Bukefalos 28 år!

Sv: inavel ?

Hennes inlägg är högaktuellt för dig att ta in, hur många uppfödare är flera och vilka är dom?

Allvarligt jag tycker du ska läsa lite om inavel rent allmänt, eftersom råd här inte duger och ha i bak huvudet att många uppfödare faktiskt tar lättare på inavel just för att det är enkelt för dom.

Skriften i RAS om Dp ( som jag listrade in ) tycker jag ändå tyder på att många uppfödare faktiskt anser att en hög inavelsgrad inte är att föredra för rasen.

Samt att man faktiskt strävar för en ännu mindre inavels procent än 2.4
 
Senast ändrad:
Sv: inavel ?

Jag känner att jag vill skilja på hur inavelsgraden påverkar individen och hur den påverkar rasen. För individen är det inte säkert att en lite högre inavelsgrad behöver innebära något negativt, så man behöver inte få panik över att man köpt en hund med hög inavelsgrad, i synnerhet inte om den är frisk. Däremot tycker jag alltid att det är negativt för en ras om mer än någon enstaka(och oerhört genomtänkt) kull har hög inavelsprocent.

Min hund har en så hög inavelsprocent som 15%(!). Det är absolut inget fel på honom men nästa gång jag köper hund kommer jag att se till att den siffran är lägre, framför allt för att jag vill premiera de uppfödare som satsar på att utavla.
 
Sv: inavel ?

Jag känner att jag vill skilja på hur inavelsgraden påverkar individen och hur den påverkar rasen. För individen är det inte säkert att en lite högre inavelsgrad behöver innebära något negativt, så man behöver inte få panik över att man köpt en hund med hög inavelsgrad, i synnerhet inte om den är frisk. Däremot tycker jag alltid att det är negativt för en ras om mer än någon enstaka(och oerhört genomtänkt) kull har hög inavelsprocent.

Min hund har en så hög inavelsprocent som 15%(!). Det är absolut inget fel på honom men nästa gång jag köper hund kommer jag att se till att den siffran är lägre, framför allt för att jag vill premiera de uppfödare som satsar på att utavla.

Det tåls att citeras och repeteras.

Tack för ett tydligt och bra inlägg :)
 
Sv: inavel ?

jag vill också passa på att fråga.

om min tik parar sig med en hane som är släkt.

hanens mamma är tikens mormor. blir det samma sak som kusinparning då?

är de för nära släkt?

tiken är 75% pudel och 25% Puli

hanen är 50% puli och 50% pudel
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 417
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 377
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 427
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 237
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp