Igångsättning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 244
E

Express_Pearl

Är inte säker på om denna tråd ligger rätt men men..
Ska förhoppningsvis köpa en 16årig halvblodsvalack som har vilat i två år pga förra ägarens studier. Hur ska man lägga upp igångsättningen så jag inte går för fort fram? Har lite planer redan, men vill kolla upp med några andra så inget går på tok..:)
Hästen ifråga är en ganska robust häst, aldrig haft problem med rygg eller ben, lugn och trevlig, var före "avställningen" i full tävlingskondis. Så, ös på med tips och planderingar! Gärna så detaljrika som möjligt, blir lättare att jämföra..:D

Sv: Igångsättning

Vecka 1 Vecka 5
Mån VILA Skritt+trav väg 30 min

Tis VILA Skritt+trav gärde 30 min

Ons VILA VILA

Tors Skritt väg 30 min Skritt+trav väg 30 min

Fre Skritt gärde 30 min Skritt skog 1h

Lör VILA VILA

Sön Skritt väg 30 min Skritt skog 1h

Vecka 2 Vecka 6
Mån Skritt gärde 30 min Skritt+trav väg 30 min

Tis VILA Skritt+trav väg 45 min

Ons Skritt väg 30 min VILA

Tors Skritt gärde 30 min Skritt väg 1h

Fre VILA Skritt+trav gärde 45 min

Lör Skritt väg 30 min Skritt skog 1h

Sön Skritt gärde 30 min VILA
Vecka 3 Vecka 7
Mån VILA Skritt+trav paddock 30 min

Tis Skritt väg 30 min Skritt+trav paddock 30 min

Ons Skritt skog 30 min Skritt skog 1h

Tors VILA Skritt+trav väg 1 h

Fre Skritt gärde 30 min VILA

Lör Skritt skog 30 min Skritt+trav paddock 45 min

Sön VILA Skritt+trav paddock 45 min

Vecka 4 Vecka 8
Mån Skritt väg 45 min VILA

Tis Skritt gärde 45 min Skritt skog 1h

Ons Skritt skog 30 min Skritt+trav paddock 45 min

Tors VILA Skritt+trav paddock 1h

Fre Skritt skog 45 min VILA

Lör Skritt väg 30 min Skritt väg 1h

Sön VILA Skritt+trav paddock 1h

Detta är min plan, kommentera!! :idea: Blev lite knepigt men det ska vara olika för olika veckor, är en tid utsatt, efter den är en annan vecka, hopas ni fattar..

Senast ändrad av en moderator:

Om han vilat så länge som två år skulle jag nog bara skritta och ta promenader den första månaden till att börja med.

Ja, som majblomma skrev; Jag skulle nog också bara skritta lång turer på växlande underlag den första måndaden. Sedan börja lite med trav efter en månad, precis som du har planerat.

Men om du skrittar mycket kan du rida längre än 30 minuter. Det är inte hur länge du rider som sliter utan hur fort det går.

Okej, tack..Pratade med några på "hemmaplan" idag som tyckte jag kunde lägga in trav tidigare, i kortkorta pass? Vad tror ni? Hur mkt tidigare? :D

hm, jag tycker det beror lite på hur mycket hästen rör sig utan ryttare, alltså i hagen...en del hästar kan ju hålla uppe konditionen länge även om de inte rids så mycket...kan du inte trava honom korta pass från marken, eller ge dig ut och jogga tillsammans med honom? springa kan han ju säkerligen...och det brukar vara bra för flåset...men jag tror också att skritt i blandad terräng är bättre för att bygga upp styrkan från grunden o

jag är inte alls expert, så lita inte på det jag sa här, det var bara spontana tankar:p

Han ska vara en häst som härjar ganska mycket i hagen, leker, studsar, hoppar och springer och har sej. Så han är nog inte helt ur kondis. Sen när jag har vart där och provridit har jag fått rida 45 min skritt+trav+galopp för at känna på hästen och han var inte nämnvärt trött efteråt, lite svettig dock men vilken häst blir inte det i värmen. Tänkte att detta kanske säger lite grann om hur man ska gå tillväga också..:D Gärna fler tips!! :D

Jag skulle inte lägga in trav i ridningen innandu skrittat en månad, kanske att du skulle kunna ägga in lite trav innan om du longerar. Det är bättre att skynda långsamt än att få en överansträngd häst som gör illa sig.

Börja med att enbart skritta de första månaderna, först bara korta pass men efterhand utökat till en timma eller ännu mer.
Skritt är en underskattad gångart när det gäller att få hästen musklad/i kondition.
Gör gärna en jämförelse med de rekommendationer som ges till människor som ska "komma tillbaks": promenader, promenader och åter promenader.

Immer

Okej, då håller ja mej till det jag hade bestämt från början. Håller med om att man ska skynda långsamt..Redan förlorat en häst bla pga ookunskap om hur man bygger upp en dom..:cry:

Okej, ska skritta på för fullt..:D Va tyckte du om det jag hade lagt upp?

Okej... när jag fick min ponny så hade hon ingen kondition, hon hade stått i en hage ungefär i ett år och blivit riden då och då. Jag gjorde så här:
Första veckan: Bara skritt och inga längre stunder
Andra veckan: Trav men inga längre stunder
Tredje veckan: Börja med galopp försiktigt
Sedan känner du när du börjar få upp konditionen och du kan rida längre:)
Hoppas et här var ett bra tips:p

Det verkar ganska vettigt. Men stryk traven till att börja med, åtminstone de fyra första veckorna - eventuellt längre (du känner nog själv när det är läge att börja med traven).
Och skritta på lång tygel så mycket som möjligt.

Immer

Är ingen trav inlagd första fyra veckorna, gick inte att kopiera upp det här så det blev lite knepigt.. men tex här:Tis VILA Skritt+trav gärde 30 min

Så är det en annan vecka efter VILA om du förstår hur ja menar så det går en gräns efter varje tidsanvisning eller vad man ska kalla det..:banana:

Express_Pearl skrev:
Han ska vara en häst som härjar ganska mycket i hagen, leker, studsar, hoppar och springer och har sej. Så han är nog inte helt ur kondis. Sen när jag har vart där och provridit har jag fått rida 45 min skritt+trav+galopp för at känna på hästen och han var inte nämnvärt trött efteråt, lite svettig dock men vilken häst blir inte det i värmen. Tänkte att detta kanske säger lite grann om hur man ska gå tillväga också..:D Gärna fler tips!! :D

lugn igångsättning--- även om hästen gillar att busa i hagen så är det inte samma sak som den belastning det blir vid ridning!!!

att hästen reds 45 minuter i skritt, trav & galopp vid ett tillfälle är väl ok men då hästen ej gått på två år så är där inte mycket av de "bärande & rid-muskulaturen" kvar.. typ =0
att rida hästen för hårt eller starta för snabbt sliter enormt på leder, sener & skelett..

tänk dig själv att du bara gått & såsat utan träning i två år, kanske varit på ett eller två disco i månaden & dansat lite men annars inget, hur lägger du upp din egen träning? Tänk dig att hoppa i träningsskorna & ut & jogga på direkten, aj aj aj

Okej, håller med dje totalt..Men då gör jag så som jag har planerat..:) Hur bygger man upp hästen bäst i benen om man ska säfga så? Muskler är inga problem, "ridit in" en travare, så har någorlunda koll där..Men stärka senor och sånt? Mkt skritt på varierat underlag?
:D

Långa lugna uteritter första månaden. Mest bara skritt...
Sedan kan du rida som vanligt men inte begära för mycke av hästen innan han musklat upp sej.

Skadad häst ska ridas igång på ett sätt.
Oskadad häst ska man bara få muskler och kondition på.

Klättra mycke och ha kul medans du sätter igång hästen.

(har inte läst igenom tråden)

Express_Pearl skrev:
Okej, håller med dje totalt..Men då gör jag så som jag har planerat..:) Hur bygger man upp hästen bäst i benen om man ska säfga så? Muskler är inga problem, "ridit in" en travare, så har någorlunda koll där..Men stärka senor och sånt? Mkt skritt på varierat underlag?
:D

konditionen och muskler tar kortast tid att bygga upp, kaske ett halvår, ligament och senor kanske 3-4 år och skelettet tar mer än 6 år..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en... 2
Svar
31
· Visningar
2 868
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 678
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 826
Senast: Efwa
·
Utrustning Min häst skall förhoppningsvis börja sättas igång efter en hälta och två veckor i sjukhage. Jag vill optimera och ge henne alla...
Svar
3
· Visningar
1 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka