Inbakad fläta

Miran

Trådstartare
Jag brukar göra inbakad fläta på min häst när vi ska ut och tävla eftersom hennes man är för lång för att knoppas. Men ganska ofta börjar flätan lösas upp redan på framridningen ...:( Är det någon som har bra tips för att få den att hålla bättre eller som har en extra hållbar flätvariant?:)
 
Sv: Inbakad fläta

Jag brukar fläta tre-fyra "tag" sedan fästa med en gummisnodd och sedan fortsätter jag tre-fyra tag och gör om. Man snor gummibandet kring de tre tofsarna och efter delar man dem igen. Lite luddigt, hoppas du fattar.
 
Sv: Inbakad fläta

Jag har själv ingen erfarenhet, men min kompis som ofta flätade sin hästs man sa något om att man behöver fläta underifrån, eller möjligtvis utbakad. Vet inte om det blir samma sak. Alltså, du lägger inte taglet ovanpå, utan under hela tiden.
 
Sv: Inbakad fläta

Dela manen så att du har lika mycket tagel på varje sida av halsen. Sen flätar du så hårt du kan och syr ihop allting. Var noga med att flätorna skall stå upp så mycket som möjligt, det är en viss teknik som man lär sig rätt fort. Fläta hemma ofta så får du in snitsen till tävling, det tar lite tid i början. En snygg inbakad fläta skall ligga ovanpå mankammen och inte bredvid :) För husbehov i vardagslivet gjorde jag som Calvaro och Svea, men skall det sitta en hel dag och vara riktigt snyggt så måste man sy flätan också. (Och göra två om hästen har mycket tagel för annars viker flätan sig efter en stund).
 

Liknande trådar

Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 345
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 172
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp