Importera från USA

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 947
S

__Stilett__

Vad är det för regler samt kostnader att importera häst från tex USA?

Sv: Importera från USA

Dels de vanliga reglerna med veterinärintyg och att hästen är frisk. Från vissa delar av världen kan det krävas karantän för att hästen ska få komma in i EU. Det är sådant som kan dyka upp helt plötsligt beroende på hur smittläget ser ut.
Sedan kommer man att få betala ev tull, beroende på typ av häst och moms innan den får bli EU-medborgare. Tullen ska betalas på summan av inköpspris, transportkostnader och fraktförsäkring. Momsen betalas på summan av ev tull, inköpspris, transportkostnader och fraktförsäkring.
Snart kommer det också att krävas föranmälan, hur långt innan beror på vilket fraktsätt som hästen kommer hit med.

kl

Från Usa är det 30 dagars karantän i Usa.
Om man använder sig utav Nedpoint, som mig veterligen är ett utav de största karantän/export/import-center i Staterna ligger kostnaden på ca 4150 dollar, dvs ca 33000.- svenska kronor. Då ingår daglig vård, foder, utevistelse om det önskas, bokning utav flyg, frakt till flyg och själva flygningen.

Momsen man betalar när hästen anländer till EU (Amsterdam) är 19% av inköpspriset som anges på köpebrevet, en såkallad VAT moms.
Man måste även betala en handlingkostnad till World Animal Transport på 150 euro.
Sen tillkommer ev veterinär kostnader om hästen blir dålig/halt under karantän tiden, på flyget eller när den anländer till djurhotellet i Amsterdam i väntan på vidare transport.
Och sist men inte minst, själva transporten från Amsterdam till Sverige.

Saxxat från Nedpoint:

Export / Horses traveling out of the USA

Exporting horses from the USA to another country requires an isolation/quarantine period our USDA approved facility. Your horse , by law, will then be tested for different diseases in order to meet all export requirements. During this time Nedpoint takes care of all blood and paper work that must be completed with care and then approved by the USDA prior to your horses departure.

Our isolation facility consists of 60 12 x 12 stalls, horse walkers, multiple grass turn out paddocks, and a heated underwater Aqua-tred (additional charges). Individual paddocks with attached sheds are provided for horses not accustomed to stalls such as broodmares or weanlings, or offered at owners request. Stalls are bedded with pine shavings over rubber matted floors. Timers provide 16 hours of lighting each day and horses are blanketed as needed during cooler months. The quarantine facility has a separate staff dedicated to caring for each horses individual needs.

Full service Export includes:
30 days quarantine / daily care
Testing and preparation of all health certificates and documents
Transportation to airport of departure
USDA charges at departure airport, export handling and air freight costs until airport of arrival

Not included in Export service:
Health or accident insurance of horse
Importation costs at the airport of arrival, such as but not limited to terminal charges and custom clearance costs
Hauling to final destination from arrival airport
Hauling to Nedpoint from original purchase destination in USA
Additional vet, farrier or other requests will be billed as extra charges

Senast ändrad:

Momsen man betalar när hästen anländer till EU (Amsterdam) är 19% av inköpspriset som anges på köpebrevet, en såkallad VAT moms.
Detta gäller bara under förutsättning att hästen tas in i Amsterdam och att alla tullhandlingar görs där. Ska hästen till Sverige så ska svensk moms betalas med 25%. Tull blir det på icke avelshästar så om man tar in en valack blir även tull att betala.

Jag vågar påstå att nedpoint är de som kräver karantän vid export för att tjäna lite mer pengar.

Jag hittar inget på http://www.usda.gov om att det krävs en månad karantän.

För övrigt skulle det aldrig fungera med tanke på att hästar flyger och far fram och tillbaka p.g.a. tävlingar.

Det hänger snarare på införselland och inte på exportland.

Då är istället frågan om holland är införsellandet eller om det är Sverige.

Så en titt på sjv hemsida om import av häst från USA kan vara intressant och där se om sverige har några krav på karantän. Om inte, så ifrågasätt vad nedpoint menar och be dom påvisa OFICIELLA dokument (inte bara information på deras hemsida utan USDA hemsida) på var det står att det krävs en månad karantän vid export ut ur usa.

Detta gäller bara under förutsättning att hästen tas in i Amsterdam och att alla tullhandlingar görs där. Ska hästen till Sverige så ska svensk moms betalas med 25%. Tull blir det på icke avelshästar så om man tar in en valack blir även tull att betala.

Jag visste inte att man kunde flyga direkt till Sverige? Jag har inte hört någon som gjort det öht?

Jag vågar påstå att nedpoint är de som kräver karantän vid export för att tjäna lite mer pengar.

Jag hittar inget på http://www.usda.gov om att det krävs en månad karantän.

För övrigt skulle det aldrig fungera med tanke på att hästar flyger och far fram och tillbaka p.g.a. tävlingar.

Det hänger snarare på införselland och inte på exportland.

Då är istället frågan om holland är införsellandet eller om det är Sverige.

Så en titt på sjv hemsida om import av häst från USA kan vara intressant och där se om sverige har några krav på karantän. Om inte, så ifrågasätt vad nedpoint menar och be dom påvisa OFICIELLA dokument (inte bara information på deras hemsida utan USDA hemsida) på var det står att det krävs en månad karantän vid export ut ur usa.

Kanske, men å andra sidan skulle jag aldrig lämna till något annat ställe eftersom jag vet att servicen där är värd varenda krona. Och dessutom ingår flyg, provtagningar, vård, foder mm RUBBET liksom. Då är det inte så dyrt om man börjar räkna lite.
Det kan hända att jag har fått det om bakfoten det där ang 30 dagar. Det kan mycket väl vara så att det är max 30 dagar som krävs för att hinna få alla papper och prov klara? (Enligt Nedpiont alltså, inte USDA. Om man tänker att dom har fullt vissa perioder, då tar ju allt lite längre tid kanske)
Nu när jag tänker efter så stod nog inte min häst i 30 dagar heller.

Jag visste inte att man kunde flyga direkt till Sverige? Jag har inte hört någon som gjort det öht?

Hästar kan landa på Norrköpnings och Göteborgsflygplatser. T ex islänningar brukar komma en gång om året till Norrköping.

På svensk sida är det nästan uteslutande Ingstad & Co som sköter transporter över Atlanten av hästar. De flesta tävlingshästar åker med dem.

Det är en del som gör det, främst för att man då får tillbaka momsen om man har företag, och som jag förstår det går inte det om man momsar i ett annat land...

Vi funderar helt klart på att ta direkt till Sverige. Jag vet också (Quarter)folk i Sverige som använt andra ställen än Nedpoint, men tycker att det är svårare att hitta info om dessa ställen på nätet. Hade en tråd uppe om det för inte alltför länge sedan, ang andra karantän/exportstall än Nedpint.

*KL

Nu har jag fått direkt svar från SJV.

Det krävs INTE KARANTÄN när man tar häst från USA direkt till Sverige.

Så då skulle det betyda att såvida inte Holland kräver karantän från USA så skulle det inte behövas någon alls? Syftar nu på att det vanligaste sättet att ta in hästar från USA är via Amsterdam. Intressant det gör ju rätt mycket på slutsumman. Är det någon som hört sig för med Nedpoint ang detta eller de är helt ointresserade av att skicka direkt???

Bara för att hästen "landar" i Holland är det inte lika med att tullhanteringen görs där. Man lika gärna göra den i Sverige eller något annat EU-land. Men hästen får då som det heter transiteras till det land där den ska förtullas in.

Syftar på karantänen. Den gäller väl om hästen sätter sina hovar på fast mark i det landet, tex Holland???

Syftar på karantänen. Den gäller väl om hästen sätter sina hovar på fast mark i det landet, tex Holland???

Vet inte om det är karantän då. Sist kompisen tog hem en häst fick hon veta att hon kunde få den till sverige men då ville nedpoint veta det innan "karantänen".

Jag tycker dock att det verkar himla onödigt och stressigt för hästen att först åka till en annan delstat för att stå i en månad och sedan iväg hit om det inte behövs! Då kan man ju fixa alla tester o intyg i lugn o ro i deras hemmastall...

Hästar kan landa på Norrköpnings och Göteborgsflygplatser. T ex islänningar brukar komma en gång om året till Norrköping.

Norrköpings flygplats är väl den som är mest använd. Islandshästar kommer dessutom mer än en gång per år till Norrköpings flygplats, prova året om. Men det är oväsentligt i detta fall.

Nja jag vet att just Norrköping får specialtillstånd för islänningar medans t ex Göteborg får ta emot alltid.

Det gäller alla hästar. Det har med bemanningen av gränsveterinärer att göra. Finns inga fast i Norrköping därför får "beställa" i förväg så att säga. Så att det kan bemannas i Göteborg finns det alltid tillgång till veterinär på ett annat sätt. Gäller även själva tullhanteringen att det inte alltid finns tull på plats i Norrköping men det gör det på ett annat sätt i Göteborg. Det är där för som man har vissa bestämda platser där hästar ska komma in i EU via Sverige. Det finns andra orter för andra andra saker. Så man gör ett undantag för Norrköping då några gånger om året för att flyget från Island landar där.

Okej, vem bokar i förväg? Importören (köparen) eller transportfirman?

Eller är det helt enkelt mycket lättare att bara "välja" att få hästen till Göteborg?

Normalt så sköter transportfirman allt sådant det är det allra enklaste för de har full koll på hur det går till. Så du nog beställa hästen från stall till stall utan att behöva bekymra dig om du väljer en bra transportör/speditör.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 021
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon var reservhästen som nollade i lagfinalen på OS i Paris och därmed bidrog starkt till att USA tog silver. Nu har Caracole de la...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Myggvirus med upp till 70 procents dödlighet har upptäckts i delstaten Massachusetts i USA. Nu har man stängt ner offentliga platser och...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka