Bukefalos 28 år!

Importera från Spanien

Fiorano

Trådstartare
Har någon här importerat häst via förmedlare i Spanien? Funderar på att göra det framåt vintern/början av nästa år och har förstås nästa år.
*hur lång tid tog det från köp till att hästen var hemma hos dig?
*hur stor besiktning gjorde du? Filmades den?
*testades hästen för piroplasmos?
*vad betalade du för besiktning och transport?
*hur var hästen i skick när den kom?
*hur acklimatiserade hästen sig, tog det lång tid att landa?
*vad brukar vara de vanligaste problemen med hästar från Spanien?
*var hästen vad du förväntat dig utifrån säljarens beskrivning?
*blev du nöjd med ditt köp?
*är det något särskilt en bör ha i åtanke just med köp från Spanien?

Hoppas någon kan/vill/orkar svara😃
 
Har någon här importerat häst via förmedlare i Spanien? Funderar på att göra det framåt vintern/början av nästa år och har förstås nästa år.
*hur lång tid tog det från köp till att hästen var hemma hos dig?
*hur stor besiktning gjorde du? Filmades den?
*testades hästen för piroplasmos?
*vad betalade du för besiktning och transport?
*hur var hästen i skick när den kom?
*hur acklimatiserade hästen sig, tog det lång tid att landa?
*vad brukar vara de vanligaste problemen med hästar från Spanien?
*var hästen vad du förväntat dig utifrån säljarens beskrivning?
*blev du nöjd med ditt köp?
*är det något särskilt en bör ha i åtanke just med köp från Spanien?

Hoppas någon kan/vill/orkar svara😃
Eftersom ingen har svarat... Jag har importerat ett par i från Portugal om det är intressant?
 
Har någon här importerat häst via förmedlare i Spanien? Funderar på att göra det framåt vintern/början av nästa år och har förstås nästa år.
*hur lång tid tog det från köp till att hästen var hemma hos dig?
*hur stor besiktning gjorde du? Filmades den?
*testades hästen för piroplasmos?
*vad betalade du för besiktning och transport?
*hur var hästen i skick när den kom?
*hur acklimatiserade hästen sig, tog det lång tid att landa?
*vad brukar vara de vanligaste problemen med hästar från Spanien?
*var hästen vad du förväntat dig utifrån säljarens beskrivning?
*blev du nöjd med ditt köp?
*är det något särskilt en bör ha i åtanke just med köp från Spanien?

Hoppas någon kan/vill/orkar svara😃
Jag jobbade i norra Spanien för drygt 10 år sedan och ”råkade” få med mig en häst hem. Så det var ju ett annat läge då jag verkligen visste vad det var för häst jag fick med mig hem. Jag gjorde en vanlig gårdsbesiktning. Resan tog tre dagar (västra Götaland)och hon kom fram i väldigt gott skick. Tror att det gick på 11000 för frakten. Acklimatiserade sig snabbt, stod i utebox och kallstall hela tiden utan problem tills jag var tvungen att ta bort henne efter en sparkskada. Hon landade väldigt snabbt, men var en trygg individ att hantera även om hon hade lite hjärnspöken under ryttare som gjorde att jag undrade vad hon varit med om.
 
Vi har importerat ett par från Portugal och har kontakter (både svenska och inhemska) i både Spanien och Portugal. Vi är jättenöjda med våra lusar, min skulle kastreras innan han åkte så det tog 6-8 veckor innan jag hade honom hemma. Besiktning med röntgen, köp när försäkringsveterinären hade godkänt plåtarna för full införsäkring (före kastration). Besiktningen med röntgen är billigare än i Sverige, tror jag betalade ett par tusen inkl kastration. Frakten kostade 1400 € till Skåne, med välrenommerat transportbolag. Från Spanien har jag ett annat, något billigare högkvalitativt alternativ, men funkade inte från Portugal. Säljaren av båda våra lusar känner oss väl och har sett oss rida olika typer av hästar - och vi har fått riktigt bra matchningar. Maken var i Portugal och provred, men för mig var omständigheterna såna att det liten blev så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Min chef har en spansk tränare, och köpte en häst där senast hen var nere. Egentligen enda problemet med honom är att han fick rejäla problem med klåda, antagligen av insekter, så han har badat varannan dag sedan han kom i maj. Det börjar lugna ner sig, men nu med värmen så har han fortfarande fått sova i eksemtäcke. Annars är han en väldigt varm häst, men sätter päls som en isbjörn!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 544
Senast: Fibusen
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
Hästmänniskan Jag har hållt på ett tag nu och letat häst. Men det är fasen nästan omöjligt att hitta ens en frisk häst. Jag letar efter en...
Svar
8
· Visningar
1 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp