Bukefalos 28 år!

Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

ylvalill

Trådstartare
Har två barn, 3 och 5 år gamla, och en häst som jag troligtvis måste ta bort inom kort. Har haft hästen i över 10 år och det kommer verkligen att bli extremt tomt att plötsligt inte ha häst längre. Samtidigt inser jag att detta kanske innebär att man kanske äntligen kan få vardagspusslandet att gå ihop (för det gör det ju egentligen inte med två heltidsarbetande föräldrar, småbarn, hus, häst och allt annat uppe på det...).

På ett sätt vill jag verkligen sätta igång och leta efter en ny häst direkt. Tror helt enkelt inte att jag kan vara lycklig utan att ha en häst som en del av mitt liv. På ett annat sätt känner jag att det skulle vara enormt skönt att bara få vara medryttare ett par år nu. Att bara ha ansvaret några dagar i veckan och ställa upp så mycket man hinner och orkar. Men klarar jag verkligen att gå från hästägare till att vara "bara" medryttare? Är ju van att få göra som jag vill och ha "mina" grejer osv. Känner att man tappar så mycket genom att inte vara hästägare längre. Inser att just "hästägare" är en stor del av min identitet.

Skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter av hur hästlivet har förändrats efter att barnen gjorde entré i familjen. Har ni kvar era hästar? Och ni som inte har det, hur har omställningen gått?
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag har en dotter på 1,5år och en liten i magen nu. Jag jobbar 80% och min sambo jobbar 150% med egen firma. Han har en häst och jag har två, en 4 åring och en 3 åring, som nu visserligen bara står med föl i magen.

Det är klart att det är tufft ibland. Hade vi inte haft hästana hemma på gården, så vet jag inte om vi hade fått ihop det. Nu går det snbbt och lätt att gå ut och rida när lillstrumpan somnat och så har vi enorm hjälp av min sambos och mina föräldrar med barnpassning. Utan all hjälp hade vi haft det mycket svårare att få ihop det.

Jag köpte mina unghästar innan jag visste att jag var oplanerat gravid, annars hade jag helt klart köpt en färdigutbildad häst, nu blev det inte så och jag ångrar ingenting. Varken barn eller häst. ;)

Jag vet inte hur jag skulle göra om jag var du. Tror jag skulle ha väldigt svårt för att "bara" vara medryttare, men det är klart att när det är -20 och snöstorm och man måste ut och fixa hästarna så är det ju helt klart ganska frestande...
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag har en tvåårig dotter och en häst.
Och det fungerar fint, på så sätt att jag har två fantastiska medryttare! Som jag kan lita på till 100%, det är jätteviktigt.
Jag rider själv 2-3 ggr i veckan, och det är helt lagom just nu. Jag jobbar deltid också, som gör sitt till. Så jag kan ta stallet på förmiddagen och umgås m dottern hela eftermiddagen de dagar jag har hästen.

Så det är ju som att vara medryttare, tidsmässigt. Jag tog valet att behålla egna hästen, och se till att ha bra folk till hjälp. Småbarnstiden går så fort, jag vill verklugen känna att dottern kommer först. Och då får hästintresset ta ett steg tillbaka, men det finns där i bakgrunden :)
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag sålde min häst i samband med att jag blev gravid första gången. Försäljningen i sig var planerad oavsett, men om jag inte varit gravid så hade jag köpt en ny häst. Sedan det barnet föddes nov 2007 så har jag varit hästlös. Nu har vi hus (sen ett år tillbaka) och fick ytterligare en liten i våras. Jag är väldigt nöjd med att inte ha häst just nu. Tycker det är jätteskönt att inte behöva ha ytterligare en plikt att sköta om någon/något utan istället låta familj och barn faktiskt ta i princip nästan all ledig tid just nu.

Möjlighet att vara medryttare/skötare finns; jag har många kontakter och många människor som gärna skulle låta mig rida. Jag började på lite sånt när äldsten var 1,5, men .... det kändes inte så kul ändå faktiskt. Jag tror att just ÄGA häst är det enda rätta för mig för att jag verkligen ska känna fullt ut att det är roligt; att rida andras hästar blir liksom inte samma sak.

Men för din del så är ju barnen ändå på god väg så att säga; från 3 år och uppåt så blir de ju bara alltmer "självgående", även om de naturligtvis tar tid på andra sätt än som bebisar. Mitt råd till dig är att tänka efter ett tag; du kan ju bara helt enkelt vänta lite med hästinköp, testa medryttarskapet ett tag och känna efter om det "räcker" för dig? Ge det ett halvår eller ett år kanske?
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Vi har varit inne på att köpa egen gård. Känns som att det hade blivit mycket enklare att kombinera familj och hästliv med egen gård, då blir det ju om inte annat enklare och mer naturligt att barnen är med i stallet. Dock har jag inte turen att ha en hästintresserad man utan all häst- och stallskötsel hade hamnat på mig, och jag har blivit lite tveksam till hur det skulle funka. Vi har inte jättemycket möjligheter till hjälp med barnvakt (eller hästvakt) heller så då blir man ju ganska låst dessutom. Detta har gjort att hästgårdsplanera tyvärr ligger på is för närvarande, men man vet ju aldrig, det kanske dyker upp en liten drömgård som gör att man bara måste slå till... :-)
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Hur mycket jobbar du? Funderar på att gå ned i tid lite, men upplever att det nog inte skulle göra så stor skillnad. har ju själv haft medryttare som jag har förlitat mig på sen jag fick mina barn (ihop med underbara stallkompisar som ställer upp i alla lägen), och visst funkar det, men man står ju ändå där själv med ansvaret när det väl är någonting.

Har inte funderat över att göra mig av med hästen alls under dessa 5 år som jag varit mamma hittills, men nu erbjuds det ju på något sätt en naturlig "exit" och jag måste göra ett aktivt val om jag skall bli hästägare igen.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag tycker inte att du är idiotisk om du väljer att skaffa en ny häst.
Bara du tänker igenom allt så du är helt säker på det.

Jag fick min häst utdömd igår och jag ska ha en ny. Jag har länge förstått att han inte skulle hålla ihop länge till och har under den tiden kommit fram till att jag ska ha en ny häst på en gång.

Jag har en 4 månaders bebis och känner att jag har tiden. Har en super bra medryttare som jag hoppas ska kunna fungera ihop med den nya hästen.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Nej det är verkligen inte samma sak att rida andras hästar, det håller jag med om. Har ridit andra hästar i stallet en del nu det sista då min häst varit dålig och det går inte alls att jämföra med, men jag inbillar mig att det i alla fall vore lite bättre att vara medryttare, så att man kan engagera sig fullt ut i en häst. Men egentligen är det nog så, att det är att ÄGA häst som är grejen för mig också.

Att barnen börjar bli självgående är nog både bra och mindre bra. Plötsligt kommer de att ha en massa egna aktiviteter som man måste anpassa sig efter och engagera sig i. De går inte heller längre och lägger sig klockan 7 så att mamma i lugn och ro kan åka till stallet efter det... Vill ju inte vara en frånvarande mamma som bara prioriterar mina egna intressen, men vill verkligen inte bli en sådan mamma som bara lever för mina barn heller. Svårt pussel med en hobby som är så pass tidskrävande.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Skönt att det finns dem som vågar satsa på en ny häst! Beklagar det tråkiga beskedet gällande din nuvarande häst och önskar dig lycka till i letandet efter en ny.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Men du, det finns ingen i stallet som kan tänkas behöva lite hjälp tidsmässigt och/eller ekonmiskt med sin häst? Någon du redan känner med ungefär samma inställning till dig om hur hästen ska hanteras och ridas? Någon med en trevlig häst som du tror att du skulle trivas med?

Mitt tips är att du hör dig för lite och testar att vara medryttare ett tag och känner efter. Det ger dig tid att i lugn och ro hitta en ny häst om du känner att det är det vill. Du vet ju inte om medryttare passar dig om du inte testar, eller hur? Det känns säkert konstigt att inte vara ägaren längre men det kankse tom är lite skönt att inte behöva ta det ansvaret och den tien ett tag?
Visar det sig att det inte funkar så kan du ju alltid köpa en häst vid senare tillfälle.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jo, det är flera som säkert skulle kunna vilja ha lite hjälp och som har trevliga hästar, men jag tror inte att jag skulle orka vara kvar i samma stall när min häst inte längre finns där. Det kommer nog att bli allt för mycket påminnelse om honom. Ska det bli medryttarhäst får det nog alltså bli i ett annat stall.

På ett sätt känns det helt rätt att avvakta och känna efter hur man vill ha det innan man eventuellt skaffar en ny häst, men på nåt sätt är jag nog lite rädd för att om jag väl är utan häst ett tag så kommer steget att köpa en ny bli allt för stort. Familjen (och även jag själv till viss del) kommer att bli "bortskämd" med att inte längre behöva pussla och trixa, och det kommer att bli allt svårare att motivera att jag verkligen behöver ha en egen häst. Har inte direkt jättestor stöttning som det är idag, visst min man accepterar att jag har häst, men han har inte själv något som helst intresse i den vägen. Min mamma har längtat efter att jag ska göra mig av med hästen ända sen jag köpte honom och särskilt sen jag fick barn har hon tjatat om att jag borde göra mig av med honom. :-(
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Nej det är verkligen inte samma sak att rida andras hästar, det håller jag med om. Har ridit andra hästar i stallet en del nu det sista då min häst varit dålig och det går inte alls att jämföra med, men jag inbillar mig att det i alla fall vore lite bättre att vara medryttare, så att man kan engagera sig fullt ut i en häst. Men egentligen är det nog så, att det är att ÄGA häst som är grejen för mig också.

Att barnen börjar bli självgående är nog både bra och mindre bra. Plötsligt kommer de att ha en massa egna aktiviteter som man måste anpassa sig efter och engagera sig i. De går inte heller längre och lägger sig klockan 7 så att mamma i lugn och ro kan åka till stallet efter det... Vill ju inte vara en frånvarande mamma som bara prioriterar mina egna intressen, men vill verkligen inte bli en sådan mamma som bara lever för mina barn heller. Svårt pussel med en hobby som är så pass tidskrävande.

Ja och amen till allt du säger! :D

Både vad gäller egen häst kontra rida andras.
Och barnens ålder; som du säger så blir det andra typer av engagemang efter åren med blöjbyten, matning osv.

Själv vet jag inte om det någonsin blir häst igen. När jag har uppehåll från hästeriet så saknar jag det inte så mycket, men när jag väl kör igång igen (hade ett uppehåll för ca 20 år sen också) så blir jag eld och lågor och undrar hur jag kunde vara utan det. Men, men; kanske blir det häst; någon gång. Det bästa/roligaste vore kanske om även barnen blir lite intresserade; då kan de ha en häst och jag en! :idea:
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Sahar har jag gjort.

Jag fick tvillingar i januari 2008. Hade tva hastar innan, salde den ena strax innan barnen foddes. Den andra saldes nar barnen var 5 manader och tanken var att jag skulle vara hastlos i minst 2 ar men....efter sex veckor kopte jag en ny :o

En 2-aring, vilket gjorde att forsta aret jag agde den sa gick den mest och skrotade i hagen. Jag var i stallet kanske 3 ggr/vecka och vande vid trans, tacken, benskydd etc och borjade longera och tomkora. Sen skickades den ivag pa inridning, men i narheten sa att jag kunde halsa pa, och sedan pa vidareutbildning (lite langre bort sa da kunde jag bara aka dit en gang i veckan). Sedan i januari i ar (nar barnen alltsa fyllde 3 och hasten 5) sa har jag ansvaret men han ar helinackorderad och min tranare rider minst en gang i veckan. Medryttare vill jag inte ha eftersom han ar for ung, annars hade det ju varit smidigt. Jag planerar att flytta honom till kollektivstall om ett ar nar barnen borjar skolan.

Sa visst gar det - men tiden ar alltid knapp och jag har iaf inte hunnit med att trana och tavla som jag velat, men ju aldre barnen blir desto mer blir det ju av den varan. Ska tillagga att jag INTE jobbar, hade jag gjort det hade jag absolut inte kunnat ha hast eftersom barnens pappa langpendlar och sallan ar hemma fore kl 20 - savida vi inte haft hastarna hemma men sa lyxigt bor inte vi ;)

I februari i ar kopte vi en ponny till barnen ocksa...har man inte redan jobb sa skaffar man sig :D
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Nej det är verkligen inte samma sak att rida andras hästar, det håller jag med om. Har ridit andra hästar i stallet en del nu det sista då min häst varit dålig och det går inte alls att jämföra med, men jag inbillar mig att det i alla fall vore lite bättre att vara medryttare, så att man kan engagera sig fullt ut i en häst. Men egentligen är det nog så, att det är att ÄGA häst som är grejen för mig också.

Jag har löst det genom att rida i tävlingsgrupp på ridskola, då har man möjlighet att rida samma häst varje vecka under lång tid. Den jag har nu har jag ridit i tre år, innan dess hade jag en jag red i fyra år. På den tiden hinner man bygga upp en relation med hästen, man känner varandra väl och vet var man har varandra. Jag har varit medryttare också, och visst lär man känna en medryttarhäst snabbare eftersom man ses mer, men samtidigt har jag sällan varit med om att ha möjlighet att rida samma medryttarhäst i åratal. Medryttarhästar flyttas, säljs, eller så är det ägaren som står för träning och tävling och man själv får mest rida ut. En ridskolehäst försvinner inte på samma sätt, och det är inte nån annan som är försteryttare på den.

Jag tror det beror mycket på hur pass mycket man jobbar, kan man gå ner på deltid och har ett jobb som inte är så krävande kan det säkert gå att få ihop. Annars verkar det vara väldigt mycket stress att kombinera hästägande med heltidsjobb och småbarn. I alla fall om partnern också jobbar heltid.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Kl.

Jag har en son på 5år och en "bulle i ugnen" ;)
Har haft egen häst sen 4-års ålder ochhar under de få tillfällen jag varit utan dom att jag nog inte blir så trevlig att umgås med, för sambon då alltså...
Jag säger som du att jag vill inte vara/är en sån mamma som lever helt och håller för sina barn... Såklart kommer de i första hand men jag måste oxå få min egna tid.
Sålde min häst när sonen var två år, henne har jag haft sen hon va bebis, ridit in m.m själv men sålde endast pga att hon var alldeles för duktig för mig, kap. för minst 140 hoppning och jag ha varken tid eller lust att hålla igång en med den kap., med en sån häst gick det inte ihop sig med småbarn helt enkelt...
Skulle ta en paus över vintern tänkte jag o testa att vara utan häst... Det gick inget bra ;) saknade tom att mocka!
Köpte en lite äldre, 10år och betydligt lugnare. Hade som krav när jag letade häst att det skulle vara en som klarade av att bli riden vartannan dag utan att bli knäpp....
Hittade min pärla och ångrar mig inte ett dugg!
Vi tränar/tävlar för att vi tycker att det är skoj o båda älskar det men hon går inte i taket om hon blir ståendes ett par dagar.
Nu har vi eget stall och det underlättar såklart mycket, sonen är med ute o leker när jag gör sysslorna.
Vintertid har jag inte möjlighet att hålla igång dom eftersom sambon inte kommer hem förrän det är mörkt...
Gjorde paddock förra året för att kunna rida mitt på dagen även om jag är själv med sonen hemma. Lättare när de är så stora så de kan roa sig själva ;)
Nu har jag lånat ut pållan till maj eftersom jag haft foglossning och ine kunnat rida.
Saknar henne vartenda dag! Och ångrar att jag skrev på att låna ut henne så pass länge :(

Nu har sambon startat egen firma= många sena kvällar! så nu får vi väl se hur mycket pusslande det blir för att få ihop det men jag skulle aldrig göra mig av med hästarna, vi får helt enkelt hjälpas åt så det går att lösa!
Han är inte heller det minsta intresserad men hjälper mig dock med dom när jag inte kan, är sjuk eller så...

Jag har jobbat allt från 50%-100% och visst är det kämpigt att gå ut i stallet efter en heldag på jobbet sen dagis hämtning och matlagning....
När jag jobbade 50% kunde jag inte rida mer för det eftersom jag ändå fick vänta på att sambon skulle komma hem, blev dessutom hila mycket kämpigare rent ekonomiskt...

Hmm nu blev det kanske lite rörigt, skriver från mobilen :)
Men tycker inte man ska må dåligt/få dåligt samvete för att man vill ha ett eget intresse vid sidan om barnen!
Visst hade det varit enklare att spela bandy eller nåt men nu är det som det är ;)
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Har du möjlighet att låta det bli en "lucka" mellan hästrarna? Testa att vara utan häst 3-4-5 månader och se hur det känns.

När man är mitt uppe i det kan det kännas helt omöjligt att vara utan det. Men för en del kan det kännas som en underbar frihet, för andra grymt stressande och rastlöst.

Själv tycker jag det är helt okej att mycket stannar upp precis när barnen är små. Det handlar om några år och sen börjar ju en ny "period" med lite äldre barn.

Om inte annat kanske det kan vara skönt att vara hästfri precis när det är som kallast, mörkast, mest med snö och förkylningar. Det är ju lättare att ha häst när de är långa ljusa sommarkvällar!
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jag fick barn i december och kombinerade barn och häst i ett halvår ungefär, sedan fick jag ta bort min häst (som var 22 år och kroniskt sjuk). Jag är nu medryttare på en häst 2 dagar i veckan och det känns ganska lagom.
Men visst är det svårt att vänja sig vid att inte vara den som har bestämmanderätt över hästen, även om ägaren till min medryttarhäst är väldigt vettig.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Fick dessutom avliva min gamla Shettis i våras så då började jag fundera på vad jag skulle ha som sällskap istället och valde mellan en barn ponny, en "roligare" häst till mig där jag slipper kraven av att den alltid måste hållas igång eller en unghäst (Hbl) att ta över efter den äldre så småningom...
Det blev en 1-årig frieser hingst!
Nu är han kastrerad eftersom han blev lite väl kaxig för att jag ville hålla på med honom nu med magen i vädret ;)
Tanken är att köra in honom så småningom och rida in om några år. Fördelen med honom är att det för inget om det dröjer lite med inridningen eftersom de mognar senare än andra hästar och man har inte pressen på sig från omgivningen på samma sätt att man låter en lovande unghäst stå...
Sonen kunde inte bestämma sig för om han vill rida eller bara köra cross så nu när min ökats är utlånad har vi en Shettis hemma som han kan testa på att ha som egen häst.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Jobbar 25h/v i snitt, men då har jag varannan helg = ledig 2 vardagar i veckan. Passar utmärkt, då har jag tid med hästen och barnet :D Jobbar dessutom blandat förmiddagar och kvällar, så ibland har jag hela dagarna lediga fram till kvällen då jag går till jobbet.

Men förstår att det är svårt. Hade jag varit hästlös så hade jag nog inte skaffat en egen häst i nuläget faktiskt. Ev blivit medryttare 2 ggr i veckan eller så.

Gäller att man hittar en bra medryttare, min är underbar och engagerad. Hon kan ta skoningar, vet besök etc om jag inte kan, och det är så skönt att veta.
 
Sv: Idiotiskt att fundera på ny häst som småbarnsmamma?

Att barnen börjar bli självgående är nog både bra och mindre bra. Plötsligt kommer de att ha en massa egna aktiviteter som man måste anpassa sig efter och engagera sig i.

Där slår du huvudet på spiken!
Mina barn är 8 och 5 och jag kan säga att det skulle inte finnas en chans att jag skulle hinna med en egen häst utöver deras intressen! Sonen spelar fotboll och hockey ca 3 dgr i veckan och dottern går på balett 1 ggr/vecka och säger att hon vill börja rida! :eek: Utöver det är det ju kompisumgänge, läxläsning osv osv. som tar tid i anspråk.

Jag sålde min häst när dottern var ca 1 år för det hanns helt enkelt inte med att ha både häst och två småbarn och ju äldre de blir nu desto mer inser jag hur smart det var att göra sig av med hästen! För att inte tala om alla pengar man spar!

Jag kommer garanterat att skaffa egen häst så småningom igen men jag har insett att var sak har sin egen tid :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Andromedae
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp