Ikea vitvaror....eller inte

tott

Trådstartare
Det närmar sig med nytt kök. I offerten från Ikea räknades det på deras vitvaror, men jag hade tänkt fixa egna...tills nu då jag börjar tycka att det skulle vara bekvämt att få hem allt på samma gång - utan att vara tvungen att springa till en massa andra butiker.

Vad säger ni? Vitvaror från Ikea eller inte?

Det närmar sig med nytt kök. I offerten från Ikea räknades det på deras vitvaror, men jag hade tänkt fixa egna...tills nu då jag börjar tycka att det skulle vara bekvämt att få hem allt på samma gång - utan att vara tvungen att springa till en massa andra butiker.

Vi har allt från Ikea, allt funkar bra förutom ugnen som jag tycker gräddar lite ojämnt.

Mitt svar är att man får vad man betalar för. IKEAs vitvaror är inte alltid högsta kvalitet sas....

Jag hade tagit vitvaror från något annat ställe. Hemkörning har de flesta väl? Borde gå att tajma in så att det mesta kommer samtidigt om än inte med samma lastbil.

Fråga @Alexandra_W vad hon tycker om Ikeas vitvaror.

Jag är tveksam. Man kan säkert få bra grejor men jag misstänker att de har en högre procent som är felaktiga än många andra märken. Har en frys gått sönder kvittar det ju om det finns garanti, det är ett jäkla krångel att byta ut plus att en massa mat blir förstörd.

Personligen hade jag aldrig köpt hos Ikea, de är inte tillräckligt mycket billigare för att det verkligen ska vara värt det.

Vi har spishäll, ugn och micro från IKEA, har haft i några år och de fungerar utmärkt.

Jag har vitvaror från Ikea och dom fungerar utmärkt. Är väl Whirlpool som tillverkar Ikeas har jag för mig.

Jag tror att det är fem års garanti, vilket väl borde vara rätt bra.
Innan är det Whirlpool och Elektrolux som har tillverkat IKEAS vitvaror, vet inte om det fortfarande stämmer?

Jag har precis installerat ett Ikea kök, men hoppade över deras vitvaror. Är skeptisk till kvaliteten. Jag är skeptisk till andra leverantörer som också är "för billiga". Jag tror ju man får vad man betalar för. Jag plockade ihop egna och fick gratis hemkörning och ett bra paketpris hos en lokal återförsäljare. Plockade ihop allt av samma märke så att det matchar. Jag beställde hem allt, men återförsäljaren behöll det på sitt lager, då kunde jag få det hemkört när köket var färdigt för att ställa in allt, slapp det stå hemma och ta plats hos mig. Plats var det nämligen dåligt med när man har skåpstommar som står överallt.
Det som kan vara värt att tänka på är att om du ska ha front på diskmaskinen och inte ska ha Ikeas diskmaskin, så kan du inte köpa vilken diskmaskin som helst. Du måste ha en med glidskenor. Du kan inte heller använda dig av Ikeas kopplingsskena utan måste montera ihop fronten själv (om den inte kommer som en lucka, det gjorde inte våran). Det fixade vi rätt enkelt med ett par hålplåtar.

Jag har precis installerat ett Ikea kök, men hoppade över deras vitvaror. Är skeptisk till kvaliteten. Jag är skeptisk till andra leverantörer som också är "för billiga". Jag tror ju man får vad man betalar för. Jag plockade ihop egna och fick gratis hemkörning och ett bra paketpris hos en lokal återförsäljare. Plockade ihop allt av samma märke så att det matchar. Jag beställde hem allt, men återförsäljaren behöll det på sitt lager, då kunde jag få det hemkört när köket var färdigt för att ställa in allt, slapp det stå hemma och ta plats hos mig. Plats var det nämligen dåligt med när man har skåpstommar som står överallt.
Det som kan vara värt att tänka på är att om du ska ha front på diskmaskinen och inte ska ha Ikeas diskmaskin, så kan du inte köpa vilken diskmaskin som helst. Du måste ha en med glidskenor. Du kan inte heller använda dig av Ikeas kopplingsskena utan måste montera ihop fronten själv (om den inte kommer som en lucka, det gjorde inte våran). Det fixade vi rätt enkelt med ett par hålplåtar.

Tack för svaret!
Passar andra vitvaror in i Ikeas "hål"? Jag tänkte mig en liten diskmaskin och den är 44,6 cm bred. Funkar det med en som är 45 cm då, eller är de lika breda trots att det står olika mått?

Jag tror att det är fem års garanti, vilket väl borde vara rätt bra.
Innan är det Whirlpool och Elektrolux som har tillverkat IKEAS vitvaror, vet inte om det fortfarande stämmer?
Det låter ganska bra, 5 år är generöst. Vi köpte husqvarna genom vår husleverantör. Diskmaskinen som kostade 7-8 000 gick sönder efter tre år och då hade garantitiden gått ut, det var ganska sura pengar att betala för reparationen.

Tack för svaret!
Passar andra vitvaror in i Ikeas "hål"? Jag tänkte mig en liten diskmaskin och den är 44,6 cm bred. Funkar det med en som är 45 cm då, eller är de lika breda trots att det står olika mått?

Rent generellt ska andra vitvaror passa i Ikeas "hål". Man får ju kolla upp måtten så att man har rätt storlek på sin vitvara. Men skapa "hål" för diskmaskinen gör man ju själv efter den bredd man vill ha, om du inte ska ha den inbyggd i något skåp? Annars placerar man ju bänkskåpen så att rätt "hål" skapas. Annars är det nog standardmått som gäller.

Vi har vitvaror från IKEA, när Whirlpool gjorde dem. Inte att rekommendera. Plasten (hyllor/lådor) i kylskåp/frys faller sönder, diskmaskinen diskar bristfälligt och ramlar även den sönder. Så Whirlpool är inget jag är intresserad av när det gäller vitvaror.

Vi har Ikeakök och även vitvarorna sedan snart 1 år tillbaka. Vi köpte de dyraste vitvarorna och är hittills väldigt nöjda.

Fråga @Alexandra_W vad hon tycker om Ikeas vitvaror.

Jag är tveksam. Man kan säkert få bra grejor men jag misstänker att de har en högre procent som är felaktiga än många andra märken. Har en frys gått sönder kvittar det ju om det finns garanti, det är ett jäkla krångel att byta ut plus att en massa mat blir förstörd.

Personligen hade jag aldrig köpt hos Ikea, de är inte tillräckligt mycket billigare för att det verkligen ska vara värt det.

Vi har bara IKEA på jobbet. Huset är byggt 2011, taget i bruk 2012. Ett gruppboende. Totalt fem lägenheten och så personal och gemensamhetsutrymmen. Sex kök. Sex badrum. Alla fullutrustade från IKEA.

Är det en sak jag lärt mig av jobbet är det att aldrig köpa IKEAS vitvaror. Jag skulle inte ens vilja ha dem gratis.

Tillägg - diskmaskinen gick sönder för miljonte ggn så vi fick precis en ny. Icke-Ikea. Amazing - man kan dra ut korgen utan att hjulen ramlar av, den diskar rent och...

Vi har Ikeas diskmaskin, induktionshäll, ugn, mikro och de är nu inne på sitt 5.e år så jag kanske inte ska säga något nu när garantin är på väg att gå ut... Men vi är faktiskt över förväntan nöjda.
En gång har vi haft problem med avrinningen i diskmaskinen. Ringde Ikea på förmiddagen och maskinen var lagad på kvällen.
Induktionshällen kan låta lite när vi kör på alla zoner samtidigt. Men det gör systers spis också, trots att den är av dyrare märke.

Våra kompisar installerade nya grejer från Ikea, jag vet att de har haft jätteproblem med diskmaskinen som har varit mer trasig än fungerande.

I förra huset hade vi ugn, micro och spishäll från Ikea. De fungerade utmärkt de 2,5 åren vi både i huset.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 124
Senast: Flavor
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 167
Senast: Cattis_E
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 057
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur