"Inbiten grissepassare"...

B

**BORTTAGEN**

\"Inbiten grissepassare\"...

Hej!
Jag har tagit en häst på foder ganska kort tid för att rida till den, för jag tyckte så synd om den på ridskolan och ägaren tyckte den behövde ridas till med, har egentligen alldeles för många hästar :smirk: men det är en ganska fin häst med god exteriör och har nog haft bra gångarter!..så nu är det projekt att få den häst att tölta och trava på några veckor innan den ska tillbaka igen.. :crazy:
Hästen (vallack) har gått på ridskola/ turridning i 2 år, har lagom vilja, inte lat men inte alls pigg heller..ute kanske..men tröttnat totalt på manegen/paddocken..
I alla fall den går i skritt och grisepass, och ibland galopp ute ialla fall men har svårt i manegen.
Har lång erfarenhet av såväl ridning och markarbete etc på islandshästar men aldrig haft turen ?! att jobba med en sådan här häst, dom hästarna jag har oftast ridit har haft taktproblem men haft tölten,traven etc..var länge sen dessutom jag red en häst med taktproblem eftersom jag enbart rider mina egna som har klockrena gångarter.. :D..hm..det är väll kanske bara på ridskolan man träffar på dessa inbitna grisepassare eller?!

Nåväl nu behöver ju 100´000 tals tips om vad kan göra med denna lilla häst på ryggen helst för att den ska hitta traven och tölten och gärna behålla den i ridskolan, helst inte använda hjälp medel såsom boots m.m
Snarare vill jag ha tips på övingar som kan göras i manegen och ute för att få en lite gladare häst.. :) ...

Hoppas på svar av er som kanske har lite mer vana av inbitna grisepassare! :smirk:

Häls. Gildra
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Varför inte låta honom slippa manegen? :-)
Rid ute och låt honom ha kul! Samtidigt som du rider lite olika övningar ute på vägarna...
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Ärligt talat, tycker jag det är lite ojuste mot hästen att försöka "trimma till den" på - som du skriver - några veckor innan den ska tillbaka igen.

Skall det vara någon mening med det hela bör ju inte hästen komma tillbaks till samma ridskolesituation igen.
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Jag tycker inte heller att det är nån idé att "trimma till" honom om han skall tillbax till ridskolan om nån vecka...
Men när du rider honom, låt honom slippa ridbanan/manegen och rid UUUUT! Varför inte använda boots? Det är ett utmärkt sätt att hjälpa hästar att hitta bra/bättre takt. Slalom, lösgörande på vägen (öppna, skänkelvikn osv) är ju alltid bra för takten. Uppförsbackar och kuperad terräng är oftast bra för travarbetet. Har du ingen att rida tillsammans med för att få lite fart på galoppen? annars är ju uppförsbackar och hemåt ett hett tips...
/malin
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

hoho..oj det ni skriver låter så lätt..hm ni skulle själva rida denna häst,inte så lätt.. :smirk: skulle nog gås igenom av en equiterapeut egentligen men tyvärr har inte alla ridskolor råd med sådant....förmodligen kommer han säljas nästa sommar och då hamnar han hos mig igen.. :smirk:

Jag tycker absolut att det gör sin del att ha hästen ett tag och då menar jag inte en vecka, snarare 5-6 månader! Och att hästen får omväxling är bara bra! Ta en paus lixom..

Varför jag skrev att jag skulle göra övningar i manegen är eftersom det krävs ganska mycket voltarbete som är bra gjort 1-3 gånger i veckan nu ett tag för att få han lite mer lösgjord om vi ska nå någon stanns! Självklart rider jag ut när jag får kusen från stallbacken!!!.. :devil: Ganska invand turridningshäst som inte lämnar stallet utan någon annan häst!..Ibland går det jätte bra och ibland går det att rida en liten bit och ibland går det inte alls..han blir bättre och bättre, men eftersom jag inte har världens tid på mig behvöver jag dundertips men ni verkade inte ha några sådana..det där med trava i teräng, galoppera hemmåt mm det vet jag och gör jag..men tänkte att det kanske var någon som hade något riktigt tips som denna typ av häst funkar på om man säger så!..
Boots använder jag ibland men tycker att det är bra om man kan fixa tölten och traven utan hjälpmedel så han blir lätt sen i ridskolan också..

Tacksam för svar!

ha d! :bump:
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Sorry Sorry läste mitt första inlägg och såg att jag skrivit veckor och inte månader..
menade som jag skrev i nästa att jag ska ha han i några månader och Inte veckor!

ha d !
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Månader... ja det var ju skillnad :) då är det ju meningsfullt i allra högsta grad.
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

på ridskolan där jag rider finns en häst som varken kunde trava eller tölta när han kom dit. de började med att träna upp hans trav med cavaletti och lösgörande övningar. när traven satt på plats och han valde den själv om han fick tillfälle (tillräckligt lång hals och tillräckligt hög hastighet) började de leta efter tölten. tölten finns ju mellan grisepassen och traven, och genom att växla mellan de två gångarterna fick de ett par steg i tölt. stegen blev fler och fler och nu kan han tölta jättefint om man "hittar knappen". alla hästar funkar ju inte likadant, men det här kan ju vara ett av de 100 000 tipsen ;)
lycka till med pållen!
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Grisepass kan vara ett tecken på många saker. Kan vara att hästn ridits för mkt på framdelen, kan vara att den är spänd, pga för hårda händer från ryttren, kan vara avsaknad av energi...eller alltihopa. Förmodligen alltihopa om den gått på ridskola med många nybörjare.

Tips..nja. Det är ju så individuellt. Jag började med att släppa tyglarna och få min häst mer på framdelen :o, pga att hon var väldigt spänd och bara körde upp huvudet (för att jag hållit för hårt i tyglarna och försökt samla med hjälp av dessa). Nu har hon ren takt i tölt och går avslappnat, först nu kan jag börja med lite fartökningar för att få ett bättre tramp med bakbenen, nu börjar hon även så smått söka sej mot handen och kan gå några steg i mer samlad fast låg form. För att få upp vilja, lust och energi skulle jag rekommendera att du rider ute och efter ridpasset ute tar en kort stund i padocken utan för stora krav, gärna med mkt fart. Jag har faktiskt mutat medgodis i paddocken innan och efter ridpass och i bland mitt under, för att Pållan skulle uppfatta paddocken som ngt positivt, och det funkade faktiskt..rätt eller fel. Det gäller ju att utnyttja det som funkar för att vända häsens inställning. Använde också godismetoden vid transportproblem, nu går den besvärliga PÅllan glatt in på egen hand....och nu har hon ju upptäckt att den var inte så läskig. Ja ja metoderna är olika. Mer fart lust och beröm alltså... :banana:
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Hej,
anledningen till att ingen kan ge dig ett "dundertips" är enkel, det finns inget! Jag förstår att du gärna vill hjälpa denna häst men jag tror också att du som har erfarenhet av isisar vet att varje häst tar sin tid och att det inte finns genvägar till ett varaktigt resultat. Jag har tränat passen ur några hästar men det har varit unghästar så jag vet inte om det funkar likadant på en äldre häst. Börjar i alla fall med att rida hästen bara rakt fram på vägen till den slappnar av, försöker då få den ur balans så den tar några travsteg och ger då beröm. Detta sker på lös tygel. Jag försöker alltid "störa" hästen när den går i pass och sitta helt lugnt i traven, efter ett tag inser hästen att det blir mycket enklare för den om den travar. När den väl hittat balansen i traven och börjar bygga upp muskler kan man börja samla upp den. I alla fall som jag varit med om har hästarna börjat tölta när traven väl blivit bra. En god vän till mig på island brukar säga: "traven är en förutsättning för tölten, vill du förbättra tölten, träna traven". Detta gäller förstås ej alla hästar, det beror på vad de har för problem, men förvånande ofta är det sant.
Hoppas att det går bra med hästen, lycka till! :)
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

bra inlägg, tänk om jag fått det tipset tidigare. Fick hela tiden höra att min Pållas grisepass berodde på att hon saknade energi och gick på framdelen. Så jag jagade på framåt och försökte samla, hon blev bara ännu mer spänd. När jag gjorde som du beskrev (fick tipset av en intruktör)så lossnade allt och nu går hon i ren takt, först nu kan jag försiktigt börja samla, för att få mer bärighet. Som du skriver så finns ingen enkel lösning som gäller alla. Men jag tror ofta att probelemt kan var att man försöker samla hästen genom tygeln och då orsakar man lätt spänning i hästen, vissa börjar grisepassa, andra går i tölt med bibehållen takt och huvudet som en stjärnkikare, altenrativt med en ryttare som nitat fast tyglarna på hästens hals. Jag är faktiskt glad att min häst började med grisepass, för det var helt uppenbart att jag ridit henne fel.
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Jag har lärt mig att böjda spår e bra, eftersom dom flyttar båda benen på en sida samtidigt har dom svårt att grisepassa på böjt spår... Sedan har jag hört att det kan vara bra att rida 10 m och sedan göra halt och sedan rida 10 m igen och göra halt. Man kan också rida på en volt och plötsligt kasta sig utåt för att störa grisepassen. Jag vet inte om det här stämmer så bra men det e vad jag har hört. :)
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

He he he.... :rofl: vill man ha grisepass på damen, skall man rida på kraftigt böjda spår och gärna mindre och mindre volter. Då kommer grisepassen som ett brev på posten, trots hennes annars så klockrena tölt.
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Min Pålla klarade också att grisepassa fint på böjda spår :o, genom att rida rakt fram i skogen på små lagom knögliga stigar och på lång tygel fick vi däremot bättre tölttakt. För att komma ur grisepass så måste man ju först ta reda på orsaken bakom (om man kan)om hästen är spänd och har dålig balans, så tror inte jag att tölt på böjda spår kan lösgöra hästen, det blir bara ännu mer balansproblem, och mer spänning, och mer grisepass... Förmodligen kan däremot skritt på böjda spår vara något!(under förutsättning att man rider på rätt sätt, så att hästen arbetar i balans och börjar bära sig)om inte hästen klarar att gå på en volt i skritt korrekt så har jag svårt att förstå hur den kan klara det i tölt. Kanske de som rekommenderar tölt på böjda spår har en häst med passtakt i tölten, men som i övrigt är balanserad och bär sig rätt?
 
Re: \"Inbiten grissepassare\"...

Jag tror du har rätt, passtaktig tölt förbättras ofta av böjda spår och överraskande svängar, men en riktig grisepass som beror på att hästen är spänd snarare än stel blir nog bara sämre. Min häst har vissa klart överspända dagar då huvudet åker upp och han bara springer, i grisepass, och då får jag en ännu mer spänd häst om jag försöker störa takten. (I det läget är det inte så mycket att göra annat än att försöka skritta ut i skogen där han brukar kunna koppla av.) En bra, avspänd dag däremot töltar han helt rent och om takten går lite mot pass räcker det att vikta lite åt sidan eller halvhalta för att han skall rensa sig.:bow: Så det är olika! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 460
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp