Importer tar över på svenska ridskolor

Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

(Ridsport)
Svenskfödda halvblod blir allt ovanligare på ridskolorna. Höga priser och hetsigt temperament gör att svenska ridskolor letar hästar i framförallt Tyskland och Holland.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Lite trist även om man såklart förstår businessen. Det kanske mest är jag som är nostalgisk över alla skyltar med gamla halvblodshingstar i stamtavlorna som man jämförde på alla ridskolor man besökte :D

Men på vad sätt är ett halvblod hetsigare än tyska och holländska hästar? Jag har ridit på ridskola i Tyskland och en av mina favoriter var ett holländskt sto men hon var inte mindre hetsig än hästarna på ridskolorna jag normalt red på i Göteborg. Jag tycker mest det är skillnad på att hästarna är mer skolade och välridna i Tyskland men det kan förutom den "tyska disciplinen" ha att göra med att jag ridit på "enorma" klubbar i storstad med stora grupper där varken häst eller ryttare kom till sin rätt alla gånger.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Intressant! Jag upplevde samma sak när jag skulle köpa häst själv. Sökte en hobbyhäst med trevligt temperament utan alltför mycket kapacitet. Detta var svårt att hitta i Sverige till ett pris jag var villig att betala. Söker man något hyffsat ungt och outbildat är alla hästar "löften" och priset satt därefter. Problemet som dök upp med importerna var skadorna... så jag förstår om ridskolorna är rädda om bra och seriösa hästhandlare, jag hade mindre tur där. :crazy:
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

(Ridsport)
Svenskfödda halvblod blir allt ovanligare på ridskolorna. Höga priser och hetsigt temperament gör att svenska ridskolor letar hästar i framförallt Tyskland och Holland.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Snick-snack. Varför ridskolorna köper hästar utifrån är endast för att dom är billiga. Att dom skulle ha något himlastormande fint temperament och vara ohalta til sista sucken är bara nys.

Och jag har ridit på ridskolor, och inte finns det många som kan gå msv i något överhuvudtaget.
Jag tycker ju att många hästar på ridskolor ser allmänt plågade ut, skulle jag också vara om jag hade en massa olika folk på ryggen med dålig balans.

Och har en häst talang utöver det vanliga, varför vill man då sälja till svenska ridskolor?
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Många som köper in hästar till ridskolor upplever att svenska halvblod ofta har mer "kapacitet" än vad vanliga ryttare (däribland många ryttare som har egen häst...) faktiskt kan klara av.

Det blir inget bra att avla fram super-topp-presterande hästar till medelmåttiga ryttare, det slutar i elände.

En eloge till ackordshäst-stiftelsen som faktiskt hittar en och annan häst som är lite mer av "gammal-halvblodsmodell" istället för toppavlade svenska hästar med 95% fullblod och nerverna hängande på utsidan.

Och med handen på hjärtat - hur många ryttare finns det som egentligen är färdiga för MSV i någonting överhuvudtaget ?

Nä, vanliga ryttare behöver vanliga hästar - lämna Briar m.fl. topphästar till Brink och gänget i landslag/en !
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Håller helt med dig!
Det svenska halvblodet har blivit för mycket sporthäst och för lite hobbyhäst.. (kanske fel ord men ni förstår meningen med det)

kanske det är dags att göra som med nordsvensken som delades upp i kallblodstravare och nordsvensk..

svensk varmblodsavel i framtiden:
Svensk varmblodig sporthäst (MSV-hästarna med nerverna utanpå)
Svensk varmblodig ridhäst (stabilare hobbyhästar för hobbyryttare och ridskolor)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Snick-snack. Varför ridskolorna köper hästar utifrån är endast för att dom är billiga. Att dom skulle ha något himlastormande fint temperament och vara ohalta til sista sucken är bara nys.

Och jag har ridit på ridskolor, och inte finns det många som kan gå msv i något överhuvudtaget.
Jag tycker ju att många hästar på ridskolor ser allmänt plågade ut, skulle jag också vara om jag hade en massa olika folk på ryggen med dålig balans.

Och har en häst talang utöver det vanliga, varför vill man då sälja till svenska ridskolor?
ja dom är billigare än de numera svindyra SVB ridhästarna.. varför? jo för att idag avlar man SVB ridhästar för sport och tävling, man vill få fram topphästar som kan tävlas och har temperament.. man avlar inte medvetet fram hobbyhästar och ridskolehästar i sverige utan den excellenta sport och tävlingsrasen SVB ridhäst..

och varför de SVB ridhästarna som idag går på ridkolor inte går MSV är just för att de inte är några supertävlingshästar med nerverna utanpå, utan de är av den "äldre typen" som köptes in till ridskolorna säkert under andra halvan an nittiotalet..
där jag rider har vi numera nedast ett fåtal riktigt fina justa svenska varmblodiga ridhästar, de nyare skolhästarna är importer (KWPN, Hannoveraner) och nån enstaka SVB ridhäst, som förövrigt nu har börjat visa temperamentet(SVB'n bara, inte importerna).. inte ett dugg lik de dom har efter Pajazzo, Trombon och Milano (och tidigare Lombard, Asterix, Amiral, Unesco m.fl)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Det är ingen nyhet. Och tyvärr stämmer det ju, det finns ju tom statisktik på att det är så!

I Sverige avlar ju i stort sett alla för att få fram nya Briar eller nya Butterfly Flip. Men ett känt faktum är ju att mkt, mkt få hästar blir nya Briar eller Butterfly Flip, de får bara medioker kapacitet pga olika anledningar. Och då är de knappast intressanta för svårklassryttare!

Men det man gjort är ju att man inte tittat så värst mkt på hur temperamentet blir på avkomman, vilket resulterar i att avkomman i fråga blir för svår för gräsrotsryttare dit jag räknar mig själv.
I Ridsport för ngt år sedan presenterades forskning som gjorts på dressyrhästar efter en debatt att de har så mkt nerv (eller hur man ska uttrycka det) att de blir farliga i händerna på annat än proffs.
Titta tex på VM. Vinnaren i dressyr vill jag minnas skenade ut vilt skrikande från prisutdelningen. Och om då hästen hon red hade haft nada talang för hoppning och skitdålig gång, hur lämplig hade den varit för tex en sådan som mig? :crazy:
Så det är att blunda för problemet att säga att svenskfödda hästar håller måttet temperamentsmässigt och är lämpliga för hobbyryttare och/eller ridskolor.

Ngn nämnde priset också. Det stämmer också. Utländska hästar är billigare uppenbarligen, läs bara annonserna i Ridsport!
Jag letade häst för ngt år sedan. Var och tittade på en sexåring med ok hoppstam. Den var riden runt ett halvår, hade deltagit i kvalitets med dåligt resultat. Hoppade ok, men hade bara hoppat ngt enstaka hinder uppsuttet = går inte att bedöma hoppkapaciteten uppsuttet. Den var i framvikt, med halvbra gång. Utropspris 80.000:-.
Hästen jag till slut köpte var från en som handlar med tyska hästar med BRA tysk hoppstam, trevliga i temperamentet, väluppfostrade och lättridna. Hästen jag köpte var 8 år, sto, urbussig, frisk och säsongen -06 hade hon vunnit i stort sett alla 1,10 och 1,20 hon startat i. Den gav jag mindre än 80.000:- för! Och hon som sålde lever på att sälja hästar och har gjort det i flera år.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Det är väl inte så konstigt att det köps in utländska hästar? Vem 17 har råd att föda upp hästar öht i Sverige och behålla/utbilda dem upp till 4-års åldern för att sen sälja till en ridskola/privatperson för samma pengar som det kostar att föda upp en unghäst nere på kontinenten? :confused: Allt svammel om temperament kan man lägga ner direkt, det är inte ett dugg sämre temperament på de hästar som föds upp i Sverige, men tyvärr har kunskapen att hantera hästar försvunnit till stor del, annars hade NH aldrig vuxit så stort som det blivit!
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

det är ingen som sagt att det är specifikt "sämre" temperament, de har bara mer temperament.. och de SVB ridhästarna som föds upp i sverige föds upp för tävling.. de passar inte på ridskola och för hobbyryttare som vill ha mindre temperamentsfulla hästar..
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Skitsnack, ta vilken varmblodstravare som helst och jämför med vilket halvblod som helst så ska du se på prestationsavel med temperament! Skillnaden är att med travarna så hanteras de från det att de är små och utan en massa duttanden och inte är inlindade i bomull som genomsnittsfjortisen/tanten gör med sina ridhästar. Jag har alltid haft väldigt välhanterade och uppfostrade hästar, även den som skulle slaktas som 4-åring för att hon var "tokig" var en ängel och enbart felhanterad. Inte är de tyska, holländska, polska hästarna mildare i temperamentet än de svenska, de är däremot hanterade från unga år. Det "gamla" halvblodet som producerades för armén var inte heller några duvungar, men de hanterades och utbildades av hästkarlar som hade det som yrke och i blodet, riktig horsemanship. :cool: Visst kan vi knäcka hästar även i Sverige så de passar alla, men är det sånna hästar och sån "utveckling" vi vill ha?
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Ja det är ju helt sant. Att uppfödning i Sverige inte är ngn lönsam affär alltså. Men samtidigt så är ju ens egna kassa när man köper häst begränsad, så alltså kan i allafall inte jag vara snäll och betala mer och köpa en svensk häst.
Jag har ju fö ett sto, om jag inte vill behålla avkomman när den dagen kommer, då behöver jag ju inte ta ut ngt högt pris, mina hästar är ju ren hobby. Vilket ju säkerligen en som lever på uppfödning inte gillar.

Jag har iofs sett otroligt trevliga svenska uppfödningar (halvblod), men faktiskt inte så många som skulle passa som ridskolehästar på heltid. Så tyvärr måste jag fortsätta hålla på att det är fler utländska hästar som har lämpligt temperament till ridskolor än svenskfödda. Även om det ju finns undantag.
Där jag har ridlektioner för vuxna så går stallägarens ena häst ibland med på lektion. Pålle i fråga har vunnit 1,30 men är kolugn på en ridlektion. Svenskfödd pålle, fullkomligt "blågul" rakt igenom. Så visst finns då och då lugnet för ridskoleanvändning även hos svenskfödda pållar.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Gissar att du inte menar att en häst måste vara knäckt för att uppföra sig väl?

Men jag håller återigen med dig, jag tror problemet mkt ligger i att det velas för mkt med "Lisas lilla söta uppfödning" i Sverige, därför är många svenska hästar allt för svårhanterliga.
Men oavsett om det är det som är felet så är det ju ett faktum att de utländska då uppenbarligen fostras rätt från början = de är lämpliga på ridskolan.

Minns när jag letade häst. Provred en "blågul" som dängde av mig så det small bara för att den inte hade lust att fatta galopp.
Nästa provridning i ett annat stall där det endast fanns tyska importer så nämnde min kompis det för personalen, att jag höll på att slå ihjäl mig på förra stället.
Hon fick då till svar att så hade ALDRIG ngn av deras hästar gjort, de var "klara" när de var 5 och kom från Tyskland. Och med tanke på att de har ett stall med över 20 hästar som alla är till salu, nya kommer in osv, så är det tycker jag ett tydligt tecken på att i det här fallet tyska hästar är mer lättridna/lätthanterliga.
Och jag såg inga kuvade hästar, de var kontaktsökande och vänliga med toppade öron, men ngn bufflighet eller allmänt tjafs, det existerade inte.
Men jag vet inte om det beror på att de hästarna är födda mer "jobbvänliga" eller om de fostrats korrekt. Jag vet bara att hästen jag köpte är en fullkomlig dröm av positiv ridbarhet, coolhet och glatt temperament! :love:
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Jo så är det, alla har helt rätt.
En svensk häst är för dyr och för dåligt hanterad.
Baklänges matte, uppfödning, inridning och skolning för att den ska vara i bruks skick, säg 5 år. Den hästen måste kosta 100 tusen om det ska vara ide att ens börja producera sånna. Och det är priset för den sämsta hästen som kan produceras. Topphästen kostar i och sig inte mer man är svårare att få fram.
Sanningen är den att antagligen en buskhäst av slaktmodell eller en import.
Båda hästarna säljs lätt, en svensk uppfödning utan nån merit är osäljbar. Om man vill ha något tillbaka av utgifterna. Kasserade med skador säljs för 50-100 tusen till folk som tror att dom kan använda den vidare. I lokala stallet är det några familjer som skaffar ny häst varje år och alltid köper en som inte kostar för mycket men får gå till slakt då den var kaputt.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

och varför hanteras inte SVB ridhästarna på rätt sätt då? varför "tränas" de upp att bli hetsiga tävlingshästar? vem vill försöka sälja eller köpa en sådan häst som är knappt hanterbar men som hoppar skiten ur sig på banan? finns det så många "satsande och talangfulla" ryttare som köper sig sådana hästar? och nkan man verkligen ta ett sånt högt pris? det finns alltså en marknad för dessa ohanterade explosiva nervhästar?

nej ditt argument håller inte..
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

"och varför hanteras inte SVB ridhästarna på rätt sätt då? "
Det är något helt annat än vad det kostar att ta fram hästar.
Att hästkulturen är borta är ingen nyhet. Om det ens har funnits nån ridhästkulur av nivå i landet.
Vem som helst vid sina sinnes fulla bruk köper naturligvis en import för en lägre summa (detta utan avsende på vad dom får).
Hela marknads systemet funger så, allt som går att produceras billigare i utlandet sälj före det inhemska.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Varför hanteras travarna så mycket i unga år? Jo, för att det finns pengar att tjäna på att producera bra tävlingshästar och i travet är det enorma summor det handlar om och gott om hästkarlar, i uppfödarkretsar inom ridsporten kommer du aldrig upp i samma summor och tack och lov inte heller i samma omsättning på hästar heller. En travare som inte är hanterad så den går att leda, ställa upp i gången, spänna för och köra i lopp skänks bort(/slaktas) och blir "jättefina" ridhästar som "aldrig" travtränats. :(

Varför många uppfödare inte har råd att lägga ner tränarpengar eller tid att själva göra jobbet kan du väl kanske gissa själv? Är du villig att betala vad det kostar att föda upp en unghäst i Sverige i fem år, utbildning oräknad? Vad tror du det kostar att lämna bort en häst på utbildning? Vad kostar det att föda upp ett föl från betäckning till avvänjning? Är du villig att lägga de pengarna och själv föda upp ett föl, utbilda och sedan sälja den för 30' som femåring?

Hur kommer det sig att en del människor alltid har välhanterade, lydiga hästar och andra knappt kan leda sina till hagen? :angel:

Hostar du upp 250' så kan jag lova dig att jag kan hitta massor med välhanterade och inridna svenskuppfödda unghästar med gröna papper hos ASVH, med mycket bra temperament som skulle passa vilken skogsmulle som helst. :cool: Konstigt att det svenska halvblodet skulle ha så knepigt temperament med tanke på den stor inblandningen av framförallt holländskt och tyskt blod, de som har sånt supertemperament? :idea:

>Kopparberg: Självklart menar jag inte att en häst är knäckt för att den är välhanterad. :bow: Femåringen kunde jag lasta själv som 1-åring och åka till ridhus med och hon har lika fint temperament som henne mor hade. Hon är inte till salu men kördes in problemfritt som 2-åring och reds in som 3 och hanteras utan problem av vem som helst. :love: Har du vägarna förbi får du gärna hälsa på ögonstenen. ;)
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Är alltid kul att träffa välhanterade fina halvblod! Vare sig de är blågula eller födda utomlands!
Ser ju stallägarens fina tävlingshästar, de är så vettiga i både hantering och ridning! Svenskfödda hela bunten, hon har haft de flesta sedan unghäst eller fött upp dem själva. Välhanterade från det att de kom ut och vettigt sto att avla på! Receptet på att få trevligt med sin häst! ;)

Du måste ge en liten tydligare hint om vart Långtbortistan ligger bara, så jag vet om jag är i närheten av dig! ;)
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

En anledning till att det är svårt att få lönsamhet på hästuppfödningen är att hästfolk inte är tillräckligt kostnadseffektiva.... kostnaderna hästfolk har per djur är skyhöga jämfört med för andra djur som tex kor.

Jag tror nog att man kan få ekonomi i hästuppfödning också, MEN det kräver en "bonde" som dessutom kan rida in och utbilda unghästar själv !

Du behöver sköta alla stegen själv med egen foderproduktion, uppfödning, inridning - hela kedjan samtidigt som du behöver få lite rejäla volymer på försäljningen.
 
Sv: Importer tar över på svenska ridskolor

Visst, hur många hästar ska man sälja då för att få minimilön?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det gick fortsatt bra för Linda Heed i den Haag, Holland, på söndagen. I Grand Prix-klassen kom hon sexa med Touch (e Turban...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) För toppnoteringen 50 000 euro blev fuxfölet Daktylius (e Don Romantic-De Niro) dyrast vid oldenburger fölauktion i Vechta...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sara Algotsson och den familjeuppfödda Wega (sto f -01 e Irco Mena-Labrador) ordnade svensk seger i helgens CIC** i tyska...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp