Bukefalos 28 år!

Igångsättning.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag har aldrig i hele mitt liv behövt sätta i gång hästar efter skador och längre ville perioder. Så jag har ingen erfarenhet av detta. Hur gör man? Vi reder enligt den Akademiska principen både jag och min sambo. De två hästarna det hjäler är :

Fjordsto: 15 år villat sedan i början av Maj. Hon är smäll fet ca 100 kg övervikt! Dena dam går utan täcke på en lösdriftså vi måste undvika att hon blir svättig. Hon är av den fjording typen som bara vill springa då man rider en mycket het dam med maser med spänigar funkar bäst på hakermor då hon har en gammal sakda i ena mun gipan. Går inte att rida med bara side pull eller bara kapson. Har försökt. Tränsbet blir hon bara sträsad av, Blank stång och kapson är ett alternativ som fukar men det är inte jätte lyckat för hon springer gärna i från den bätslingen, men mankan få stopp på henne. Hur skulle du göra? Råd och tipps. :confused:

Varmblodsvalack: 16 år vilat sedan den 25 Agusti. Denna häst skall upp i tävligskondition. Han står just nu i boxvila pga hovböld. Skall skos om två väcker och släps då ut på lösdrifen igen. Han har mycket lätt att få kolik är nyligen underskökt av Helsingborg och de hittar inget på honom i magen. Han får just nu va ute i en gummiflispadock ca två timmar/dag. Han är en gansa samlad herre som kan va pig och glad men igentligen inga störe problem. Hur skall jag göra? Råd och tips.
:confused:
 
Massage :angel:..
Nä skämt å sido.. jätte bra att massera under igångsättningen eftersom det kan komma träningsvärk/spänningar när otränade muskler börjar jobbas igen.

Särskilt till återkommande kolik/förstoppningsattaker så kan massage i länd o kosryggen i omgångar mellan kolikattackerna vara bra. Precis som det är på människor.
Sedan vad det gäller ridningen så tror jag att du kan det betydligt mkt bättre än mig...

Jo en sak till... tömkörning :love:. O ridning på kalhyggen.
 
Är visserligen ingen barockryttare, men har börjat så smått
att inspireras av den klassiska ridkonsten. Ungefär så här
tycker jag du kan lägga upp hästens träning, för bättre kondition och mer muskler:

Främst tycker jag att båda hästarna enbart ska skrittas en period. Skritta kanske en tjugo minuter, varannan dag. Försök att rida mkt i backar, klättra i skritt, det är toppen bra! Du kan även byta ut en del ridpass då du kan tömköra i stället.

Så småning om kan du lägga in några minuters trav vid varje
ridpass. Tänk dock på att klättringen ger bäst effekt om du
bara låter hästen skritta.

Ju bättre konditon och styrka hästen får, kan du dra ut
på ridpassen och lägga in mer trav och så småning om galopp - öka succesivt.

Då du börjat trava med din häst och känner att hästen börjar få en rel. bra kondtion kan du även trava lite cavalettiserier, och då du kommit till galoppen kan du även hoppa lite enklare små studs hinder med din häst
(behöver inte vara nåt avancerat.)


Tycker du att hackamore är det 'bett' som fungerar bäst på din häst så tycker jag att du ska använda dig av det. Försök
att bara hålla en jätte mjuk kontakt med hästen genom 'bettet' och lär din häst att stanna för vikthjälperna och sitsen. Försök att få hästen att vara uppmärksam och lydig på vad du menar och vill. Beröm massor
då hästen gör rätt.

Blir hästen svettig efter ridning, borsta av henne efter ridning och lägg sedan på ett svettäcke efter ridningen,
och låt henne torka. Sedan kan du släppa ut henne då hon
är torr igen. Det viktigaste är att hon inte blir kall
då hon är svettig.

Den andra hästen vill jag inte rådgöra ngt om då jag saknar
någon direkt erfarenhet av såväl hovböld som kolik.
 
Skulle vilja rekommendera att du sätter igång dem från marken just när det gäller AR utbildningen.
Därifrån antar jag att du inte riktigt behöver "slåss" lite mycket med fjordstoet och kanske klarar dig på ett vanligt bett (eller kapson)?

På så sätt behöver du inte oroa dig över att de blir svettiga eller att de överanstränger sig.

Det finns en del gamla trådar jus om markträning som du kan kolla på.
 
Ja massage inte riktigt mitt område. :crazy: När kommer du ner? behöver din hjälp. Specilet det där med ländrygen MÅSTE du vissa mig. :)
 
Marktränig håller vi just nu på med på fjordigen. det funkar jättebra.
Jag försöker så får vi se hur det går. Tack
 
Jag jobbar förtvivlat på att hon skall komma ner till nästa gång vi har kurs, för hon måste bara känna på Gottfrid också :D :D.
Och två sådana erbjudanden (Gottfrid, och din pärla) måste ju gå före 50 års kalas,eller hur :D :D.

MVH Madde
 
+ Gottfrid...

Jag hade hoppats att hinna ner en vända innan jul... Men det värkar gå i stöpet.
Istället så åker vi ner lite tidigare till jul... Så jag är nere över jul o nyår.
Med tanke på att jag ganska lätt tröttnar på så stora middagar så kan pauser med masssage i jul-firandet vara väldigt välkommnande.
O sedan så måste jag ju komma till nästa kurs.
 
Jag lovar...jag hämtar dig :D, det är bara att ringa så kommer jag på stuts :D.

Klart du måste träffa Gottfrid, och han behöver dina händer....
 
Åh vad roligt då kommer du att få träffa min lilla...hrm...stora ögonsten.

Jag ser framemot det.
 
Ja masage i masser behövs på lilla Kurre fnurre. Vi är hemma i mellan jul och nyår vi med. Nästa kurs så har jag ju låvat damsadelridnig, vi har en frisehingst på besök :d, lilla hingsten Jacson och vet du vad flera av ekipagen har utväklats så långt att de har börjat trava. Så du kan bara inte missa nästa kurs. :)
 
*purken*
Bor alldeles för lågt ifrån allt. Vill ju också få rida damsadel. Fast sadeln väntar fortfarande på att bli iordnind fixad.

Tyvärr måste jag ta det genom Rebecka, eftersom sadelmakaren här uppe inte vågade göra något med sadeln, så det lär ju dröja ett tag. :(
 
Nu tycker jag att du e känslig. Det är väl inte så långt att ta sig ner från Umeå (för visst var det i Umeå du bodde) till Blekinge med häst. ;) :angel:

Du hade varit ett väldigt trevligt tillskott på kursen. :bow:
 
Ohh vad roligt att det sker sådana framsteg.... :)

Känns som om jag har missat hur mkt som helst bara för att jag hoppade över en kurs pg. av ett #&*€% prov.

Ska bli så qul att se alla igen... :bump:
Hmm jag tror att jag borde lugna ner mig lite e ju ändå ett tag tills nästa kurs är.
 
En frieserhäst kom
med buller och bång
han var fullkomligt vild
och anföll sin spegelbild

( Och där stod matte och tänkte "Vad F-n har jag gjort? :D )

Japp, det börjar bli en riktig kurs nu ju, bara någon PRE också så är det ju nästan en fullfjädrad kurs! ;)

Blir kul att se dig, Anna, gamle Tukey hade inte heller mått dåligt av lite massage... svarta fasan kan väl inte vara stilla tillräckligt länge för att få en genomgång...

/
Susanne
 
Vi kan ställa honom mellan två speglar så vet han inte vilken han skall anfalla, och blir så konfunderad så han står still en stund :idea:. Och då kastar vi in Anna också mellan speglarna, sen blundar vi och håller för öronen :D.

Och ut kommer en trött Anna, och en Berend med hängande huvud.

Kanske........
 
Vilken idé!
Varför har jag inte tänkt på det själv? :D

Förresten, Maria, förlåt att vi sabbar din tråd... :crazy:
/
Susanne
 
Ja visst är jag så smart så *smart smiley*.

Jag ber också om ursäkt Maria, för att vi förstör tråden.....men vi har roligt :rofl: :D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp