Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kort fråga till er insatta.
Får man låta en åker växa igen till skog utan tillstånd från Länsstyrelsen. Inga bidrag söks för den vad jag förstått.
Den är salixbevuxen men inte skördad så det växer manshöga granar och lårtjocka björkar bland salixen.
Ävla skit. Det får man ju nästan aldrig annars. Fasiken att det ska vara så med åkermark. Man kan ju t.ex. inte hugga ner skogen och låta bli att göra något efteråt.Ja, med sin egen mark får man göra vad man vill![]()
Ävla skit. Det får man ju nästan aldrig annars. Fasiken att det ska vara så med åkermark. Man kan ju t.ex. inte hugga ner skogen och låta bli att göra något efteråt.
Hukar bredvid dig...Hade väl varit bättre att man fick göra som man ville med skogen också... *hukar mig*
Tack @nyttnick , alltid lär man sig nåt nytt. Jag har just författat ett argt brev till MÖD om de som jobbar på LST Värmland
![]()
![]()
![]()
Ja ibland har jag faktiskt något att komma med också!
Men nu är jag nyfiken på vad jag missat. Vad har du skickat till MÖD?
Jo det kan man, när man anmäler slutavverkning, så kan man också meddela att man tänker låta det bli en ny björkskog genom självföryngring, eller åker igen, eller för den den delen att man ska anlägga en damm där...Ävla skit. Det får man ju nästan aldrig annars. Fasiken att det ska vara så med åkermark. Man kan ju t.ex. inte hugga ner skogen och låta bli att göra något efteråt.
Jo det kan man, när man anmäler slutavverkning, så kan man också meddela att man tänker låta det bli en ny björkskog genom självföryngring, eller åker igen, eller för den den delen att man ska anlägga en damm där...
Det är oändligt sällan det finns höga naturvärden på åkermark, det finns större chanser för det på betesmark...
Ok, jag förstår!Biotopskyddat dike.
Att ta jordbruksmark ur produktion kräver tillstånd enligt miljöbalken. Salixodling på jordbruksmark räknas dock inte som att marken är tagen ur produktion men man har inte rätt att hur som helst låta odlingen växa upp till skog. Sen att det ändå kan vara svårt att förhindra är en annan femma.Kort fråga till er insatta.
Får man låta en åker växa igen till skog utan tillstånd från Länsstyrelsen. Inga bidrag söks för den vad jag förstått.
Den är salixbevuxen men inte skördad så det växer manshöga granar och lårtjocka björkar bland salixen.
Salixodling borde väl innebära att man skördar? Det görs ju inte.Att ta jordbruksmark ur produktion kräver tillstånd enligt miljöbalken. Salixodling på jordbruksmark räknas dock inte som att marken är tagen ur produktion men man har inte rätt att hur som helst låta odlingen växa upp till skog. Sen att det ändå kan vara svårt att förhindra är en annan femma.
Edit. Såg nu att frågan redan var besvarad ovan![]()
Problemet är som @nyttnick att det endast är anmälningsplikt, något generellt förbud finns inte utan förbud är aktuellt endast när särskilda natur- eller kulturvärden påtagligt skadas. I praktiken är länsstyrelsens bedömningar också något av ett lotteri. Ett första steg kan vara att gå in på Riksantikvarieämbetets fornsök och se vad som finns i kulturlämningar samt samt motsvarande hos naturvårdsverket när det naturvården.Salixodling borde väl innebära att man skördar? Det görs ju inte.
Jag är lite putt eftersom den gränsar till min tomt. Salix är OK men granskog några mter från den enda sida av tomten som inte gränsar mot skog är aningen för mycket.
Så jag har försökt googla men inte fått klart för mig vad som gäller.
Tack.
Japp. Har kontakt med ägaren - om än sporadiskt. Det startade som en salixodling. Men den har inte skördats på många tiotals år. Enligt ägaren för att han inte fått tag i någon som vill skörda.Är du säker på att det är en salixodling alls? Kan det vara mark som tagits ur produktion för kanske 15 år sedan?
Har du någon kontakt alls med markägaren?