Ilskan efter dödsfallet: "Oseriöst förfarande"

Hästen Filur dog på tävlingsbanan i Friends arena på fredagskvällen.
Nu riktar Djurens Rätt skarp kritik mot arrangörerna, och menar att de kör en PR-kupp.
"Förfarandet från arrangörens sida är både oseriöst och olyckligt", skriver de i ett öppet brev. ...
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/sport/ilskan-efter-dodsfallet-oseriost-forfarande/

Det är möjligt. Synd, vore bra om någon seriös organisation kunde jobba för djuren men när alla ska ta till våld och begå brott får man ju noll lust att stödja dom.

Ja jag håller med. Min känsla är att deras främsta syfte är att avveckla all slags djurhållning. Får de lobba tillräckligt hårt för det så leder det till att vi lägger ner ännu mer produktion i Sverige vilket i sin tur betyder att djuren (som vi kommer fortsätta äta) får ett ännu sämre liv - utomlands.

Ja jag håller med. Min känsla är att deras främsta syfte är att avveckla all slags djurhållning. Får de lobba tillräckligt hårt för det så leder det till att vi lägger ner ännu mer produktion i Sverige vilket i sin tur betyder att djuren (som vi kommer fortsätta äta) får ett ännu sämre liv - utomlands.
DR´s målsättning är att djur inte skall kunna ägas o att alla skall bli veganer. De har 0 eller dålig koll på vad monokulturer gör med odlingsbar mark o döda jordar existerar tydligen inte i deras världsbild. Hur odlingsbar mark skall kunna tillföras näring utan att använda animaliskt gödsel är ännu en fråga som de inte har svar på, annat än att "det får väl forskningen komma fram till" att konstgödsel redan är uppfunnet verkar de totalt omedvetna om. Likaså skadan som följer för vårt klot med ökande användning av konstgödsel.

I min värld är de fanatiska sektmedlemmar. Missförstå mig rätt, självklart skall individen själv få bestämma över sina val av diet, men de kan bespara sig från att försöka frälsa sin omgivning från "den enda rätta vägen till frälsning"

DR´s målsättning är att djur inte skall kunna ägas o att alla skall bli veganer. De har 0 eller dålig koll på vad monokulturer gör med odlingsbar mark o döda jordar existerar tydligen inte i deras världsbild. Hur odlingsbar mark skall kunna tillföras näring utan att använda animaliskt gödsel är ännu en fråga som de inte har svar på, annat än att "det får väl forskningen komma fram till" att konstgödsel redan är uppfunnet verkar de totalt omedvetna om. Likaså skadan som följer för vårt klot med ökande användning av konstgödsel.

I min värld är de fanatiska sektmedlemmar. Missförstå mig rätt, självklart skall individen själv få bestämma över sina val av diet, men de kan bespara sig från att försöka frälsa sin omgivning från "den enda rätta vägen till frälsning"
Det har legat enstaka foldrar från DR på jobbet som jag bläddrat lite löst i under lunchrasterna och jag blir lite lätt illamående när jag läser deras propaganda för varför man inte ska äta kött och inte äga djur. Några av mina kollegor som inte är lika insatta började fundera på hur slakt egentligen går till efter att ha läst DR's folder där de försökte påstå att man gasar ihjäl slaktdjuren och att djuren sitter där i lufttäta skåp med ångestattacker medan de långsamt gasas ihjäl. Jag var tvungen att förklara för dem hur normal slakt på normala slakterier går till och att DR's dravel inte har någon verklighetsförankring.

Det är möjligt. Synd, vore bra om någon seriös organisation kunde jobba för djuren men när alla ska ta till våld och begå brott får man ju noll lust att stödja dom.

Det finns massor, kan inte komma på en enda som står bakom våld och brott faktiskt. Finns väl få organisationer som får så mycket skit som PETA t ex, helt orättvist om du frågar mig men grattis till lobbyisterna. Det finns säkert medlemmar av dessa föreningar som gör olagliga saker men inte med deras stöd. Annars kan man ju alltid stödja WWF, dit gick jag över efter att DR spårat med sitt hästsnack.

Det finns massor, kan inte komma på en enda som står bakom våld och brott faktiskt. Finns väl få organisationer som får så mycket skit som PETA t ex, helt orättvist om du frågar mig men grattis till lobbyisterna. Det finns säkert medlemmar av dessa föreningar som gör olagliga saker men inte med deras stöd. Annars kan man ju alltid stödja WWF, dit gick jag över efter att DR spårat med sitt hästsnack.

PETA har inga lobbyister eller hur menar du :confused:

Peta är väl de som har ihjäl flest hemlösa hundar i hela USA?
Vet inte om det var en korrekt artikel eller en propagandaartikel, men för ett tag sedan så läste jag en amerikansk artikel som någon länkat i mitt facebookflöde där det framkom att polisen gjort ett tillslag mot PETA's huvudkontor där man hittar massvis med sopsäckar fulla med döda hundar och katter på deras bakgård. Det framkom även i artikeln att de satt i system att plocka djur som folk lämnat för adoption raka vägen ut för avlivning utan att ens försöka omplacera djuren.

Vet som sagt inte om det är sanning eller pepprad propaganda, men i varje lögn brukar det finns någon form av sanning, om än i förvriden form.

Några av mina kollegor som inte är lika insatta började fundera på hur slakt egentligen går till efter att ha läst DR's folder där de försökte påstå att man gasar ihjäl slaktdjuren och att djuren sitter där i lufttäta skåp med ångestattacker medan de långsamt gasas ihjäl. Jag var tvungen att förklara för dem hur normal slakt på normala slakterier går till och att DR's dravel inte har någon verklighetsförankring.

Det är väl en definieringsfråga vad som är långsamt, men att dagens system för bedövning med koldioxid (gris och fågel) innebär djurskyddsmässiga problem är tyvärr sant. Koldioxid ger inte omedelbar medvetslöshet och är väldigt otrevligt att andas in. Finns till exempel en film här som visar bedövning av grisar. Gränsen för hur mycket lidande olika människor tycker det är acceptabelt att djur utsätts för varierar uppenbarligen väldigt mycket, men jag tycker att det är positivt när någon börjar fundera på hur det egentligen går till.

/Varken vegan eller djurrättsaktivist, men tycker att djurskydd är viktigt

Det är väl en definieringsfråga vad som är långsamt, men att dagens system för bedövning med koldioxid (gris och fågel) innebär djurskyddsmässiga problem är tyvärr sant. Koldioxid ger inte omedelbar medvetslöshet och är väldigt otrevligt att andas in. Finns till exempel en film här som visar bedövning av grisar. Gränsen för hur mycket lidande olika människor tycker det är acceptabelt att djur utsätts för varierar uppenbarligen väldigt mycket, men jag tycker att det är positivt när någon börjar fundera på hur det egentligen går till.

/Varken vegan eller djurrättsaktivist, men tycker att djurskydd är viktigt
Jag tycker faktiskt inte att det är så jätteupprörande. De tappar medvetandet väldigt fort och vanligen så är alla borta inom 30 sekunder. Minns att det i en av foldrarna på jobbet stod att djuren kämpar för sina liv i flera minuter innan de ger upp och lägger sig ned för att dö, vilket inte är fallet. Dock tycker såklart jag att bultning är betydligt effektivare och bättre eftersom de försvinner på mindre än en sekund. Gasning med koldioxid som videon visar, där djuren blir fösta i grupp och sedan gasas är ju något som man tog fram bland annat för att man gjorde en bedömning att djuren stressas mindre av att bli flyttade i grupp hela vägen, istället för att en och en tryckas in i en bultbox, vilket man måste göra vid bultning av säkerhetsskäl. Det är omöjligt att avgöra vad djuren anser bäst. Det närmaste man kommer är väl om man skulle göra någon form av experiment där man fäster mätarutrustning på ett antal djur och sedan mäter hjärtfrekvens, andningsfrekvens och andra parametrar som triggas av stress. Sen gör man en jämförelse och kollar vilka metoder som utlöste minst stress hos djuren.

Jag försöker på inget sätt säga att dagens slaktmetoder är perfekta på alla punkter, olika metoder har olika för och nackdelar och det är ju upp till oss konsumenter att själva bedöma vilka metoder vi är beredda att stötta, genom att avstå från att köpa kött från djur som avlivats med metoder vi inte tycker är okej. Däremot tycker jag inte att det är en bra idé att sprida skrämselpropaganda på det sättet som DR tenderar att göra. Ska man "få folk att öppna ögonen" som de själva säger, så ska man gå ut med korrekt fakta, annars framstår man som lika oseriös som motståndarsidan som försöker mörka eventuella vanförhållanden för Sveriges slaktdjur.

Jag är uppväxt på bondgård och vi har alltid låtit avliva våra djur med bult, både får, kor och hästar har tagits av daga med bult så det är den metoden jag anser vara den bästa. Men jag bojkottar inte kött från djur som bedövats med koldioxid eller el, som också är godkänt för fjäderfä och gris.

De tappar medvetandet väldigt fort och vanligen så är alla borta inom 30 sekunder. Minns att det i en av foldrarna på jobbet stod att djuren kämpar för sina liv i flera minuter innan de ger upp och lägger sig ned för att dö, vilket inte är fallet. Dock tycker såklart jag att bultning är betydligt effektivare och bättre eftersom de försvinner på mindre än en sekund. Gasning med koldioxid som videon visar, där djuren blir fösta i grupp och sedan gasas är ju något som man tog fram bland annat för att man gjorde en bedömning att djuren stressas mindre av att bli flyttade i grupp hela vägen

Du verkar vara väl insatt i frågan, så jag är säker på att din kollega fick korrekt information! Jag är bara så van vid att de som säger emot fakta från tex. DR inte själva har koll utan bara helt förnekar att det alls skulle finnas problem, här i Sverige är det ju självklart att det inte är så det går till...

Sedan tycker jag ändå att 30 sekunder är för mycket, när man systematiskt accepterar en bedövningsmetod som man vet orsakar obehag hos nästan varje djur. Jag tycker att det är hemskt tråkigt att just koldioxidbedövning har fått finnas kvar så länge trots att djurskyddsproblemen varit kända under lång tid. Till och med EU avråder från koldioxid, och det finns alternativa gaser som är helt smärtfria att andas in, men de är mycket dyrare förstås...

Du verkar vara väl insatt i frågan, så jag är säker på att din kollega fick korrekt information! Jag är bara så van vid att de som säger emot fakta från tex. DR inte själva har koll utan bara helt förnekar att det alls skulle finnas problem, här i Sverige är det ju självklart att det inte är så det går till...

Sedan tycker jag ändå att 30 sekunder är för mycket, när man systematiskt accepterar en bedövningsmetod som man vet orsakar obehag hos nästan varje djur. Jag tycker att det är hemskt tråkigt att just koldioxidbedövning har fått finnas kvar så länge trots att djurskyddsproblemen varit kända under lång tid. Till och med EU avråder från koldioxid, och det finns alternativa gaser som är helt smärtfria att andas in, men de är mycket dyrare förstås...
Ja det är ju en kostnadsfråga också, vilket är förståeligt, om än tråkigt eftersom djurs välfärd inte borde få ha en prislapp, men den aspekten tror jag inte vi kommer lyckas komma ifrån. Det skulle vara om man höjde priset på kött som kommer från djur som bedövats med dyrare, bättre gas, och gjorde folk uppmärksamma på att om ni köper detta köttet så stöttar ni en mer human slaktmetod än ni gör om ni köper det billigare köttet. Ungefär som man gör med mjölken nu, ett par kronor mer för svensk mjölk för att stötta svenska bönder framför att köpa den billigare utländska mjölken.

Tyvärr är min erfarenhet att folk inte vill befatta sig med just själva slaktprocessen. Det är okej och bra så länge frågan diskuteras och så länge man jobbar för att värna om djuren, men kommer konsumenten för nära så skyggar de. Lite som att "det är bra att man förbättrar, men låt någon annan sköta det så håller jag mig på kanten".

Vet inte om det var en korrekt artikel eller en propagandaartikel, men för ett tag sedan så läste jag en amerikansk artikel som någon länkat i mitt facebookflöde där det framkom att polisen gjort ett tillslag mot PETA's huvudkontor där man hittar massvis med sopsäckar fulla med döda hundar och katter på deras bakgård. Det framkom även i artikeln att de satt i system att plocka djur som folk lämnat för adoption raka vägen ut för avlivning utan att ens försöka omplacera djuren.

Vet som sagt inte om det är sanning eller pepprad propaganda, men i varje lögn brukar det finns någon form av sanning, om än i förvriden form.
Det jag har läst är annat och vart även en bukare här som hade väldigt koll förr i tiden (inte varit online på ett tag, bodde i Canada tror jag, gift och hade en massa hundar)
Så jag tror inte det bara är lösa rykten.

Däremot tycker jag inte att det är en bra idé att sprida skrämselpropaganda på det sättet som DR tenderar att göra. Ska man "få folk att öppna ögonen" som de själva säger, så ska man gå ut med korrekt fakta, annars framstår man som lika oseriös som motståndarsidan som försöker mörka eventuella vanförhållanden för Sveriges slaktdjur.

Aha...

:meh:

Med tanke på den fantastiska källkritik du visar prov på här så tänkte jag ta och titta på DRs folder om slakt, för att se om de verkligen påstår de saker du hävdar. Det närmsta jag hittar tex det här:
Minns att det i en av foldrarna på jobbet stod att djuren kämpar för sina liv i flera minuter innan de ger upp och lägger sig ned för att dö, vilket inte är fallet.

Är "Grisarna drivs in i en hisskorg som sänks ned i ett schakt med koldioxid för att de ska förlora medvetandet. Grisar upplever obehag och får kvävningskänslor av koldioxid, vilket gör att de kämpar för att ta sig ur hissarna under de 10-20 sekunder det tar innan de blir orörliga (12). Det kan ta uppemot en minut i gasen innan de förlorar medvetandet (13).", här. Källorna de refererar till är angivna längre ner på sidan. Stod det något annat i foldern du läst på jobbet, för "kämpar för sina liv i flera minuter innan de ger upp och lägger sig ned för att dö" är verkligen inte den beskrivning de faktiskt ger?

Vad gäller det ursprungliga ämnet i tråden så anser jag definitivt att det är oseriöst att gå ut med en dödsorsak innan man faktiskt vet den. Det är inte information, det är spin.

/Ej militant vegan, ej medlem i Djurens Rätt eller PETA.

Jag säger inte emot att ett djur kan känna ångest innan slakt, det är en stressande miljö med transport, nya omgivningar och okända människor, men koldioxid är en helt smak- och doftlös gas som det inte gör ett dugg ont att inandas. Jag har nämligen själv varit ytterst nära att stryka med av koldixoid utan att ha en aning om vad som höll på hända!

Det enda jag märkte var att jag blev yr, men min kollega som indirekt orsakade incidenten svartnade det för ögonen på och hade han inte kopplat direkt vad som var orsaken hade det varit två döda istället för bara en incident. Han hann två meter in i rummet och jag gick en meter bakom. När det svartnade för honom vände han om och sprang samtidigt som han skrek åt mig att springa efter. Hade han istället ramlat ihop hade jag gått efter honom för att se vad som hänt och själv svimmat och dött.

Vi hade av misstag öppnat fel ventiler och släppt ut koldioxid i ett intilliggande rum som vi sedan gick in. De fick komma med AGA-divatorer och stänga ventilerna och vädra ut koldioxiden innan det var tryggt att arbeta vidare. Du får aldrig någon kvävningskänsla av koldioxid vid höga halter utan fortsätter dra in gasen och svimmar snabbt av syrebristen. Det går inte att gå in i ett utrymme och lukta sig till om det är farligt höga halter av koldioxid där eller inte. Efter vår incident fick ingen någonsin beträda utrymmen som kunde vara koldioxidfyllda utan att ha syrgasmätare med sig så vi kunde kolla innan vi gick in.

Aha...

:meh:

Med tanke på den fantastiska källkritik du visar prov på här så tänkte jag ta och titta på DRs folder om slakt, för att se om de verkligen påstår de saker du hävdar. Det närmsta jag hittar tex det här:

Är "Grisarna drivs in i en hisskorg som sänks ned i ett schakt med koldioxid för att de ska förlora medvetandet. Grisar upplever obehag och får kvävningskänslor av koldioxid, vilket gör att de kämpar för att ta sig ur hissarna under de 10-20 sekunder det tar innan de blir orörliga (12). Det kan ta uppemot en minut i gasen innan de förlorar medvetandet (13).", här. Källorna de refererar till är angivna längre ner på sidan. Stod det något annat i foldern du läst på jobbet, för "kämpar för sina liv i flera minuter innan de ger upp och lägger sig ned för att dö" är verkligen inte den beskrivning de faktiskt ger?

Vad gäller det ursprungliga ämnet i tråden så anser jag definitivt att det är oseriöst att gå ut med en dödsorsak innan man faktiskt vet den. Det är inte information, det är spin.

/Ej militant vegan, ej medlem i Djurens Rätt eller PETA.
Jag orkar inte läsa allt men det verkar ok vid första titt.
Det är siffror på mellan 70-97% avlivade djur.

Annars på huffpost http://m.huffpost.com/us/entry/2979220

@Mia_R

Nej, det finns mycket forskning på att koldioxid i de koncentrationer som används vid bedövning (upp till 90%) ger obehag i luftvägarna, hyperventilation och kvävningskänslor hos grisar i alla fall, och att de hinner uppleva detta under en viss tid innan de blir medvetslösa. Jag vet inte varför du och din kollega inte kände av samma sak, men jag gissar att det handlar om koncentrationen och att det var en kort tid ni exponerades.

Jaaaaa! Henne saknar jag
Hej! Jag loggar oftast inte ens in, buke fryser for mkt for mig. Skriver i notepad och klistrar in nu ;)

Bade PETA och HSUS ar otroliga PRmaskiner, men bra for djuren ar dom inte - helt ratt. PETAs shelters har valdigt hog kill rate (nagot de inte garna gar ut med offentligt) och det finns ganska manga historier dar de faktiskt tagit folks husdjur och avlivat utan grund.

Kolla garna in ex. Humane Watch.

Om nagon svensk information ar oversatt fran nagon av ovanstaende grupper sa bor man dubbelkolla det innan man tar det som en sanning, och hela sanningen.

Tack, och god jul/happy holidays/gott nytt ar/god fortsattning osv pa er allihopa!

/Bew

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst föll ihop och dog under Sweden international horse show på Friends arena. Nu får tävlingarna skarpt kritik från organisationen... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 007
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden