Impregnera Rambotäcke?

ylvalill

Trådstartare
Kan man göra det?

Har alltid hört att man inte ska impregnera täcken med andasfunktion eftersom man förstör tyget då... Men nu är det tyvärr så att pållens Rambo wug täcke läcker som ett såll (tre år gammalt och endast tvättat med Horsewares specialtvättmedel och enligt konstens alla regler :cry: ) så om man inte kan impregnera det så får jag väl antingen kasta det eller bara ha det soliga dagar...

Nån som vet om det är värt ett försök?

Sv: Impregnera Rambotäcke?

ylvalill skrev:
Kan man göra det?

Har alltid hört att man inte ska impregnera täcken med andasfunktion eftersom man förstör tyget då... Men nu är det tyvärr så att pållens Rambo wug täcke läcker som ett såll (tre år gammalt och endast tvättat med Horsewares specialtvättmedel och enligt konstens alla regler :cry: ) så om man inte kan impregnera det så får jag väl antingen kasta det eller bara ha det soliga dagar...

Nån som vet om det är värt ett försök?
Jag hade nog mailat företaget Horseware och frågat. Kankse har de nåt tips. Har hört många som använt sina Rambotäcken mycket längre tid än så utan att tappa funktionen.

~Ingrid

Låter som det är dags att reklammera, för ett HW täcke ska inte läcka igenom sådär. Iofs är det kanske just 3 års garanti, men det låter ändå mysko.

Visst, det är väl värt att prova impregnera, för ett regntäcke som läcker igenom känns ju annars inte sådär väldigt användbart....

Tyvärr har "garantin" redan gått ut, köpte det precis innan de nya "garantireglerna" infördes så det som gäller är enbart konsumentverkets reklamationsrätt och den gäller bara i två år.... Känns lite surt det här för jag har redan reklamerat just det här täcket två gånger, det gjorde jag precis då jag hade köpt det, och då fick jag nya täcken båda gångerna.

Ska försöka mig på att maila till Horseware så får vi väl se vad dom rekommenderar.

Jag brukar impregnera min rambotäcken. Det blir ca en gång om året (efter den årliga tvätten) och det är inte så att de "slutat andas" för att jag impregnerat dem. Känner flera som också impregnerar sina Rambotäcken (och övriga täcken med givetvis), detta utan några bekymmer. Känner du dig osäker så hör av dig till återförsäljaren av Horseware, kanske har de en speciell impregnering just för Horsewares täcken? (Förmodligen tredubbelt så dyr som vanlig impregnering men fungerar likadant)

Jag har Horseware Rhinotäcken.
Det ena är från 1998 och det andra från 2000. Båda är tvättade 1 gång per år sedan dess och impregnerade med vanlig impregnering efter varje tvätt. De fungerar super och läcker inte alls, har aldrig gjort. Tvättar man bara, så försvinner ju lite av impregneringen, man måste ersätta det man tvättar bort!
Vi brukar köpa på flaska och rolla på det med en roller.

Köper ni vanlig impregnering då eller (typ vit enlitersflaska som heter nåt i stil med Imprenex eller så...) är det nån särskild sort ni använder?

Har mailat Horseware och frågat men ännu inte fått nåt svar....

Japp typ Impregnex vanlig impregnering.. inte deras egna som kostar 10x så mycket för samma sak :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett Rambo orginaltäcke som regnet läcker igenom. Det är köpt från en svensk nätbutik för 1,5 år sen som inte existerar mer...
Svar
12
· Visningar
1 924
Senast: Harbor
·
Utrustning Vilket täcke av Horsewares Rambo och Rhino tycker ni håller vattentätt bäst? Jag har ett haft Rambo Original LIte (med v-knäppning) som...
Svar
10
· Visningar
1 152
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag... 2 3
Svar
58
· Visningar
9 998
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025