• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 520

fejko

Trådstartare
Jag ska ut och vandra och har aldrig gjort detta tidigare men vet att toabesöken kommer att vara ytterst begränsade. Kan man ta Imodium i förebyggande syfte under de fyra dagar vandringen varar eller riskerar man att kvadda magen då? Det står på paketet att man inte ska ta det mer än två dagar och "vid besvär". Men om jag tar det "vid besvär" är det ju redan försent.

Jag ska ut och vandra och har aldrig gjort detta tidigare men vet att toabesöken kommer att vara ytterst begränsade. Kan man ta Imodium i förebyggande syfte under de fyra dagar vandringen varar eller riskerar man att kvadda magen då? Det står på paketet att man inte ska ta det mer än två dagar och "vid besvär". Men om jag tar det "vid besvär" är det ju redan försent.

Var ska du vandra?

Jag hade INTE tagit något preparat. Måste man så måste man och finns där ingen toalett/utedass på vägen så får man sätta sig i blåbärsriset!
Glöm inte pack Desinfektions handtvättgel, miljövänliga våtservetter och en toarulle!

Var ska du vandra?

Jag hade INTE tagit något preparat. Måste man så måste man och finns där ingen toalett/utedass på vägen så får man sätta sig i blåbärsriset!
Glöm inte pack Desinfektions handtvättgel, miljövänliga våtservetter och en toarulle!

Jag instämmer. Man sätter sig när man behöver så att säga! Om man vandrar flera dagar och äter anpassad färdkost får man räkna med att magen blir lite sisådär i första fasen. :)

Tillägg: jag tog imodium efter att jag kom hem från Bali med världens äckligaste "bali-belly" som inte gick över. Med svettningar och febertoppar dessutom..

En halvtimme efter jag tog imodium var jag helt normal och "frisk". Det visar för mig hur bra preparatet är, så att ta det i förebyggande syfte kan nog åstakomma förstoppning istället och det är nåt du INTE vill vandra med helt klart!

Tillägg 3: när jag har vandrat i flera dagar har min kropp tagit upp massa mer av det jag ätit, än normalt, så toabesöken har automatiskt blivit färre

• Gilla
Reactions: Sel
Du vill inte vandra med en förstoppad mage! Jag skulle inte använda det i förebyggande syfte, utan helt enkelt göra som alla andra, ta med spade och toapapper och gå när man behöver.

Tillägg: jag tog imodium efter att jag kom hem från Bali med världens äckligaste "bali-belly" som inte gick över. Med svettningar och febertoppar dessutom..

En halvtimme efter jag tog imodium var jag helt normal och "frisk". Det visar för mig hur bra preparatet är, så att ta det i förebyggande syfte kan nog åstakomma förstoppning istället och det är nåt du INTE vill vandra med helt klart!
Nä usch , min syster är på Bali nu och jag hoppas verkligen att hon klarar sig.

Bali mage har jag aldrig fatt :p men daremot anvant imodium ganska mycket da jag har crohns och det ibland hjalper for tillfallet.
Imodium ar ett super bra preparat som stoppar upp precis lagom om man ar forsiktig, men definitivt kan ge svar forstoppning om man inte ar van eller overanvander det. (inget jag gjort, men jag har hort talas om resultatet av det:eek:) Som @Seabaz med flera sager, ta med toapapper, handdesinficering, och en liten spade nar du vandrar.

Bali mage har jag aldrig fatt :p men daremot anvant imodium ganska mycket da jag har crohns och det ibland hjalper for tillfallet.
Imodium ar ett super bra preparat som stoppar upp precis lagom om man ar forsiktig, men definitivt kan ge svar forstoppning om man inte ar van eller overanvander det. (inget jag gjort, men jag har hort talas om resultatet av det:eek:) Som @Seabaz med flera sager, ta med toapapper, handdesinficering, och en liten spade nar du vandrar.

I Sverige (iaf enligt min behandlande läkare) rekommenderas inte Imodium odyl vid Crohns.

I Sverige (iaf enligt min behandlande läkare) rekommenderas inte Imodium odyl vid Crohns.

Det ar inte nagot jag tar regelbundet, men som jag anvant vid "emergency situationer" nar jag MASTE kunna fungera fast magen plotsligt sagt stopp och jag inte haft nagot annat tillgangligt. Det har fungerat over forvantan de ganger jag anvant det ... men det kommer surt efter.

Om jag skulle ställa mig frågan om hur jag stängde av bajsfunktionen på min kropp för att jag skulle ut och vandra ett par dagar, skulle jag vilja ställa mig följdfrågan om vandring egentligen är min grej.
Vandring är inte alls min grej. Det är min sambo som har hittat på spektaklet.

Du kan ju ta med och ta om du behöver :) Men inte för att stoppa bajsandet.
''Bara'' att sätta sig. Jag får rätt ont i magen av ovan kost så jag har med imodium ifallatt :)

Vandring är inte alls min grej. Det är min sambo som har hittat på spektaklet.
Säg då att du följer med då han beslutat sig för att bära en så'n här i sin packning:
toalett2.jpg

249:- för en fortsatt husfrid är billigt.
https://armygross.se/faltutrustning/overlevnad/barbar-toalett-for-camping-campingtoalett/

Och istället för påsar har ni en liten spade.

Jag gissar att det för att man bara botar symptomen och inte behandlar sjukdomen. Det står ju att man ska kontakta läkare vid långvariga besvär.

Nja, det är nog snarast för att man ska inte mickla med en mage som redan har problem. Tyvärr har jag varit tvungen att anpassa min tillvaro efter var det finns toaletter innan jag blev ordentligt inställd på mediciner som fungerar bra.

Nä usch , min syster är på Bali nu och jag hoppas verkligen att hon klarar sig.
Jag håller tummarna för henne också!

Jag var varit på Bali 4 ggr och enbart senaste gången klarade jag mig. Den gången åt jag varken fisk, gris eller nöt.
Enbart kyckling med tillbehör och enbart hos små inhemska resturanger.
Och såklart inte dricka kranvatten men det behöver jag väl knappt skriva ut ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 053
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 517
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
1 027
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31