Sv: Iktorivil

Jag vet inte :crazy:

Som det ser ut nu så känns det som att jag har fått den för att jag har tjatat om att jag inte är nöjd med de medicinerna jag redan tar. Hon vill verkligen inte låta mig prova tex litium men jag får ingen förklaring till varför utan istället fick jag denna.

Ursäkta, men maken till inkompetent läkare har jag aldrig hört på maken om!:eek:

Och om du är rädd för att Lamictalen ska orsaka tillvänjning - då är det absolut ingenting gentemot vad som kommer hända om du tar iktoviril på daglig basis.

Boka en ny tid med din läkare och kräv en förklaring till varför du fick Iktoviril utskrivet.
 
Sv: Iktorivil

Jo, jag vet, men eftersom det brukar ge bra resultat på bipolär så känns det knasigt att inte ens prova. Dock är jag livrädd för viktuppgång.

KL

Börjar känna mig rätt hopplös om att någonsin få må bra. Att det ska vara så jäkla svårt att hitta en medicinering som funkar längre än någon månad :( Kan stå ut med mycket biverkningar, förutom sådana som påverkar utseendet negativt, bara jag får må bra.

Jag tror att min läkare har gett upp på mig, att det är därför hon inte vill hålla på med att byta mediciner. Det måste kännas jobbigt att försöka hjälpa mig år efter år och bara misslyckas...
 
Sv: Iktorivil

+ whwycd

Hon har inte varit såhär innan. Har fått jättemycket hjälp! Har gått hos henne en gång i veckan i flera år men nu blir jag bara frustrerad eftersom jag inte vill må bara halvbra och jag är trött på svängingar och hopplöshet.



Vet att medicin inte är hela svaret men om medicinerna inte hjälper mig att få upp grundmåendet så sjunker jag bara ner i apati och orkar inte ens försöka.
 
Sv: Iktorivil

Jag undrar, får du någon KOMPLETTERANDE behandling? Psykolog? Terapi? Medicinen ska helst bara vara en del av hjälpen, inte allt man får. Och speciellt inte när det är så uppenbart att du inte svarar på de starka preparaten du får, då borde de kanske fundera på någon annan behandlingsmetod.

Det är inte så att det är medicinerna i sig som gör dig apatisk då?
 
Sv: Iktorivil

Litium är okompartibel med så många olika sorters mediciner vilket kan vara en orsak till att du inte fått testa den.

Ikton fungerar inte för att minska toleransen för din andra medicin utan risken är att du i stället får två mediciner där toleransen bara höjs.
Jag funderade på om det var så att du fick jobbiga utsättningsymtom för det är ett läge då tex iktorivil sätts in. För att klara av upptrappning och nedtrappning.
Det vet jag fler med antidep som varit tvungen att göra så men det är ju under förutsättning att det är ett problem.
 
Sv: Iktorivil

Ibland kan man bara medicinera till viss del och resten får man inse att man får lära sig att leva med. Så är det tyvärr.
Det är därför sådant som DBT som redan nämns är bra att komplettera med. Dåligt mående blir värre om man inte har vertyg för att avleda samt rikta om. Att ha en plan för när detta händer så kan jag göra så här i stället för att saker och ting inte skall fastna i en nedåtgående spiral.
Det kräver kunskap att hantera livet trots problem.
 
Sv: Iktorivil

+ Stollan

Jag får ingen terapi i den bemärkelsen utan jag har gått hos min läkare, psykiatriker, varje vecka i flera år. Eftersom jag hade (har) extremt svårt att lita på människor så har det inte gått att gå någon ytterligare behandling. Jag har verkligen kommit jättelångt, lärt känna mig själv och hur jag funkar, hur jag ska lösa situationer som dyker upp och hur jag ska undvika ångest mm. Så på sätt och vis har det varit som typ kbt, dbt men att det har tagit mycket längre tid.

Jag får alltid beröm av alla och alla läkare utöver min vanliga står med gapande mun när de inser hur extremt medveten jag är om hur jag själv fungerar. Jag har också full koll på de mediciner som jag tar, vilka som ger vilken effekt och vilken biverkning och vad som händer om jag sänker eller höjer.

Det är inte medicinerna som gör mig apatisk. Jag är i grunden en väldig svag människa som inte tål några motgångar, pga mina erfarenheter går jag direkt in i inlärd hjälplöshet om jag mår dåligt. Det gör jag inte när medicinerna fungerar. Visst, jag tar fortfarande minsta lilla motgång väldigt hårt men jag kan släppa det fort och ta nya tag.

Det är lamictal så gott som ensam som bestämmer hur jag ska må i grunden och när den funkar så mår jag verkligen bra men eftersom jag hela tiden måste höja den så blir biverkningarna för svåra, först håravfall och sedan hypomani, och då måste jag sätta ut den. När jag gör det så sjunker måendet hela tiden tills jag är nere i djup depression igen. Den depressionen försvinner direkt som lamictal sätts in igen. Det är här jag vill ha en annan medicin, som funkar som lamictal men utan det där eviga hattandet med att ändra doser och behöva oroa mig för att hamna i djup depression igen.

Jag vet inte hur det är med utsättningssymtom på voxra och seroquel men lamictal kan jag tvärsluta med utan att jag får andra symtom än att jag blir väldigt trött.

Då kan det säkert vara därför jag inte får testa litium, eftersom jag äter många mediciner, men det hade ändå känts bättre om min läkare själv hade förklarat varför.
 
Senast ändrad:
Sv: Iktorivil

Frågade min läkare idag om varför jag fått den utskriven och fick svaret att den skulle funka som lamictal. Förstår inte riktigt hur det ska gå till eftersom lamictal för mig funkar som antidepp.

Hon skulle kolla upp med några andra läkare om andra mediciner till nästa vecka, får se hur det går.

Just nu är det väl ingen kris direkt eftersom jag mår bra men jag vet att effekten av lamictal kommer att avta efterhand och eftersom håret rasar av om jag höjer den ytterligare så vill jag ha ett alternativ när det händer. En medicin som inte behöver höjas hela tiden
 
Sv: Iktorivil

Om jag har förstått det rätt av dina två senaste inlägg:
- Du har god kännedom om dina mediciner så till den grad att dina läkare berömmer dig för att du håller så bra koll
- Du upplever att lamictalen ger dig biverkningar, men du måste också ha den för att inte falla tillbaka
- Du vill ha en medicin med mildare biverkningar, men med liknande effekt som lamictal
- Du vill ha en medicin som inte måste höjas hela tiden

Allt detta summerat: och din läkare skriver ut Iktoviril? Som är raka motsatsen till alla dina önskemål och behov.

Jag har aldrig hört på maken :eek:


Det är super att själv hålla koll på vad det är man stoppar i sig. "Google-generationen" gör en del läkare frustrerade eftersom de gärna vill att deras patienter enbart ska hålla sig till bipackssedeln och deras ord. :cool:

Men i dessa lägen är internet din vän.
Skaffa dig kunskap om bensodiazepiner - som Iktoviril är. Iktoviril är dessutom en av de starkaste bensodiazepinerna, du gör dig därför en stor tjänst att ha kunskap om dessa preparat. Läs på Wiki, läs i medicinska tidsskrifter, läs på forum om människors erfarenheter.

Du får här några länkar på vägen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensodiazepiner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Långsiktiga_effekter_av_bruk_av_benzodiazepiner

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1304
http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=116
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17087
 
Sv: Iktorivil

Men äsch!
Jag tycker du ska stå på dig
Men Lamictal verkar ju inte alls vara det du behöver, eftersom du dels får så många biverkningar och dels skulle behöva "komplettera" med ikto, det låter så bakvänt det kan bli!
Jag hoppas de tänker ett varv till, eller två. j

Och du - du verkar inte alls vara en "väldigt svag människa"! även om du kanske känner så själv så tycker jag att dina inlägg här säger något annat.

hier - :bow::bow::bow:!!
 
Senast ändrad:
Sv: Iktorivil

Jo, jag känner väl lite så också. Av alla mediciner som finns så väljer hon denna :confused: Har min lillebror att tacka för att jag kollade upp den mer noggrant innan jag testade, brukar annars ta det som det kommer. Fast då har jag iofs hört talas om medicinerna innan så jag vet lite vad jag ger mig in i.

Egentligen får jag inte mycket biverkningar av lamictal, eller jo, men inget jag inte kan stå ut med, utan det är håravfallet och mun/slemhinnetorrheten som är riktigt jobbiga. Plus då att den slänger in mig i hypomani vid högre doser, 200mg (vilket är högt för mig, vet att det inte räknas som högt normalt), men det har jag bara provat en gång eftersom håret börjar rasa innan dess, vid 150mg i två omgångar och nu vid 100mg.

Det är så jobbigt för hade det inte varit för det så hade jag mer än gärna fortsatt med lamictal eftersom det hittills har varit det enda som hävt depressionen. Har hört från ett par att biverkningarna kan lugna sig om man bara fortsätter behandla tillräckligt länge men det känns rätt osäkert att prova...

Har provat ergenyl men slutade pga biverkningar. Dock tog jag den samtidigt som lamictal så kanske hade varit ett alternativ att sätta ut lamictal och prova ergenyl igen, har fått många tips om den nämligen.

Fast är ärligt talat inte alls pigg på att sätta ut lamictal eftersom jag vet vad som händer och vill helst inte sluta som död Lyan :(

Har även fått tips om litium då, men också abilify. Dock verkar abilify vara mer en variant av seroquel och den är jag nöjd med så den byter jag inte.

Känns som en massa blabla bara, hoppas det går att få ut något av det ;)

Jag känner mig som sagt inte stark, har inget annat val än att fortsätta kämpa för jag vet hur vidrigt alternativet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Iktorivil

Jag äter 200 mg lamictal och fungerar bra på den, har ätit i ca 9 månader och upptrappningen tar ju evigheter. Dessutom ska den ju enligt utsago fungera som förebyggande mot depression, så det är svårt att veta egentligen hur den funkar på mig eftersom jag äter antidepressiva också.
Hur länge har du tagit Lamictalen? Det blir ju besvärligt att ha svårt att hitta en bra stämningsstabiliserande. Hypomani av Lamictal har jag dock aldrig hört talas om. Du äter inte antidepp också kanske?

Seroquel tänkte jag föreslå men den har du ju redan och är nöjd med :) Du kanske kan höja Seroquelen och kombinera med låg dos SSRI?
 
Sv: Iktorivil

Jag äter voxra också men ingen "normal" antidepp som SSRI eller SNRI eftersom ingen av dem har gett något resultat. Förutom efexor som jag blev en duracellkanin på, på lägsta möjliga dos, de första dagarna och sedan ner i depression igen. Har provat flera olika men inte i kombination med de mediciner jag äter nu.

Började äta lamictal 2010 har jag för mig och fick effekt direkt på 25mg, sedan höjde jag efterhand, med tillhörande lätt hypomani i ca en vecka efter varje höjning. Vid 150mg började jag tappa håret, men det visste vi inte att det berodde på lamictal eftersom det inte är någon känd biverkning, och vid 175-200mg blev jag helt väck och gjorde allt möjligt korkat pga hypomanin inkl. svåra självskador mm.

Kommer inte ihåg när det var men satte ut den från en dag till en annan och åt den inte på flera månader då jag mådde relativt bra på bara voxra (men vilken skillnad det är jämfört med nu då jag då inte visste hur det kändes att må bra så jag nöjde mig med mindre dåligt). Kommer inte ihåg när jag började med voxra, om det var före eller efter lamictal sattes in.

Depressionen kom tillbaka efterhand tills jag var helt apatisk och bara låg och grät eller stirrade in i väggen. Ville inte leva mer eller ens försöka må bättre och de fick tvinga mig att börja med lamictal igen. Efter bara någon dag började jag må bättre, precis som första gången, och det var ingen placebo eftersom jag var helt övertygad om att inget skulle kunna hjälpa mig.

Satte in seroquel men vet inte när. Den har gjort att tillvänjningen på lamictal har gått mycket långsammare och jag var uppe på 150mg någon gång tidigt i höstas och började åter igen tappa håret. Chocksänkte den till 50mg men är nu uppe i 100mg och håret har åter igen börjat rasa, om än inte lika illa som tidigare. Seroquel har också gjort att jag slipper hypomani vid varje höjning plus att den hjälper mot ångest och gör så att jag kan sova.

Seroquel sattes från början in just för sömnens skull eftersom lamictal gör att jag inte kan sova. Jag äter 300mg nu har jag för mig och är mycket ovillig att höja så länge det inte är kris eftersom jag är rädd för tillvänjning på den också. Började med 50mg.

Lamictal har aldrig funkat som stämningsstabiliserande utan det har svängt som bara den och gör fortfarande.
 
Sv: Iktorivil

Tror du det kan vara möjligt att din läkare vill att du skall ta iktorivilen ett litet tag medan din kropp vänjer av sig från toleransen från lamictalen för att sedan byta tillbaka.
Så du överlever perioden utan?
De är båda antiepileptiska precis som gabapentin och lyrica är bara det att man reagerar olika för de fungerar inte samma. Själv tolerar tex min kropp iktorivil men får blackout av gabapentin.
Det kan vara möjligt att iktorivilen stärker lamictalens effekt. Den biten är jag inte så bra på bara att det kan vara en tanke på att du behöver mindre dos av lamictal och få kvar samma effekt för det kan finnas möjlighet att iktorivilen stärker effekten.

Ibland kan man inte förhandla bort risker utan då måste man välja mellan pest och kolera och ta risker för låta bli är värre.
Bara en tanke från min sida.
 
Tråden är kanske inaktiv, men jag tycker att detta behöver sägas ändå.

iktorivil är en bensodiazepin, mycket riktigt. Men till skillnad från t ex Xanor (enligt mig den farligaste benzon som finns) så har Ikto en väldigt lång halveringstid (uppemot 60h jämfört med Xanor vars halveringstid ligger på 3-6 timmar), vilket gör den mindre beroendeframkallande än exempelvis Xanor. Sen blir man enligt min erfarenhet inte lika groggy av ikto som av Xanor. För mig här den gjort underverk mot både min GAD, och den långvariga smärta jsg haft i axlar o nacke i ca 8 månader.

En tablett varje morgon får mig att fungera som människa. Jag har provat gabapentin och lyrica mot smärtan och den ständiga ångesten jag haft, men de gjorde mig så trött och gav bl a kraftig acne så jag fick sluta med dessa. Jag tycker inte ni ska rata denna medicin bara för att det är en bensodiazepin. bruka den smart bara.
 
Tråden är kanske inaktiv, men jag tycker att detta behöver sägas ändå.

iktorivil är en bensodiazepin, mycket riktigt. Men till skillnad från t ex Xanor (enligt mig den farligaste benzon som finns) så har Ikto en väldigt lång halveringstid (uppemot 60h jämfört med Xanor vars halveringstid ligger på 3-6 timmar), vilket gör den mindre beroendeframkallande än exempelvis Xanor. Sen blir man enligt min erfarenhet inte lika groggy av ikto som av Xanor. För mig här den gjort underverk mot både min GAD, och den långvariga smärta jsg haft i axlar o nacke i ca 8 månader.

En tablett varje morgon får mig att fungera som människa. Jag har provat gabapentin och lyrica mot smärtan och den ständiga ångesten jag haft, men de gjorde mig så trött och gav bl a kraftig acne så jag fick sluta med dessa. Jag tycker inte ni ska rata denna medicin bara för att det är en bensodiazepin. bruka den smart bara.

Jadu, tråden är ju ganska exakt tre år gammal...förhoppningsvis har det hänt en del positivt sen dess och att ts fick hjälp i rätt riktning, utan Iktorivil :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: Eli
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
803
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp