Ihållande hosta efter torvdamm

Flathill

Trådstartare
När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade tillfälligt slut på spån. Har aldrig haft torv förut men reagerade på att det dammade nåt hemskt. Försökte vattna men förmodligen inte tillräckligt. Min häst är skäck med mycket vitt och det såg ut som att hon legat i kol på morgonen.. Väntade ivrigt på att spånet skulle komma hem så att jag kunde byta ut bädden. Efter tre nätter inne kom det. Men samma dag började hon att hosta. Nu har hon hostat i 5 dagar och jag tror att det börjar avta, men senast i morse (dag 6) skrällde hon till (slemhosta) och snöt ur sig torvblandat snor. Ibland har jag sett mindre mängd segt gult snor. Har pratat med två olika vet. som tyckte jag skulle avvakta och att hostan troligen berodde på torven eftersom den dammat så. Hur länge kan man vänta sig att det tar innan hon hostat ur sig allt? Jag är livrädd för att det ska ha startat en reaktion i hennes luftvägar så att jag står med en kronisk bronkit i slutändan. Jag vattnar hennes hö för att underlätta för luftvägarna och hon äter gräs på dagarna. Har fått vila sedan hostan startade, men det kanske vore bra om hon kom ut lite och fick igång andningen? Hon är pigg och vaken som hon brukar.
 
Är det sex nätter sedan du tog bort torven? Är det någon annan som använder torv i stallet?
Min häst reagerar också starkt på torv och sist tog det fem sex dagar innan hon blev sig själv igen. Att röra lite på henne är nog bara bra börja med en skrittpromenad
 
Hon har haft fem torvfria nätter nu. Ingen annan torv i stallet, bara kutterspån (som hon aldrig reagerat på tidigare). Jag tyckte att hostan avtog lite under gårdagen, men hon höll sig i den bortre delen av hagen så jag inte svära på det. Hon hostade dock inte varje gång jag hälsade på henne som hon gjort de tidigare dagarna. Vad skönt att höra att någon mer råkat ut för samma, även om det är otrevligt. Ja jag funderar på en skrittvända imorgon. Hoppas att det där med fem-sex dagar gäller min också..
 
Ställde min häst på en torvbädd för några år sedan och fick en helvetes vinter där jag trodde att hon skulle få kronisk bronkit. Never again!
 
Det är märkligt att hästar reagerar så, eftersom torv är det underlag som rekommenderas till hosthästar... Googla "hosthäst" och "strö" så får du fram massor av länkar där detta nämns.

Visserligen kan torv se mörkt och trist ut, men dammpartiklarna är så stora att de inte fastnar i hästarnas luftrör. Är du säker på att var enbart torven som orsakade hostan? Hur är det med ammoniakdoft i stallet? Ventilation osv? Se upp så att inte hostan bero på en infektion!

Jag är lite förvånad över att även veterinärerna tror att hostan beror på torven -de borde veta bättre!

Mitt sto stod inackorderad för 9 år sedan, på halmbädd i kallstall och utfodrades med hösilage. Den vintern blev det av olika skäl minimal utevistelse för hästarna, så hon blev sjuk. Kraftig inflammation med var i luftvägarna. Efter ett par penicillinkurer, kombinerat med dygnetruntbete från maj, blev hon OK igen. Efter sommarbetet flyttade vi till egen gård, där jag själv kunde bestämma om utevistelse, strö och annat. Ända sedan dess har hon (och de andra tre hästarna) stått på torv och jag har inte hört henne hosta en enda gång.

Att ljusa hästar blir smutsiga av att ligga i torven köper jag inte heller. Visserligen är mina nuvarande hästar ganska mörka, men jag har även haft en ljusbrungul fjordkorsning, så jag vet vad jag talar om.
 
Två gånger har jag använt torv och bägge gångerna har hon börjat hosta och snörvla? Utan torv ingen hosta, samma stall, samma utevistelse, samma rutiner? Hostan har försvunnit fem, sex dagar efter att torven tagits bort, inga mediciner eller andra förändringar? Så jag kopplar ihop det med torven då jag inte hittar någon annan orsak till hostan som ju dessutom försvann när torven avlägsnades?

Det är väl ganska ovanligt dock att hästar reagerar på torv men ingen regel utan undantag. Dock har jag funderat om all torv är exakt likadan? Kan enstaka partier/balar vara dåliga? Jag har inte använt torv så mycket utan är en "halmmänniska" ;)
 
Men... Min häst blev jätteskitig av torven! Tror du att jag ljuger om detta? Hon hade fullt med torvdamm längs benen, i näsan, på mulen, ja hela kroppen! Om detta inte är brukligt så vittnar det ju om att det var en väldigt (ovanligt) dammig torv jag hade, inte som torv brukar vara. Jag kan lova att det inte är några stora partiklar som flyger runt, det är fint fint damm. Jag tömde säckarna med den torv jag mockade ut och ersatte idag, damm damm damm! Tycker det verkar jättekonstigt att torv rekommenderas till hosthästar, det måste ju ha varit ett riktigt skitparti jag köpte.

Det är varken ammoniak eller dålig ventilation i stallet. Men visst kan det vara en infektion av något slag. Ingen feber dock och inget förändrat allmäntillstånd, förutom hostan. Och inget snor som rinner.
 
Den torven hade jag reklamerat! I början vattnade jag, men det har jag inte behövt göra på flera år nu. När hästarna ska in på hösten strör jag med 5 balar per box, hästarna ligger ner på nätterna och de hostar inte.

Visst kan det hända att torv dammar, men partiklarna är för stora för att göra skada på hästens luftrör.

Exempel på att torv rekommenderas som strö till hosthästar:
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hast/kronisk-bronkit
http://halsinglandshastklinik.hemsida24.se/råd-rön/luftvägsinflammation-11192845
http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/hanna-borg/hasten-ar-forkyld-vad-gora.htm
http://hallandsdjursjukhus.se/index...sk-hosta-en-miljoeutloest-sjukdom-hos-haesten
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/59170/Torvströanvändning i djurstallar.pdf
 
Tack för länkarna, fann intressant läsning. Avvaktar några dagar till, blir hon inte markant bättre vill jag att vet. kollar henne för att utesluta virus/bakt.

Jag visste redan att torv rekommenderas till hosthästar, men om all torv är som den jag fick har jag svårt att förstå det. Men jag har förstått nu att det inte ska vara så.
 
Jag håller med Immer. Jag har använt torv och spån, och halm, och torvmix i perioder. All torv som jag har kommit i kontakt med under mitt liv har varit precis som den ska: stora dammpartiklar (jämfört med de dammpartiklar som blir av kutterspån, som har små små små partiklar som går ner i luftrören..). Däremot har jag varit med om att jag kommer hem från stallet och snyter svart, och även haft lite damm i ansiktet. Och hästen har haft lite damm på sig efter att ha legat/rullat i boxen (brun häst samt ljusbrunblack häst. Den sistnämnda stod dock på en blandning av torv och spån). Ridskolehästarna kunde ha lite damm på benen efter att ha legat och vilat i torven ett tag, och man kunde se lite partiklar som fastnade på den nedre delen av box/spiltväggen. Men som sagt; det lär vara så att det märks mer än det fina, fina dammet som blir från spån, just för att större (och dessutom mörka) partiklar syns bättre. De större partiklarna må synas mer, men de fastnar ju i flimmerhåren istället för att dras ner i lungorna. I förra stallet stod ett par hosthästar, som stod på torv just för att minimera hostandet.
Inget av de stall där jag kommit i kontakt med torv, har vattnat torven något.
 
Hon hostade redan i boxen i morse, lät som riktigt slem. Ingen förbättring trots att det gått sex dagar sedan det startade. Så nu har jag bokat in tid för kontroll på kliniken. Fick tid redan imorgon f.m. Återkommer efteråt med diagnos för de som är intresserade.
 
Vilken tråkig början på installningen.. Har själv aldrig använt torv men andra som jag känner har gjort det utan problem & hosta. Håller med om att det låter som om du fått tag i riktigt tråkiga balar. Måste väl som @Immer säger gå att reklamera?

Håller tummarna för att allt går bra hos veterinären och att ni hittar orsaken.
 
Nu har vi kommit hem från veterinären. Han gav diagnosen akut bronkit och infektion. Hon hade slem i luftvägarna och tonsillerna var svullna, men bara lätt rodnad i halsen, inga konstigheter. En förkylning mao. Men han sa att den mycket väl kan ha försämrats p.g.a. dammet. Och han sa att det är inte bara torv i torven, det finns andra ämnen där också. Så ut med den dammiga torven, köra spån om det fungerar (har hon alltid stått på förut) och så ut och rida. Ta det lite lugnt. Hon skulle säkert hosta ett par veckor under ridningen när andningen kom igång. Det hela skulle läka ut på 2-3 veckor.
 
Alltså jag tror inte att det är någon fara med torv överlag, det är säkert ett jättebra strö men just det jag fick var av extremt dålig kvalité och har retat luftrören i samband med att hon utvecklade en lättare infektion. Därav att hon hostar och slemmar så mkt.

Spån är ju inte heller rent. Han nämnde bl.a. terpener.
 
Kanske inte berodde på torven? Kan ju kanske ha berott på att hästen blev installad efter en period ute?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 850
Senast: Korven
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp