Importera från USA

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 935
Sv: Importera från USA

Vad kostar det utan karantän?! Jag kanske ska transportera en häst från Colorado till Sverige och vill veta pris utan karantän!:confused:

Googla efter hästflygbolag och ring dem för ett kostnadsförslag. Det beror på hur stor hästen är, vilken typ av boxstorlek du vill ha, osv. Tror inte du kommer undan karantänen dock - men en månad lång tror jag inte att den är. 48 timmar stod väl WEG-hästarna i karantän i år?

Okej, vem bokar i förväg? Importören (köparen) eller transportfirman?

Eller är det helt enkelt mycket lättare att bara "välja" att få hästen till Göteborg?
Det beror ju på hur flygen går. Ofta får man liksom inte välja. Jag som ägare har alltid fått ringa till tullen och meddela att vi kommer och vilken tid.

Samma sak inom hundsidan. Det har alltid varit jag som ägare, trots transportfirma, som ringt till tullen för att säga att vi kommer. Tullen kan inte neka och de är på plats hela tiden.

Ett tips är att fråga tullen vilken veterinär de kommer att använda, för ibland använder tullen på Landvetter veterinärer från Vårgårda och då åker man på att betala den reseersättningen, vilket inte är så roligt. Så se till att det är den jourhavande gränsveterinären som är där så slipper du reserersättningen och eventuella extra jouravgifter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon var reservhästen som nollade i lagfinalen på OS i Paris och därmed bidrog starkt till att USA tog silver. Nu har Caracole de la...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Myggvirus med upp till 70 procents dödlighet har upptäckts i delstaten Massachusetts i USA. Nu har man stängt ner offentliga platser och...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka