impregnering

FlipTheFrog

Trådstartare
Vilket är det bästa medlet att impregnera regntäcken med tycker ni?

Hur brukar ni göra när ni impregnerar?

Sv: impregnering

*fortsättning*

Har nu sökt på impregnering här på buke och inte blivit mkt klokare. Alla tycks i alla fall prata om att *spraya* på medlet? Jag vet inte om jag har fått för mig rätt, men jag tror att min lokala sadelmakare/hästbutiksägare/täckestvättare *penslar* täcken och att det i så fall skulle vara mer effektivt (vilket jag tycker verkar rimligt).

Vidare hittar jag i dessa impregneringstrådar folk som säger sig ha täcken som ALDRIG tagit in en endaste droppe vatten. Ej efter flera tvättar. Finns det verkligen sådana täcken?!

Jag har haft *nya* täcken av alla möjliga olika märken (så som Rambo HorseWare och Bucas) som tagit in vatten! Detta då efter ihållande regn i flera timmar. Kanske är de halländska vattenmolekylerna extra genomträngingsbenägna...?

Det finns en flaska impregnering på Clas Ohlsson(sökte lite och den heter visstKapellimpregnering SLIDE MASTERför båtkapell, jackor, overaller, skor, ryggsäckar, sovsäckar m.m. Smuts- olje- och vattenavvisande. 1 liter. Kostar 99:- och är väldigt drygt
)som fungerar jättebra.
Har sprayat på täcken, jackor skor osv...
Vet dock inte hur det är om man tvättat, men kan tänka mig att man kan behöva göra om sprayningen då.

FlipTheFrog skrev:
Vilket är det bästa medlet att impregnera regntäcken med tycker ni?

Hur brukar ni göra när ni impregnerar?

Brukar köpa detta impregneringsmedel och det har funkat bra för mig:

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod45/7058.jpg

täcken håller sig vattentäta, jag brukar hänga upp täcket på en klädstång och spraya på, helst i lä nånstans annars blåser impregneringen åt alla håll :smirk:

(obs: något lite bild men hoppas du ser) :o

Brukar köpa h**ks sprayimpregnering, men finns tydligen stora burkar man kan köpa billigt i t ex målaraffärer. Har aldrig kommit till skott med d själv tyvärr..

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 786
Anläggning Är det vanliga impregnerade som är bäst eller är det värt att satsa på plaststolp likt den från Equisafe? Vi ska stängsla om våra hagar...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: skogaliten
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
283
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka