Import av hund

Casper

Trådstartare
Hej, nu vänder jag mig till er.

Jag har hört så många olika regler nu så ja blir precis snurrig.
Om jag vill importera in en hund från tyskland-vilka regler gäller? behöver hunden sitta i karantän?hur länge? och vad kostar det?

Sv: Import av hund

Antingen så skickar du in en ansökan om att valpen ska få komma hem innan 3 månaders ålder, och då behöver den bara dom vanliga vaccinationerna. Om inte det går igenom så krävs det en rabiesvaccinering, och då får valpen komma in som 8 månader gammal, om allt går som det ska.

Karantän behövs inte, eftersom det är ett EU-land. Det behövs bara från högrisk tredjeländer.

Du kan inte få dispens med en valp från Tyskland då det finns rabies i landet. Valpen blir minst 7½ månad innan du kan ta in den till Sverige. Rabiesvaccinering vid 3 månader, sedan vänta 120 dagar för blodprov.Dessutom ska valpen vara ID-märkt,ha hundpass och avmaskas mot dvärgbandmask.

Hundar far inte flyga innan de fyllt 12 veckor, och aker man bil genom andra lander, sa maste man se till att man foljer de landernas krav pa inforsel ocksa...samt att det kan vara mycket harda bestammelser pa hur man far rasta hunden, eller ens ta ur den ur bilen.

KickiH skrev:
Dessutom ska valpen vara ID-märkt,ha hundpass och avmaskas mot dvärgbandmask.
Fast hunden maste ju vara ID-markt for att fa EU-pass, sa det ar ju en sjalvklarhet att hunden ar ID-markt om den har pass.

Ja, men det är inte särskilt svårt att köra bil från Tyskland till Sverige, eftersom det ju faktiskt går färjor. Skulle man ta färjan till Danmark först och köra över bron sedan, så är det inte särskilt svårt att låta bli att rasta valpen under just den tiden.

Jag personligen skulle dock ta in hund från Danmark hellre än Tyskland, pga smidigare regler och avstånd, men om man nu gärna vill ha en från just Tyskland så är det väl bara att stå ut!
Min vän fick hem sin danska valp samtidigt som valpköparna i Danmark fick hem kullsyskonen, skönt med smidighet!

ramonarunds skrev:
Hundar far inte flyga innan de fyllt 12 veckor, och aker man bil genom andra lander, sa maste man se till att man foljer de landernas krav pa inforsel ocksa...samt att det kan vara mycket harda bestammelser pa hur man far rasta hunden, eller ens ta ur den ur bilen.

hmmm är du verkligen säker på detta?
en jag känner har precis tagit hem sin lilla puppy från belgien och han var bara 8 veckor när han flögs in... eller om han precis hunnit bli 9 men iaf... (hmm kass på å formulera mig.. ska INTE låta så besserwisseraktigt som det kmanske gör.. utan mer undrande :o)

men d va rätt strikta regler där med.. buren skulle vara mjuk för att få följa med in i kabinen.. sen var det ett abdolut måste att det var direktflyg och ingenting annat..
Nu vet jag inte om det finns rabies i Belgien, men hon behövde bara ha intyg från uppfödaren att hundarna inte lämnat hemmet och då behövdes inte rabiesvacc... kommer inte på annat ang det nu.. men frågar henne gärna om hur det gick till..

Jag vet också ganska många valpar som flygits in innan 12 v ålder. Dock har det alltid varit med en person, dom har alltså inte flugit själva i lastutrymmet. Och då måste dom självklart väga under en speciell vikt (Olika för olika bolag) för att få färdas i kabinen. Gränsen brukar ligga på 8-10 kg.

Casper skrev:
Hej, nu vänder jag mig till er.

Jag har hört så många olika regler nu så ja blir precis snurrig.
Om jag vill importera in en hund från tyskland-vilka regler gäller? behöver hunden sitta i karantän?hur länge? och vad kostar det?

Hej! :rofl:

Jag har själv importerat hundar från Tjeckien. ;)
När det gäller Tyskland så kan man ej ansöka om dispens på djuret då det ej är rabies fritt, tyvärr.
Men när man ansöker om dispens så måste hunden vara under 3månader och det får flygas in, eller rättare sagt det MÅSTE flygas in då det ej får passera andra länder.

När det gäller tyskland så är det rabies vaccin och blod prov som gäller. Första sprutan ges vid 3månader, den andra 1månad senare och efter det väntar man 120dagar och tar ett blod prov som då ska visa att hunden rabiesantikroppsmängd är minst 0,5IE/ml.

Sedan skall hunden även ha ett eu-pass, vara avmaskad mot dvärgbandmask (MAX 10dagar innan den kommer till Sverige, sjv rekomenderar 1-2dagar innan), Id-märkt (måste vara detta under hela rabies vaccineringen också + att det ska in i passet) och sen skall det annmälas till Tullen att man tar in en hund, ej karantän men de ska kolla så att djuret är friskt och att alla prover, papper, osv stämmer.

Hoppas detta hjälpt dig.. :rofl:

Om de flyger i kabinen sa far de vara sa gamla som flygbolaget anser vara ok. De har olika regler.
For att aka i lastutrymmet maste de vara 12 veckor gamla.

Men det kan ibland vara ganska svart att fa med valpen in i kabinen, det beror pa hur fullsatt flyget ar och hur manga andra djur som ar med pa flyget. Samt hur lang flygningen ar forstas.

Varje flygbolag har dock olika regler nar det galler djur i kabinen - det finns flera europeiska bolag som inte tillater djur overhuvud taget.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 474
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 760
Senast: Nota
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka