iMac eller Macbook Pro?

mysboll

Trådstartare
Ja, det är frågan.. vilken ska man välja? Funderar att byta från pc och det jag främst kommer syssla med är att redigera bilder. Jag är trött på att det tar hundra år att ens öppna bilderna i photoshop.

Det är ju skönt att kunna sitta i soffan med datorn men samtidigt känns det mkt lockande med en 27" skärm. :love:

Vad skulle ni ha valt?

Sv: iMac eller Macbook Pro?

har du inte behovet av att flytta datorn = imac varje gång... oerhört bekvämt och betydligt bättre på alla sätt och vis än en macbook pro, förutom bärbarheten.

en macbook pro + extern skärm i samma storlek är inget dumt alternativ, men utöver bara datorn som kostar så behöver du mus och tangentbord vilket blir cirkus 1400 spänn om du vill ha blåtand, tusenlapp med sladd (vill inte jag ha till bärbar iaf), och så en skärm på det. en hyffsad 24" går på åtminstone 4-5tusen (du vill ju inte gärna ha TN-panel).

förövrigt så ingår det tangentbord och mus av önskvärd sort (trådbundet som blåtand) med imacen utan tillägg, så det blir inga 'dolda' kostnader, den billigaste 27"aren kostar således 16500 utan studentrabatt inkl frakt levererad till dörren din. det blir den billigaste och troligen bästa affären för din del. betydligt mer kraft än dito bärbar...

själv har jag stationär hemma som jag sitter vid och bärbar när jag är o far... det går inte att jämföra.

Jag kör MBP sen förra sommaren och jag är verkligen jättenöjd med den. För mig är stationär dator inte intressant eftersom jag inte har något bra ställe att sitta med den. Min MBP kan jag ta med mig till sängen, till soffan, ut i köket, ut på balkongen, ner till tvättstugan etc. Det är en otroligt bra dator och batteritiden gör att den verkligen är portabel. Jag har inga problem med att den är så liten (13"), men jag håller inte alls på med bildredigering. Min sambo har en äldre MBP 15" och han håller på en hel del med bilder. Han har ingen extern skärm, han tycks klara sig ändå.

iMacen är mycket mer prisvärd så har du inget behov av att bära runt på datorn skulle jag rekomendera den :)

*KL*

Hoppas det är ok att flika in en fråga i Mactråden.
Jag har funderat ett tag på att gå från pc till Mac, men har aldrig använt Mac innan. Jag tilltalas estetiskt av Macen jämfört med pc. Jag donar kanske inte jättemycket med datorn, skriver och fixar med lite bilder ibland då jag har systemkamera, men inte supermycket (utöver surfning, lyssna på musik och kolla film/tv). Dock är det ganska dyrt att köpa bara för att testa, så vad kan ni rekomendera att man kan försöka få tag på begagnat om man vill testköra Mac ett tag? Tänkte kanske en Macbook, men vad ska man leta efter på begagnatmarkanden?

det viktigaste i mina ögon är att skaffa en med intel processor (dvs inte en gammal häck med powerpc cpu), det är stor skillnad! dessutom stödjs inte powerpc i senaste OSet, snow leopard.

Förövrigt så skulle jag försöka få tag på en som givetvis är på svenska med svenskt tangentbord, med skivorna kvar och gärna kvitto. Utöver det så är det ju klart att nyare är bättre, men det är ju bra att veta om vilka brister respektive modell har. De gamla vita macbookarna har en tendens att spricka i skalet i kanten mot användaren, så att små flisor går ur.. det syns om man tittar, något som apple mig veterligen åtgärdar med utökad garantitid.

Förövrigt så ska du ju veta att macen har ett annat tangenbord än pc, det är lite andra knappar dock inga jätteskillnader.

personligen tycker jag att hela adobe suitecasen gör sig MYCKET bättre på en mac än på en pc.. men licenserna är inte kompatibla över plattformarna så nya licenser måste införskaffas om så är fallet.

Jag skulle personligen jaga rätt på en hyffsat ny begagnad macbook pro om jag skulle köpa begagnad bärbar mac. främst pga att aluminiumchassina håller sig fräshare längre, min snart 2 år gamla macbook air ser fortfarande ut som ny ovanpå, det enda slitaget man kan märka är att gummikuddarna är lite nötte.. väldigt reptåliga med andra ord, vilket jag inte kan säga om macbookarnas plastskal, den senaste generationen har inte levt så länge (med nya unibody i plast) så där vill jag inte uttala mig.

en macbook och en macbook pro 13" skiljer det bara två tusen mellan så det är klart värt att leta.

Liknande trådar

IT & mobiler Hoppas det är någon Mackunnig här inne som vill hjälpa mig. Jag skaffade en MacBook Pro för ca 1 år sedan. Har varit supernöjd och...
Svar
2
· Visningar
1 171
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 985
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Kära Bukefalosvänner! Nu behöver jag hjälp och råd. Min älskade HP-laptop som hackat en tid slocknade och den lokala datorreparatören...
Svar
5
· Visningar
1 368
Senast: DrPepper
·
K
IT & mobiler har på senare tid blivit extremt sugen på en mac... men, skall man ha en stor 17" macbook, eller en 24" imac... eller bör man skaffa...
Svar
4
· Visningar
866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka