa fem är det två unghästar under in ridnig, en tävlings häst, ett avelsto o en unghäst som ej ännu är in riden.

Jag har haft flera hästar hela tiden men visst gäller det att pyssla. ung hästarna rids varannan dag och tävlingshästen rider jag 5 dagar i veckan o pappa rider honom i dag /veckan.
Jag går upp vid 04.30 på morgonen för att hinna morgon fodra och rida en häst innan jobbet el mocka.
sedan åker jag till jobbet vid 07.00. Jacks pappa börjar senare o lämnar på dagis, jag hämtar från dagis 16.30. Sedan spenderar vi em med att leka, äta middag osv.
När sonen har somnat vid 19.30-20.00 går jag ut till stallet och rider en el två häst till. klar och inne från stallet mellan 22.00-23.00 o då sover jag gott sedan. En kväll i veckan ser jag till att vara häst ledig.

sedan har jag stor hjälp av min pappa som är pensionär och hjälper till med mockning osv samt mamma som ställer upp och är barnvakt då det åks iväg på träningar hit och dit då sambon inte är hemma.

Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan hästar bara för att jag fått barn, hästarna är en del av mig och för mig är det viktigt att ta in mitt barn i den världen med. Jack är alltid med ute i stallet på helgerna.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Men jösses, du sover alltså bara 5 1/2 timme per dygn?? Det är väldigt lite, är du inte konstant trött? Och vad jobbar du med, att du pallar att fixa jobbet trots sömnbristen?
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

*kl*

När jag blev gravid så hade jag hästen installad hos min dressyrtränare. Bodde i hus i "grannbyn" och tänkte att det inte alls var optimalt att skaffa barn just då. Men på ett underligt vis fick vi vårat hus sålt, köpte min sambos farmors hus på landet och får låna ladugården av sambons pappa.
Vi flyttade i somras och tog hem hästen på bete. Red fram tills jag var i vecka 32. Min häst är sjukpensionär så han ska bara promenadridas i skogen.
Det blev en shettis som sällskap och nu har jag även köpt en fölsing som kommer hem i slutet på november.

OM jag hade haft hästen installad med allt vad det innebär med ut/insläpp, fodringar osv så hade hästägandet blivit väldigt besvärligt. Nu går hästarna på lösdrift och jag kan nästan sköta dom helt själv trots att jag nu är i vecka 39. Hoppas att allt kommer fungera lika bra när bäbisen väl kommer ut!

Du har ju redan en häst och vet hur mycket tid det tar så jag tycker absolut att du ska skaffa en ny!!
Jag hade ALDRIG klarat att vara utan häst. Oavsett vad anledningen är....
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Precis min tanke, jag hade aldrig pallat, men alla är vi naturligtvis olika. Jag lämnade ut min unghäst på foder när jag fick min son, och sen sålde jag när jag fick veta att jag väntar tvillingar. Det handlar ju också om hur mycket avlastning man har, men jag hade aldrig pallat en häst i dagsläget, det är så mycket ansvar kring det. Jag vill egentligen inte heller vara medryttare efter att ha haft egen häst i så många år, men tror att det blir den bästa lösning några år framöver. Barnen är ju små en kort tid. Å andra sidan, jag har också börjat fundera på det här med aktiviteter och funderar på att köpa en ponny till sonen som snart är 3. Men han ska bli lite större först. Tycker det är skitsvårt att få ihop livspusslet, bara att ta hand om ett gammalt hus är mycket jobb i sig, även om vårt hus inte är i behov av så stora renoveringar. Men det är ju ändå jobb med trädgård etc...En svår fråga detta. Samtidigt vill jag ju inte ge avkall på mitt största nöje, hästeriet. Men just nu är det välidgt skönt att slippa allt ansvar kring hästen!
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

ja, stämmer bra, ibland blir det 6 timmar, helgerna sover jag mer, då 7-8 timmar.

Det är klart att man är trött när klockan ringer men så fort man kommit upp är det ok, jag har aldrig haft ett stort sömn behov.
Redan innan jag fick barn sov jag ganska lite.
Jag jobbar som annons producent på en stor tidnings koncern.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag vill bara säga. Allt går om man bara vill!!!! (ja nästan allt!)


Gira



( Jag jobbar 100%, pluggar 100% på högskola, maken jobbar 100% och pluggar 50% på högskola. Vi driver tillsammans företag vid sidan om jobb och studier. Stuteri med 40 individer, ingen anställd men rider dock inga hästar. Vi har fyra barn i åldrarna 6-12 år. Livet är ett pusslande, men det går runt och barnen är involverade i mycket. Viktigt är att ta sig tid till barnen och välja sina strider. Poängen är att fokusera på det man gör, släppa och fokusera på nästa, släppa för att fokusera på annat osv osv. Man måste det för att inte gå upp i atomer helt enkelt. Hög stresströskel är att föredra, vilket oxå kan övas upp till viss del... Men att ha en bra grundstruktur och sedan inte bryta ihop då man snabbt tvingas styra om i schemat för att pussla ihop dagen...)


Och till på köpet hinner du skriva här på buke! ;)

Måste bara säga att jag är djupt imponerad av att ni får detta att gå ihop! Men det är värt att tänka på, allt går om man bara vill! :idea:
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Nu har jag visserligen bara en son som är 2 månader men jag har en egen dressyrhäst som jag rider 4-6 dagar i veckan, medryttare rider oftast 1 dag. Har även en 3-åring som jag äger ihop med en kompis den jobbas 3 dagar i veckan. Nu går det strålande när jag går hemma ibland är lilleman med och sover i ridhuset men oftast rider jag när hans pappa kommer hem efter jobb och träning. Hästarna är en del av mig så det får helt enkelt lösa sig allteftersom när han blir äldre. Jag jobbar mest nätter sen när jag börjar jobba och är således ledig en hel del så jag tror det löser sig. Medryttare känns inte som ett alt. i dagsläget jag vill tävla och träna.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Ju mer jag funderar på detta, dess mer inser jag att det är just så som du skriver - hästarna och livet kring dem är en del av mig som jag inte vill vara utan. Tror att jag helt enkelt får hitta former för att få det att funka för jag tror inte att jag skulle må bra utan häst, och hur kan man vara en bra mamma om man inte mår bra själv? Sen inbillar jag mig på något sätt att man genom att ha ett stort intresse för någonting också kan vara en positiv förebild för sina barn. Det måste väl var bättre med en mamma som rider än en mamma som sitter i tv-soffan så fort hon är ledig...? :angel:

Helt övertygad om hur jag ska göra är jag inte ännu, men jag vet i alla fall vartåt det lutar. Känner allt för mycket att jag inte är en sån mamma som klarar av att offra mig själv för att gå helt upp i mina barn, måste få ha "mitt" vid sidan av för att orka med.

Tack alla ni andra också som delar med er av era erfarenheter och reflektioner! Det är väldigt inspirerande att läsa hur andra resonerar!
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Helt övertygad om hur jag ska göra är jag inte ännu, men jag vet i alla fall vartåt det lutar. Känner allt för mycket att jag inte är en sån mamma som klarar av att offra mig själv för att gå helt upp i mina barn, måste få ha "mitt" vid sidan av för att orka med.

Precis sa ar jag. Ibland far jag daligt samvete for att jag ar sa, har manga mammor runt omkring mig som verkligen bara lever for sina barn och inte har nagon hobby eller annat intresse och jag har markt att de har svart att forsta. Och jag har dessutom katter och hund ocksa, utover hastarna.... Det har hant att jag har fragat mig sjalv varfor i hela friden jag har valt att lagga sa mycket extra jobb pa mig sjalv men samtidigt har hastarna varit en absolut nodvandighet for att orka (och att vara medryttare ar inte min grej). Det var jobbigt nar barnen var sma men lattare nu nar de (barnen alltsa) narmar sig 4. Men som sagt, man far minska ambitionerna under en period. Min unghast (5 ar, som jag haft sedan han var 2) ar visserligen inriden och grundutbildad men jag har annu inte tagit ut honom pa tavling eller ens akt med honom till traningar pa andra platser osv. Det tar for lang tid, och jag har inte den tiden just nu.


Maste fraga Tarantino; hinner du med att traffa din partner med det upplagget som du har?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 017
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: miumiu
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp