inåttåad?

Sv: inåttåad?

Hästen kan vara mer benägen att drabbas av framförallt belastningsskador/förslitningsskador. Hur stor risken är beror bl.a. på hur mycket inåttåad hästen är. Tror mig ha hört någonstans att det är bättre om hästen är utåttåad än inåttåad och att det är bättre om hästen är likadan i båda benen istället för bara i ett. Är problemet av mildare karaktär ska den väl klara av måttlig, "normal" träning i alla fall. De flesta hästar har ju faktiskt någon liten exteriör miss men lever gott ändå!:idea:

Det beror säkert vad man ska använda hästen till. Min lilla travare är inåttåad på vänster fram men har aldrig haft några problem. Gick travlopp som ung och har sedan varit fritidshäst. Hon är nu snart 18 år. Hon har väl i och för sig inte gått så hårt men vetrinären sa att det var inga problem. Han hade själv köpt en ponny till barnen som var inåttåad.

vad kan hönda om hästen går lite innåttåad med ett ben? får den ont i benet då?

Min gammelgubbe är MYCKET inåttåad på båda fram.

Han har left ett hårt arbetande liv, tävlat i hoppning upp till SM nivå samt vart ridskolehäst i 11 år av sitt liv. Gick i snitt 3 timmar om dagen 6 dagar i veckan minus sommarbete på ca 7 veckor.

Han är nu 25 år gammal snart och har inte störts av det alls.

Har trots sitt hårda arbetsliv aldrig vart halt, endast öm pga tuff verkning en gång och en nervsmäll vid ett tillfälle.

Sedan 7 år tillbaka så är han pensionär och fullt frisk och fräsch.
Har inte haft bekymmer alls med förslitningsskador eller annat heller för den delen.

Han har på ålderns höst blivit lite kinkig vid skoning om man vinklar ut knäna för mycket, men sen är han ju gammal också.

Beror lite på hur mycket inåttåad hästen är. Vad säger hovslagaren om det?

Min unghäst är inåttåad på bägge frambenen, men med regelbunden verkning går det bra. Mina hovslagare + veterinärer tycker inte att det är något problem.

Så det beror på graden av inåttåning, men fråga din hovslagare eller veterinär om du känner dig orolig.

Mvh Jordgubba :)

Min gamla fröken var mkt inåttåad på vänster fram. Fick tyvärr tabort henne pga av kronisk kotlerdsinflammation troligen pga av sin extriöra "defekt", endast 9 år gammal. Så jag är väldigt vaksam om jag köper häst igen..

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 469
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 625
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 037
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka