Import av kontoplan i SPCS

R

Ritz

Vet någon hur man importerar en kontoplan i SPCS administration 2000? Håller på att bli galen och "snart" är det dags för ett nytt räkenskapsår.

Tacksam för alla tips!
Ritz
 
Har du bokfört i en tidigare version av SPCS förut cch vill nu ta över den kontoplanen i den nya versionen? Kan du precisera problemet lite mer?
 
Jag tror att du får gå vägen via exportera kontoplan, läs i hjälptexten för exportera kontoplan som beskriver ganska bra.

Lycka till! :)
 
Exportera kontoplanen är inga som helst problem. Men hur f*n importerar jag den. :confused: Har letat i programets hjälpfiler, läst hjälpböckerna men hittar inget som kan hjälpa mig.

Problemet är att jag just nu använder BAS96 men vill vid årsskiftet gå över till BAS 2003, men slippa att skriva in kontoplanen själv. Har tänkt att behålla samma version av programmet som tidigare.

Kan du hjälpa mig?
 
Sitter själv & :devil:-as med SPCS, så jag förstår din frustration & vill gäna hjälpa dig om jag kan.

Som sagt jag vet egentligen inte om jag har förstått fortfarande, men jag försöker...

Du har samma program, samma företag, men vill byta kontoplan?

Som jag har förtått det går det bara att byta kontoplan om du skapar ett nytt företag. Du skulle då kunna skapa ett nytt företag, döpa det till samma som idag men lägga på ändelsen 2003 eller dyl. Därefter importera den exporterade kontoplanen och importera tidigare år.

Som jag först förstod det skulle du byta till ny programvara och då kan det bli problem att importera då kontoplaner är filformat .kpl i gamla program & .kp i nya & de förstår varandra inte. Men det verkar inte vara det som är problemet.

Om jag har fattat fel igen så försöker vi igen... :)
 
Tror att du har förstått rätt :).
Vad jag har förstått så ska jag inte behöva skapa ett nytt företag för att få ny kontoplan, det räcker med att jag får nytt räkenskapsår.
När bokslut och allt annat är gjort och jag ska börja på det nya året frågar SPCS om jag vill ha samma kontoplan som tidigare år eller en ny.

Exportera en kontoplan är inga problem. Finns tom en rad i en av menyerna för att exportera kontoplaner. Men sen vill jag ju ha upp den i listan där jag kan välja kontoplan. Men jag får inte dit den hur jag än gör. Har provat att lagt den i samma mapp som övriga kontoplaner, har tom försökt att lura programmet och ersatt en gammal kontoplan med den nya, men döpt den till samma namn som den gamla (hängde du med :D). Men SPCS vägrar fortfarande låtsas om att den ens finns. Så jag drar slutsatsen att den på något sätt måste importeras.

På SPCS hemsida under support så finns det en artikel om detta - men för att komma åt den krävs det att jag har serviceavtal och mitt gick ut för några år sedan. Känner inte för att betala så stora summor pengar för ett enda problem. :(
 
Ja, att den inte går att importera då begriper jag inte... :confused:. När du bara ska skapa nytt år borde det ju inte vara något problem kan man tycka.

Jag kör SPCS bokföring och har tyvärr inte heller något serviceavtal. Prova att maila eller ringa SPCS, det är ju faktiskt de som har gjort programmet, du har köpt det, så då tycker jag att de borde kunna hjälpa dig oxå!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
323
Senast: VLMF
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
706
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 322
Senast: MML
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp