Import - Alla tonvis med papper?

caballus

Trådstartare
Nu är det dags.

Ska hämta hem min pålla i april var det tänkt, så jag surfade käckt in på SJV's hemsida för att lära mig alla bestämmelser osv. Efter ett bra tags surfande blev det still i hjärnan på mig :crazy:

Nån som kan förklara allting bättre, utan krusiduller, vad som gäller för IMPORT AV HÄST från TREDJE LAND som kan förklara lite mer ingående vad myndigheterna vill ha för papper egentligen?

Det de ville ha var:

- Avgift tillstånd för registrering (när, var, hur betalar man denna?)

- Avgift för veterinärtillstånd (när, var, hur betalar man denna?)

- Konturdiagram / internationellt hästpass (utfärdat av vem?)

- Anmälan av införsel till tullmyndighet (de svenska tullarna eller första EU-tull bara?)

- Föranmälan om gränskontroll (Det här fattade t.o.m. jag, men var kan man få tag på telefonnumrena till dessa kontroller ute i EU?)

-Hälsointyg (den ska man ha med sig, från SJV, skrivs på av distriktsveterinär ca samma dag man lastar och är giltigt i 10 dagar, men kan man få dispens att överskrida denna ifall något går på tok ute i stora världen, med transporten etc?)

- Analyssvar på Blodprov, på ett av SJV godkänt labb, men VILKA sjukdomar ska man testa, och hur fasiken fraktar man blodet till labbet? (närmsta land är antingen sverige eller Ungern)
Sen är ju frågan om man ska göra även de tester som krävs för alla andra EU-länder också, (alltså blir det 2 blodprov totalt, ett av SJV godkänt labb, och ett labb som officiellt är godkänt i avreselandet).

-Färdplan (upprättas av transportören - VEM är transportören? Det var tänkt att jag som ägare ska följa med hästen hela vägen, eftersom det lär bli ett transportbyte också, vem skriver man då upp som transportör? Chauffören eller?)

-Intyg rörande djurskydd under transport (något krångligt med detta?)

-"Gränskontroll genomförs vid första EU-gräns", Blankett "Intyg om Gränspassage" (Ska första eu-gräns skriva på pappret alltså, och sen är allt frid och fröjd?)

-Tull (vad gäller för häst egentligen? Kan man bli tullbefriad om man ägt hästen i x antal år innan importen som flyttlass tex? Uppfattade någonstans att tull togs ut på både häst och transport, vad beskattar de då?)

Tror det var allt gällande dessa papper.

Sen var det ju frågan om vaccinationer... ska den vara vaccinerad, när och hur?

Finns säkert fler dumma frågor på G från mig, men nu ska jag ta och leta stallplats också :crazy:, för att inte tala om hur man löser transportfrågan med hyrsläp utanför landets gränser?
 
Jag har gjort en hel del efterforskningar for "andra hallet" (export fran Sverige till USA). Mitt tips ar att du kontaktar en kand hasttransportor I Sverige som transporterar hastar fran och till tredje land, de ar oftast mycket behjalpliga med vad som behover fixas.

Om detta skiter sig totalt sa har jag en del kontakter som jag kan tillfraga (har jobbat pa granskontrollen pa Arlanda, fast pa livsmedelssidan).

Av nyfikenhet var kommer hasten ifran?
 
Hej!

Kanske kan jag hjälpa dig en liten bit på vägen.

Vet. intyg/hälsosintyg görs innan lastning i det land hästen kommer från. Det är till för att inga sjukdomar ska spridas.

Tullmyndighet och gränskontrollstation är oftast på samma ställe - dock inte samma myndighet! Det är vid införseln till EU dessa ska passeras. Jag tror säkert att du kan få hjälp att kontakta aktuell tullstation och få tips om aktuell gränskontrollstation av den svenska tullen. Du kan gå in på deras hemsida: http://www.tullverket.se för mer info.
Där kan du även leta efter info om hästen kan gå som flyttlass. Jag gissar att du även måste ha bott i det landet en viss tid för att det ska fungera. Annars är det tullavgift och skatt (moms). Skatten (25%) räknas ut på hästens värde + transportkostnaden = den summa som skatten räknas ut på.

Vet inte om jag bara rörde till det, men hoppas att några frågor blev besvarade i alla fall..

Lycka till!!
 
Jo, jag tänkte höra med en transportfirma iallafall, eftersom jag behöver transport från tyskland till sverige också, och de borde ju i sådana fall veta en hel del. Ska ta och ringa runt lite senare idag tänkte jag.

Hästen kommer från Rumänien.
 
Ja, jag får ta och ringa till tullverket iallafall så de kan rekommendera en EU-tullstation/gränskontroll i min resväg.

Sen hittade jag info om flyttlass där det stod att tex. bilar och riddjur kunde hamna under denna kategori, men jag vet ju inte vad som gäller för mig mer exakt eftersom jag endast varit och studerat utomlands, och således räknas det kanske bara som tillfällig utlandsvistelse trots att jag varit där i över 6 år :confused:
 
Har du tänkt på att kolla hur stor skillnad det blir om du i stället väntar till i maj med att flytta hästen? Ungern hör väl till de länder som kommer med i EU 1/5? Står det något om övergångsbestämmelser på Jordbruksverkets hemsida?
 
Just Ungern spelar ingen roll, det är inga extra problem med att ta sig igenom Ungern, vad jag vet iallafall. Så någon skillnad där borde det inte vara.

Jag kan inte vänta på grund av att just i april är det en transport som ska åka till holland och hämta ett par ponnyer... Detta skulle då spara mig ett par åtskilliga tusenlappar då jag inte behöver betala återresan för en tom transport.

Enligt mina beräkningar så kommer jag ändå få pröjsa uppemot 25000 kr med allt. Det passar inte mig så bra då jag precis fått ett magert deltidsjobb och inte kan ta banklån ännu överhuvudtaget :(
 
Har varit i kontakt med samtliga myndigheter som är inblandade och fått svar på de flesta av mina frågor.

Det enda som är kvar är hur man skickar blodprovet till labbet (som ju i mitt fall garanterat ligger i ett annat land). Posten? DHL? Tar de emot blodprov?

Nån som vet?
 
Aha, jag trodde hästen fanns i Ungern nu. Då hade du rimligtvis sluppit "kontroll vid första EU-gräns", moms och tull.
 
Ja, i och för sig hade jag väl det, och har fortfarande chans att slippa allt detta om jag väntar tills 2007 :crazy:

Nej, så länge tänker jag iallafall inte vänta!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Japp.. Gnist planerar att importera hund i år :bump: men för tillfället är det lite hysch om ras och land :p Nytt fräscht blod ska...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 195
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp