Bukefalos 28 år!

Ilande tänder

Enya

Trådstartare
För 6 år sedan lagades två av mina framtänder och sedan dess har de ilat. Från början ilade det varje dag i minst ett år. Sedan någon gång i veckan i ett halvår. Nuförtiden är de rätt snälla och ilar bara ibland när jag äter och dricker kallt, men det där molande kan sitta i några timmar efter. Insåg att om jag hade huvudvärk och tog värktabletter mot det (Ipren speciellt) så försvann ilningen. Jag har testat olika sorters tandkräm, men inga har liksom funkat mot detta. Tandkrämsreklamer ljuger....:meh:

Har ni några husmorsknep mot ilningar? Ipren vill jag inte ta egentligen och det känns lite overkill att ta värktabletter mot det egentligen. Visst finns det annat man kan göra? Som funkar alltså!;)
 
Sv: Ilande tänder

Jag använder sensitive pro relif ifrån colgate till mina ilande tänder och det är en jättestor skillnad jämfört med annan tandkräm mot ilningar.
 
Sv: Ilande tänder

Är den ny? Jag använde en från colgate för några månader sedan men den funkade inte heller :(
 
Sv: Ilande tänder

Den har funnits ett tag. Tuben är i en vit kartong också står det sensitive pro relif med blå bokstäver. Den är typ dubbelt så dyr som vanlig tandkräm. Deras vanliga för isande tänder hjälper ju inget alls men den här är faktiskt riktigt bra. Jag fick prova den hos tandläkaren innan den kom ut på marknaden och lättnaden var påtaglig ganska direkt men nu när jag har använt den något år så är det jättestor skillnad. Om jag använder vanlig tandkräm en enda gång så isar det något fruktansvärt igen så det är verkligen skillnad.
 
Sv: Ilande tänder

Jag har testat en som heter något med Pro och är en vit tub och så tror jag texten är blå men jag mins inte om det var sensodyme kanske? Jag ska kolla i morgon i affären efter den du har! Jag har testat nån från apoteket också, dyrare än andra men inte hjälper den :(
 
Sv: Ilande tänder

Jo men jag har testat och det blev ingen skillnad :(

Jag har någon mineralskada på just de tänderna också, funderar på om det inte är pga dem det egentligen ilar och inte pga ett hål som ju lagades.
 
Sv: Ilande tänder

va tråkigt , jag har också haft ilande tänder nångång men det gick nog över av sig självt tror jag
 
Sv: Ilande tänder

Ja det har det gjort för mig också förut med andra tänder. :)
 
Sv: Ilande tänder

Sensodyne har också en som är dyr men den tycker inte jag hjälper något alls. Hoppas att Colgates sensitive pro relif kan ge dig lindring!
 
Sv: Ilande tänder

Jag har fått fluorlösning på recept av min tandläkare för ilande tänder och på mig hjälper det.
 
Sv: Ilande tänder

Hur borstar du? Enligt min tandläkare borstar för många för hårt och trycker ner tandköttet så att det börjar ila vid tandhalsarna, men verkar ju ologiskt om det bara är framtänderna...

Jag märker iaf jättestor skillnad om jag använder Sensodyne eller Colgate tandkräm mot ilningar, har både den rosa och den beige tuben.
 
Sv: Ilande tänder

Hur borstar du? Enligt min tandläkare borstar för många för hårt och trycker ner tandköttet så att det börjar ila vid tandhalsarna, men verkar ju ologiskt om det bara är framtänderna...

Jag märker iaf jättestor skillnad om jag använder Sensodyne eller Colgate tandkräm mot ilningar, har både den rosa och den beige tuben.

Fast det är bara framtänderna. Klart det ilar till i andra tänder ibland, men inte som detta. Borstar för hårt gör jag inte i alla fall. Det blev så här med framtänderna sedan de lagades för 6 år sedan. Då hade jag ett konstant ilade i ett år, drack ljummet vatten och åt inte glass eller något direkt kallt mot de tänderna för det var för smärtsamt. Tandis ville avvakta att göra något och det slutade ila konstant så det har ju blivit bättre. Nu ilar det som sagt bara ibland, men det kan sitta i och småmola i flera timmar efter jag tex ätit en glass. Gick på restaurang i söndags och drack kall pepsi och det var hur svårt som helst att dricka den utan att det skulle göra ont i framtänderna. Men då var den iskall, nästa gång ska jag be om utan is....

Jag ska kolla in sensodyne och colgate och se vilka jag testat.
 
Sv: Ilande tänder

Jag har fått fluorlösning på recept av min tandläkare för ilande tänder och på mig hjälper det.

Jag var flitig med flux fluorsköljning förut men har nu inte tagit regelbundet det senaste/de senaste åren. Jag stod och tittade på en sådan flaska i förrgår på Apoteket, kände mig genast illamående! :D Det kvittar ju hur mycket man spottar så kommer det ju ner lite när man sväljer och det smakar SÅ illa och till slut var det kräkvarning, så jag slutade. Två gånger om dagen tog jag. Men det hade ingen effekt mot ilandet.

Men jag borde testa igen, visst borde jag? Om inte annat så för mina andra tänders skull, de är så känsliga. Går till tandsköterskan en gång om året där hon kolla efter hål och tar bort tandsten och så går jag till min tandis en gång om året ett halvår efter det där han tar bilder och gör en grundlig undersökning. Inga hål sedan dess, som tur är. Ilandet har jag inte tagit upp med min tandis de senaste åren, för det är ju inte så mycket, om man jämför med första året så att säga och för att jag inte vill höra att det är nåt fel på tänderna. Jag har ställt någon ledande fråga och frågat om de ser ok ut på röntgen och så och han har undersökt noga, men de ser fina ut :D
 
Sv: Ilande tänder

Köpte en annan sensodyne i dag, som också är mot ilningar. Hittade ingen colgate för ilningar, får kolla på apoteket sedan!.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp