ilsken i boxen

Ä

älskar sin häst

För några veckor sedan skrev jag här i Bukefalos om mitt halvblod som är ilsken på de andra hästarna som står brevid henne i stallet. Jag har gjort som jag blivit tipsad om och satt upp skärm mot de andra hästarna, men det hjälper inte. Idag sparkade hon in bräderna till grannen brevid. Jag är rädd att hon skadar sig själv och de andra hästarna. Vad ska jag göra!!?

lvs
 
Sv: ilsken i boxen

Går det att flytta din häst så att hon står i utkanten, dvs bara har boxgranne på en sida? Kan lugna ner henne.
 
Sv: ilsken i boxen

Varför är hon så aggressiv???????????
mvhR
 
Sv: ilsken i boxen

Skulle tro att hon inte trivs med sin boxgranne.

Min häst har oxå tjongat sönder en vägg, men när han fick byta granne så har det lugnat sig. Inga problem längre.

Så prata med de övriga om att flytta om i boxarna så löser det sig förmodligen.

Norrland
 
Sv: ilsken i boxen

Är hon arg hela tiden eller är det vid speciella tillfällen som matdags, när nån annan är hos den andra hästen, eller liknande???
 
Sv: ilsken i boxen

I vårt stall har haft ett sto som varit likadan. Hon sparkade i väggen, skivor sattes upp, aktivitets saker i boxen osv.. inget fungerade, inte byta plats i stallet eller något. Till slut flyttades hon till ensamt stall och storm trivs tydligen. Verkligen asocial häst i stallet :confused: . Kan berot på mycket spring (ridskola med privathästar) i samma stall. Humöret i övrigt har blivit bättre sen flytten. Ganska drastiskt men det fungerade att slytta till litet stall, får se hur det funkar i längden.
 
Sv: ilsken i boxen

Vår ena Cponny är sådan, hon vaktar sin box med "hull o hår"...till slut gav fodervärden upp, och ställde henne längst in i stallet, i en gammal spilta som använts till redskap... och hon trivdes kanon!!!
Inget sparkande, inget huggande mot grannar. Äter lugnt och sakta.
Blev en helt annan häst!!! :bump:
Varför blir man aldrig klok på hästar??? :angel:
 
Sv: ilsken i boxen

Jag har pratat med övriga privatägare, men ingen vill byta med mig. Hon har varit ridskolehäst i fem år och jag har haft henne i mina ägor i tre månader. Hon är mest ilsken när hon ska äta. Hon har sex timmars utevistelse varje dag. Hon är mycket lätthanterlig från början. JAg trivs jättebra i stallet så jag vill helst inte flytta henne därifrån. Hon vill alltid göra sitt bästa vid ridningen. Hälsar alltid på mig när jag hämtar henne i hagen. Följer mig hela tiden med blicken i hagen och i stallet. Sparkar inte så farligt när jag är i stallet, men de andra ägarna säger att det kan vara hemskt ibland och jag ser ju hur boxen ser ut.
 
Sv: ilsken i boxen

Vad säger ansvarig för stallet?
De brukar ju inte ha ett hur långt tålamod som helst med stök och trasiga boxar.
Vad säger hyresavtalet. I de flesta stall hyr man ju egentligen inte en specifik box utan "bara" en box. Det ger ju möjlighet till att flytta runt hästarna mellan boxarna för att finna den optimala lösningen. Har haft det så i flera stall och den gamle pållen kom inte alltid överens och fick byta ett par gånger

Att inte vilja byta är bara grinigt och slött. Får de fyra meter längre till sadelkammaren eller är boxen i sämre skick (när man reparerat skadorna) än deras?
Försök prata med dem igen annars kanske det tyvärr blir så att du måste hitta ett annat stall

Min häst fick byta box av två skäl 1) Hon har lite problem med luftvägarna och i den nya boxen fanns det öppningsbara fönsterluckor. 2) hon stod brevid en ponny som hon inte tyckte om och det enda de två gjorde var att provocera varandra genom gallret och stressa runt. Livet blev lugnare och trevligare när det var åtgärdat.


Apo
 
Sv: ilsken i boxen

Har oxå en fd ridskolehäst som vaktar sin box. Hon är i överlag "hatisk"(ranglåg) mot alla hästar som passerar, men oftast nöjer hon sig med att skrapa tänderna mot gallret och se galen ut!!!!
När hon väl har fått sin mat är hon hyfsat lugn, men det är i väntan på den, som hon "tiltar".
Står med baken mot boxdörren och sparkar!!!! Har till och med sparkat ut den(skjutdörr, tyngre modell). Av nån konstig anledning så är hon värre, när jag inte är i stallet(behöver inte vara i boxen, utan bara hon hör/ser mig).
Jag har helt enkelt gjort så att jag hängt en blomspruta utanför, så när hon drar igång tokerierna så får dom spruta en stråle på henne!!!!!
Garanterad effekt, ofarligt och hon skadar inte sig själv eller andra.
Sparkeriet har minskat och alla är nöjda och glada!!!!!
 
Sv: ilsken i boxen

Hej
JAg har pratat med de ansvariga i stallet i går. De skulle resonera på kvällen hur de ska kunna hjälpa mig. JAg har funderat på allt det du skrev till mig innan. JAg har uttryckt att jag kanske måste flytta till ett annat stall, men blir det bättre då? Dessutom tar både min dotter och jag lektioner av stallägaren. Det ända är att stallchefen tvingar någon annan privatägaare att byta box. Sex timmars utevistelse kanske är för kort tid, men vi vill inte att hon står ensam i hagen, då de andra hästarna är inne. Dessutom så rider vi henne åtminstone en timme varje eftermiddag, kväll.
lvs
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 731
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 499
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 986
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp