Importerade ponny/hästar bra eller dåligt?

Sv: Importerade ponny/hästar bra eller dåligt?

Att importera hästar och sälja vidare verkar ha blivit en lukreativ affär för många som tidigare importerat sin egen och nu "vill ge andra chansen" att få tag på en lika bra häst... Man kan ju sätta sina frågetecken efter det. Jag har själv bott och hållit på med hästar i 12 år utomlands och tro mej: INGEN exporterar sin bästa häst utomlands. Ju längre bort desto mer brister var måttot hos en handlare som jag mötte under tiden. Det är för dyrt för utlänningar att bråka och skicka tillbaka hästen var en allmän inställning. Att den egna privatpraktiserande veterinären satte godkänd på allt som rörde sig var också normalt.

:bow: :bow: :bow:

Oj vad du generaliserar ! Du har gjort ett misslyckat köp (kanske inte nu, men då) och skyller allt på att det är en import. Man hade nog kunnat misslyckas lika mycket med en svenskfödd ponny. Det handlar ju mer om den egna erfareheten.

Visst finns fina svenskfödda ponnyer också, men vissa länder ffaHolland/Tyskland i dressyren och Irland i hoppningen ligger rätt många år före oss.

Att importera hästar och sälja vidare verkar ha blivit en lukreativ affär för många som tidigare importerat sin egen och nu "vill ge andra chansen" att få tag på en lika bra häst... Man kan ju sätta sina frågetecken efter det. Jag har själv bott och hållit på med hästar i 12 år utomlands och tro mej: INGEN exporterar sin bästa häst utomlands. Ju längre bort desto mer brister var måttot hos en handlare som jag mötte under tiden. Det är för dyrt för utlänningar att bråka och skicka tillbaka hästen var en allmän inställning. Att den egna privatpraktiserande veterinären satte godkänd på allt som rörde sig var också normalt. Man biter inte den hand som föder en...
Köper du häst av en näringsidkare i sverige har du ett konsumentskydd. Det finns inte på importer. Vill du i alla fall importera ta hjälp av någon som vet vad det handlar om och inte av den som "vill hjälpa" här ovan. Det finns för många lycksökare som när det kommer till kritan och du är missnöjd med ditt köp och vill ha hjälp med att häva köpet inte finns där. Du vet väl att en som förmedlar ett köp har samma skyldigheter egentemot kund som försäljaren? De flesta vet inte detta.
Många hästar/raser får ett oförtjänt dåligt rykte av den alltför oseriösa import som bedrivs av alltför många som ser en möjlighet till en snabb inkomst. Tänk efter vem du gör dina hästaffärer med... Den gammeldagsa hästmarknaden har bara bytt ansikte...

*delvis knapplån*

Håller inte med dig på den punkten. Det beror på vem du har med att göra. Våra uppfödare vi samarbetar med säljer gärna sina bästa hästar till bla Sverige då det är de som gör reklam för uppfödaren och han får fler kunder.
Så jag tror att det helt beror på vem du har att göra med!

Däremot anser jag att det är viktigt med bra veterinär besiktningar (givetvis med röntgen) när man köper häst utomlands men även i Sverige! Ring till tex Agria och fråga vilken veterinärklinik de rekommenderar i området, det är inte svårare än så att hitta en bra veterinär utomlands. Tyvärr råder det mycket okunskap runt köp utomlands, därför är det viktigt med seriösa kontakter.

Det jag inte förstår är att de oseriösa handlarna kan vara kvar i branschen :confused: Sedan är det så att man får vad man betalar för. Tyvärr är det ofta fel på "för billiga" hästar och som marknaden är nu krävs det mycket kunskap av köparen för att inte bli lurad av oseriösa säljare - och det gäller både privata försäljningar och försäljnings stall.
Men det finns seriösa försäljningstall och förmedlare, varför dras alla över en kam hela tiden? Fråga efter referenser, hör dig för mm.

Håller med dig angående den urskillningslösa importen av vissa raser som pågått. Jag kommer ihåg masslasterna med "sämre" islandshästar som välde in, de ändlösa transporterna av sjuka polska hästar på 80 talet. Hemskt! Tror att många kommer ihåg de slaktfärdiga hästar som togs in för att "möta marknadens intresse"! Sjukt att profitera på detta!

Mvh / Fia

Jag skulle vilja säga att importen är alldeles nödvändig i dagsläget, vad skulle annars våra barn och ungdomar rida på? Vi producerar alldeles för få ponnyer i Sverige för att täcka behovet av ponnyer. Titta tex på betäckningsstatistiken http://www.svehast.se/allm/bet05.htm det räcker inte långt...

Däremot blir jag alldeles vansinnig på alla ponnyer som tappar sina papper på vägen hit :cry: . Tycker det är jätteviktigt att de får behålla sin stam så att tex uppfödarna här kan se vilka utländska stammar som går bra och på så sätt veta vilket avelsmaterial de ska söka efter själva i utlandet när man vill förnya. Och givetvis också så att man kan spåra ponnyns bakgrund. Stämmer åldern? Vad har den för meriter i sitt hemland? Skadebakgrund? etc.

Men hallå, det handlade inte om min ponny, det var ju bara ett exempel, läs en gång till;)

Jag skulle vilja säga att importen är alldeles nödvändig i dagsläget, vad skulle annars våra barn och ungdomar rida på? Vi producerar alldeles för få ponnyer i Sverige för att täcka behovet av ponnyer. Titta tex på betäckningsstatistiken http://www.svehast.se/allm/bet05.htm det räcker inte långt...
Äntligen någon som förstått frågan:bow:

Däremot blir jag alldeles vansinnig på alla ponnyer som tappar sina papper på vägen hit . Tycker det är jätteviktigt att de får behålla sin stam så att tex uppfödarna här kan se vilka utländska stammar som går bra och på så sätt veta vilket avelsmaterial de ska söka efter själva i utlandet när man vill förnya. Och givetvis också så att man kan spåra ponnyns bakgrund. Stämmer åldern? Vad har den för meriter i sitt hemland? Skadebakgrund? etc.

Håller fullständigt med dig;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
16 449
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt... 6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 802
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka