Igångsättning?

Jolund

Trådstartare
Hej!

Jag har ett sto på 10 år, varmblod som är grundriden och inkörd. Älskar arbete. Med värmeböljan som varit (är) har dock motionen fallerat, varken hon eller jag har klarat av värmen. Försökte nån dag i början men min vanligtvis pigga dam gick knappt framåt vilket fick mig att inse att det inte var snällt av fortsätta. Kontentan av det hela är att hon stått några veckor. Nu börjar det vara lite svalare på kvällarna åtmonstone så börjar vara dags att köra igång igen så smått.

Problemet nu är att hon hunnit falla ur nåt VANSINNIGT med muskler, från att vara i princip rak i ryggen till att ha skyhög manke och knotig bak.

Hur sätter jag igång henne efter vilan på bästa sätt? Fokus på att hitta igen ryggmusklerna och utan att slita på hennes kropp. Även lätt bukig (fortfarande på bete). Tillägg på fodret förutom mineraler+vitaminer? Mer protein, eller är det motion? Sliter körning på kroppen, bör jag bygga muskler före?

Ursäkta långt inlägg. Tacksam för svar :-)
 
Om hästen faller ur så brutalt på några veckor hade jag sett över foder och möjlighet att tillgodogöra sig näringen, dvs tänder och ev kolla masken om den får en bra foderstat.

De ska inte falla ur så på så kort tid bara för att de inte tränas.
 
Om hästen faller ur så brutalt på några veckor hade jag sett över foder och möjlighet att tillgodogöra sig näringen, dvs tänder och ev kolla masken om den får en bra foderstat.

De ska inte falla ur så på så kort tid bara för att de inte tränas.

Tänkte precis skriva detsamma.
Mina hästar har också vilat nu i värmen, de har skrittats en handfull gånger senaste månaden. De har inte tappat något märkbart. En 14-åring och en 24-åring.
 
Håller med övriga. Min 26 åring rids inte många gånger om året och är absolut inget muskelberg men jag kan ju utan problem lägga på sadel och ta mig en tur när andan faller på. Han håller sig i fin form av att gå i stor hage. Foder, tänder och maskkoll tipsar jag också om. :)
xwDmqWKZ7ingpSMwM5avxSx9S-smgDX5IgfyWHFmVI2-C5gerZvYOhWVODcXRxUaoSyYzFqDh6_H0-HMB_WiPfh0Cm44uQx0LS0RIBkUP43RFaGAzAIuE0sLQwbrCOHqMKOmjPMoulNNWvdxm9kxpIeQaLYrEKvL_gf_Fbh_SpE3n8ctOEU3F9qfmSUdCtAta06Vf0VO2JmT5z8tETgh5y_o92314ZXa70i9QA-sSZ2DhuIXW1NYn9P9vwSAtF7lJLSETs7PdKp4w2iybs57SOTN9Lwzlo139cadtAwA9iHhhTYOPOgptUrHvApDhHo475izhqicmBoNY5uUUkGb3bGygUGwRA9fJD9Ks0SpEsIS2Xil0ObALqGzukPO6yqIIY5fKx62DbvdQBon2bl550dAFUpRva7zMNYeyyUnAnCTrPeiKrUkQeGRsB2Z_zZue8FSnVO8fl2mtoqtP8398VIGhEeOmW4j_yxKzSO7X1EVc4fEmkRNmRKhpaU5Ns7MA1JtWjt-31nHElVRn2q-vy-5q-axcFLeQSmAwlenKf6b2GtIKOWOWsA0A771do4jKZUapkKUI9thbM4fhPWrmFWYga5WGWj_9CVj7keI=w1274-h956-no
 
Inser att jag kanske tar i lite i text, förstår er reaktion när jag läser igen efter en natts sömn. Det som märks är alltså att ryggen tappat muskler, hon är inte mager och sadel är nog inga problem. Masken är kollad i våras, hon hade 125 men då övriga flocken visade mer avmaskades även hon vid byte till sommarhage. Det jag kan tänka mig är att betet kanske inte är näringsmässigt korrekt. Då hon har trivselkula tvivlar jag på att tänderna är dåliga, visade ingenting på kontroll förra året. Hon är pigg och glad, verkar nöjd med tillvaron.

Fodra upp med protein blir alltså det jag läser ut ur era svar, det ska jag se över :-)
 
Inser att jag kanske tar i lite i text, förstår er reaktion när jag läser igen efter en natts sömn. Det som märks är alltså att ryggen tappat muskler, hon är inte mager och sadel är nog inga problem. Masken är kollad i våras, hon hade 125 men då övriga flocken visade mer avmaskades även hon vid byte till sommarhage. Det jag kan tänka mig är att betet kanske inte är näringsmässigt korrekt. Då hon har trivselkula tvivlar jag på att tänderna är dåliga, visade ingenting på kontroll förra året. Hon är pigg och glad, verkar nöjd med tillvaron.

Fodra upp med protein blir alltså det jag läser ut ur era svar, det ska jag se över :-)

Det kan också vara så att när hästen stått blir det kulmage iom att bukmuskulaturen inte höjer upp buk och rygg så som den gör på en korrekt tränad häst.
Det kanske absolut måste till annat foder med. För de bör inte tappa så mkt överlinje av en så pass kort vila.
 
@Jolund en häst ”faller inte ur” av att vila från ridning så som som du beskriver. Dvs den faller inte ur alls av vila ang hull och muskulatur på nivån du redovisar oavsett längre vila, om det inte är så att fodret den äter/får helt enkelt inte har tillräckligt med näring och innehåll för hästens underhålls behov.

Du behöver fodra upp din häst om den som du beskriver tappat så mycket .
Jag hade utifrån att du ändå vilat den ett tag, valt att vänta med att rida till prio att först fodra upp den och vända skutan att den fallit ur så mycket.
På en häst i god kondition och hull tar det nästan 6 veckor innan kondis börjar gå ner något. Muskulatur ungefär likvärdigt.
Ju bättre status innan vilan, desto större tolerans i tid .

Problemet nu är att hon hunnit falla ur nåt VANSINNIGT med muskler, från att vara i princip rak i ryggen till att ha skyhög manke och knotig bak.

Hur sätter jag igång henne efter vilan på bästa sätt? Fokus på att hitta igen ryggmusklerna och utan att slita på hennes kropp. Även lätt bukig (fortfarande på bete). Tillägg på fodret förutom mineraler+vitaminer? Mer protein, eller är det motion? Sliter körning på kroppen, bör jag bygga muskler före?

Ursäkta långt inlägg. Tacksam för svar :-)

Här finns en rätt sund länk:) finns f.ö massor på nätet .
http://hj-journalistik.se/onewebmedia/Hur påverkas hästen av vila.pdf
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Just nu går min ponny på sommarbete med sin kompis i en väldigt stor hage. Förra veckan fick han vila ungefär en vecka. Nu är det mycket...
Svar
1
· Visningar
581
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: Elise4321
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 480
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp