Sv: iMac eller Macbook Pro?
det viktigaste i mina ögon är att skaffa en med intel processor (dvs inte en gammal häck med powerpc cpu), det är stor skillnad! dessutom stödjs inte powerpc i senaste OSet, snow leopard.
Förövrigt så skulle jag försöka få tag på en som givetvis är på svenska med svenskt tangentbord, med skivorna kvar och gärna kvitto. Utöver det så är det ju klart att nyare är bättre, men det är ju bra att veta om vilka brister respektive modell har. De gamla vita macbookarna har en tendens att spricka i skalet i kanten mot användaren, så att små flisor går ur.. det syns om man tittar, något som apple mig veterligen åtgärdar med utökad garantitid.
Förövrigt så ska du ju veta att macen har ett annat tangenbord än pc, det är lite andra knappar dock inga jätteskillnader.
personligen tycker jag att hela adobe suitecasen gör sig MYCKET bättre på en mac än på en pc.. men licenserna är inte kompatibla över plattformarna så nya licenser måste införskaffas om så är fallet.
Jag skulle personligen jaga rätt på en hyffsat ny begagnad macbook pro om jag skulle köpa begagnad bärbar mac. främst pga att aluminiumchassina håller sig fräshare längre, min snart 2 år gamla macbook air ser fortfarande ut som ny ovanpå, det enda slitaget man kan märka är att gummikuddarna är lite nötte.. väldigt reptåliga med andra ord, vilket jag inte kan säga om macbookarnas plastskal, den senaste generationen har inte levt så länge (med nya unibody i plast) så där vill jag inte uttala mig.
en macbook och en macbook pro 13" skiljer det bara två tusen mellan så det är klart värt att leta.