Import av 6-veckors valp?

Sv: Import av 6-veckors valp?

Länsstyrelsen i ditt län.

Rätt förfarande är nog att ringa polisen och be att bli kopplad till tullkrim som efter anmälan åker ut och kontrollerar på adressen där den misstänkta smuggelhunden finns och är den smugglad från otillåtet/högriskland, så finns två alternativ - ägarna får möjlighet att sätta hunden i karantän (och betala för den) eller om ägarna inte vill betala för karantän, så avlivas hunden omedelbart och testas sedan för smittsamma sjukdomar.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Självklart ska du anmäla. Gör inte du det så PMa mig.
Sånt här får det banne mig bli det ett slut på.

Ja, håller med. Har själv importerat en hund från ett högriskland och gått igenom både en och flera moment och motgångar för det och det har kostat mig åtskilliga tusenlappar och flera månader i tid för att allt ska bli rätt och då blir man förbannad på folk som lättvindigt bara smugglar in hundar utan att tänka på andras hälsa osv.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

kl
Men vad ska man göra då? Om man upptäcker en sådan valp? Ska man anmäla dem eller nåt? Och vad händer med valpen då? Om den avlivas, då vill man ju inte anmäla :(

Jo man ska anmäla fast den riskerar avlivning. Vet du vad som händer om vi får in alla sjukdommar i Sverige?


Kl:

Ts och jag har nu pm kontakt, så jag kommer anmäla när jag har alla uppgifter.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

så finns två alternativ - ägarna får möjlighet att sätta hunden i karantän (och betala för den) eller om ägarna inte vill betala för karantän, så avlivas hunden omedelbart och testas sedan för smittsamma sjukdomar.

Bra! För det här är hundägarens ansvar att lösa. Valpen ska inte bara "hämtas" och sen är problemet löst.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Således finns det inte en chans i världen att man får hem en valp från Polen innan 7 mån ålder, om den inte smugglas in.

Vi fick in en valp till kliniken som hade tagits in från Polen. Den hade kommit olovandes utan de papper som krävdes. Det krävs ett införselintyg och att den är ID-märkt och valpsjukevaccinerad. Däremot krävs INTE rabiesvaccination om valpen är under 12 v. .
Vi kontaktade SJV och fick ta fram de papper som krävdes. Vi ID-märkte och gav valpen 12-veckors vaccination. Valpen fick hemkarantän och inget mer hände.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Vi fick in en valp till kliniken som hade tagits in från Polen. Den hade kommit olovandes utan de papper som krävdes. Det krävs ett införselintyg och att den är ID-märkt och valpsjukevaccinerad. Däremot krävs INTE rabiesvaccination om valpen är under 12 v. .
Vi kontaktade SJV och fick ta fram de papper som krävdes. Vi ID-märkte och gav valpen 12-veckors vaccination. Valpen fick hemkarantän och inget mer hände.

Fast då var ju valpen redan här...
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Ja men hade det varit krav på det så hade den varit tvungen att sitta i "riktig" karantän. Nu räcker det med hemkarantän. Kan inte tänka mig att det händer nåt mer med valpen i TS fall.
Jag glömde ju att vi avmaskade den med.

Kontakta SJV så kan de tala om vad ni ska göra.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Ja men hade det varit krav på det så hade den varit tvungen att sitta i "riktig" karantän. Nu räcker det med hemkarantän. Kan inte tänka mig att det händer nåt mer med valpen i TS fall.
Jag glömde ju att vi avmaskade den med.

Kontakta SJV så kan de tala om vad ni ska göra.

Aha, du menade så :)
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

HEJA GRANA!!!:banana:

Självklart ska detta anmälas!!! Dvärgbandmasken är ett vidrigt elände. Får vi in den i landet är det slut på att äta blåbär och hallon i skogen! Längst uppe i norrbotten, mot finska gränsen, äter folk inte gärna bär i skogen utan plockar och kokar bären till sylt etc. Man misstänker att masken redan finns där via Mårdhund som kommit över gränsen.
FASA!!!
Så valpen måste absolut avmaskas omgående!! Vad händer om den HAR dvärgbandmask och sedan bajsat utomhus, vilket man får förmoda att den har??? Man får ju nojja för mindre...
Har dessa människor gjort sig skyldiga till detta av ren okunnighet/dumhet måste dom dessutom upplysas å det allvarligaste!
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Eftersom det är SJV som gav mig uppgifterna jag skrev förut så känns dom ju rätt säkra. Landet måste ha varit rabiesfritt i minst 2 år för att man ska få ta in en valp under 12 v lagligt, och Polen uppfyller inte dom kriterierna.

Jag har själv importerat tidigare och haft mycket kontakt med dom, och ska importera igen och har därför kontakt med dom igen för att allt ska kunna gå smidigt till.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Ja, och hjälper det något om man plockar upp bajset?

TS: Självklart ska det anmälas, men jag undrar också hur insatta ägarna är i vad det kan få för konsekvenser?
Kanske kan du prata med dem?
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Såg nu att de ändrat listan den 20 maj och valpen ifråga var hos oss innan dess. Då var det i alla fall bara att ha rätt blanketter med sig som gällde.

Hoppas vi får en uppdatering av hur det går med valpen i tråden.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Kl..

Lite snabb info.

Jag har varit i kontakt med jordbruksverket, för jag ville veta hur jag bäst gick tillväga. Blev hänvisad till smuggelhundsavdelningen. Och jag har fått mail därifrån att de vill jag ringer så fort som möjligt.
De skrev att vill du vara anonym så presentera dig inte när du ringer :D

Jag ringer i morgon eftersom kl nu är efter 17.

Återkommer...

Var tvungen att testa att ringa, men hon hade gått för dagen. Så ringer i morgon som sagt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Import av 6-veckors valp?

Ja, och hjälper det något om man plockar upp bajset?

TS: Självklart ska det anmälas, men jag undrar också hur insatta ägarna är i vad det kan få för konsekvenser?
Kanske kan du prata med dem?

Så de kanske gömmer valpen....

Nä, man får allt ta reda på fakta innan man tar med en hund in i Sverige. Och det har varit så mycket upplysningar om detta via media, så allt kan man inte ha missat.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Jag säger som Grana: man får ta reda på fakta innan man plockar hem en hund från utlandet. Det kan knappast komma som en överraskning att det finns restriktioner angående det. Jag visste att man inte får ta in djur hur som helst redan näör jag var 5 år.

Dessutom vill jag inte att de ska veta att det är jag som ordnar så de får problem med myndigheterna. Inte kul att bo kvar här sedan. Sedan så är det svårt att prata med dem då de är väldigt dåliga på svenska, så att förklara sånt för dem blir nog svårt för mig.

Jag mste verkligen tacka alla i tråden, särskilt Grana :) Utan era råd och hjälp hade jag inte vetat hur jag skulle gå tillväga!
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

+ Grana.

SJÄLVKLART har de en skyldighet att hålla koll på vad som gäller. Det jag menade var inte att nämna myndigheter för dem utan bara vad som kan hända (dvärgbandmask etc) för att minimera skadorna.

Kan dock förstå att du inte vill bråka med grannarna. I så fall får man hoppas på att smuggelhundsavdelningen hör av sig/kontrollerar saken fort.
 
Sv: Import av 6-veckors valp?

Vad konstigt, när jag importerade förra året gällde exakt samma sak - men då fanns inte Frankrike med på listan för dom hade haft ett fall av rabies på räv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
722
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 199
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp