Inackordering som tuggar på allt.

@caradan jag håller med @Masse i stort. Beror lite på vad ni har för avtal. Jag tror eftersom du antyder (om jag tolkar det korrekt) att det finns synpunkter på hur hästen fodras som ev bidragande faktor, att det skulle vara en grund att som första steg prata med inackorderingen gällande problemen med hästens åsamkan på inredningen, och då få med kostnadsproblemet och erbjuda synpunkter på att prova ändra fodringarna först.

Kanske inacken är högst villig att ta till sig det, hellre än att som alternativ betala för skadorna på inredningen som låter rätt omfattande?

Ang medel osv:
Tjära i min erf funkar till typ 99%. Men otroligt kladdigt inomhus där det inte torkar in på samma sätt som på en stolpe utomhus .
Tabasco vet jag rekommenderas - jag har aldrig sett att det ger stort resultat. I vissa fall gillar rentav en del hästar det 😎

Om du har ett kontrakt/avtal brukar man ofta ha med en punkt vad som klassas som ”normalt slitage”. Det är väldigt klokt att ha med det.
Tjära hade jag i ett stall för många år sen. Älskar lukten men det är ju som sagt svårt att tvätta bort.
 
Sätt upp trä som är godkänt att äta på. Min hästs boxgranne åt upp sin "tuggbräda" på ett par veckor, ganska nöjd med att få godare trä än det målade, min häst åt första dagen, sedan nästan inget.
Nja känns mer som att de får tillåtelse att tugga på allt för de kommer ju knappast förstå skillnaden på just den plankan mot nån annan?
 
I det stall jag står har det fredat stängselstolpar och stallinredning, när de fått obehandlat virke att äta. Oftast äter de ett tag, och sedan är det bra.
 
Nja känns mer som att de får tillåtelse att tugga på allt för de kommer ju knappast förstå skillnaden på just den plankan mot nån annan?
Fast det tidigare tipset med grenar uppmuntrar ju inte att gnaga på allt utan på grenen/stammen av typ asp brukar vara uppskattat. Får hästen däremot för lite tuggtid av grovfodret så får du väl ställa kravet att de får skaffa halm till den eller flytta, det är synd om hästen om ägaren är korkad.
 
Jag hade sagt upp dom, hade inte velat ha en stressad gnagare som inte ens är min egen i mitt stall. Hade inte velat ha folk i stallet som inte ens kan eller vill ta hand om hästen någorlunda bra fodermässigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 685
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp