Incident på förskolan

Koltinna

Trådstartare
Min dotter är 2 år gammal och går på en förskola som ligger på andra sidan vägen om våran lägenhet. Jag har alltid varit jätte nöjd med tillsynen och allt med förskolan. Men nu fick jag ett samtal av dotterns pappa som berättade att när han hade hämtat henne, så hade personalen som arbetade just då berättat att hon hade rymt under dagen. Hon hade klättrat över staketet och ingen hade märkt någonting. Som tur var hade hon klättrat över till dom äldre barnen, och alltså inte utanför förskolan. Men tänk OM hon hade klättrat ut på andra sidan och gått över gatan för att gå hem :eek: Hon hade ju kunnat bli överkörd, bortförd eller vad som helst :cry:
Jag är så förvirrad just nu och vet inte alls vad jag ska tycka eller tänka.
Jag vet inte hela historian om hur det gick till, så jag ska ringa personalen imorgon för att höra efter.

Men hur ska jag gå vidare efter detta? Finns det något jag kan göra? Tänk om det händer fler gånger?
 
Sv: Incident på förskolan

Svår fråga. Kan du inte begära ett samtal med föreståndaren och försöka få svar på lite frågor? De frågor jag skulle ha är vad de har för rutiner vad det gäller uppsynen, om detta har hänt något annat barn tidigare, om de har planer på att ändra sina rutiner, etc. Och en stor fråga är vad de egentligen har för staket om en 2-åring fixar att klättra över det? På vårt dagis har de ett sånt där gunnebostängsel som jag tror är 1,2 högt och med ganska litet galler som barnfötter inte går i.
 
Sv: Incident på förskolan

Och du menar att hon klättrat över det? Låter orimligt..

Eller har de ett annat, lägre staket in till andra avdelningen?
 
Sv: Incident på förskolan

Har du sett ett sånt staket vi pratar om förstår du varför det låter orimligt i mina öron.

Hålen i nätet är så små att de inte får in fötterna, och jag har svårt att tro att en 2-åring har styrka nog att komma upp med bara armarna. Dessutom har jag svårt att tro att de klarar att ta sig ner på andra sidan utan att slå sig, det blir ju högt däruppe..

Som jämförelse går våra smidigaste 5-åringar bet på att ta sig över, har själv sett diverse försök utan att någon lyckats.
 
Sv: Incident på förskolan

Och du menar att hon klättrat över det? Låter orimligt..

Eller har de ett annat, lägre staket in till andra avdelningen?

Det kanske står någonting vid stängslet som hon kunde använda som språngbräda? En leksakslåda med lock tex. Ibland placeras ju saker nära stängsel av misstag (eller bara helt utan tanke).
 
Sv: Incident på förskolan

Eller så kanske hon inte kom in till de stora barnen genom att klättra, utan på något annat sätt.
 
Sv: Incident på förskolan

Det är inte alls orimligt att hon har klättrat över. Min dotter tog sig enkelt över sådana staket i tvåårsåldern.

Till Ts
Liknande har hänt mej när mina barn var på dagis. Jag stod i duschen när jag hörde barnröster och när jag kom ut så satt min dotter och några av hennes kompisar i hennes rum och lekte. De hade rymt från dagiset som visserligen låg på samma gård men de skulle ju inte kunna gå hem!
Det blev påbackning för personalen som arbetade och det hände aldrig igen så länge mina barn gick där. Ta upp det med föreståndaren så att de går igenom sina rutiner för sådant får ju bara inte hända.
 
Sv: Incident på förskolan

Precis den typen av staket klättrade D över när han var 2,5 år gammal, inga problem alls... L klättrar nu med, straxt över 2,5...


Åter till frågan, jag hade rivit upp himmel och jord om mitt barn lyckats klättra ut, jag lämnar mina barn i deras vård för att de ska ta hand om dem. Vilket betyder att de ska ha så pass koll på dem att såna saker inte kan hända.

/nevin, glad att vara hemma med sina kids!
 
Sv: Incident på förskolan

Jag pratade med personalen på avdelningen idag, och dom sa att det finns ju en chans att någon har släppt in henne genom grinden, men vem gör så på en förskola? Logiken säger väl att ett litet barn ska vara på den sida av staketet som den befinner sig på?
Sen så har hon försökt att klättra på staketet flera gånger idag, men nu så har personalen alltid någon som kollar just henne, och säger åt henne på skarpen att hon inte får klättra!
Ikväll när jag skulle lägga henne försökte hon klättra ur spjälsängen också! Och Ja, hon fick upp foten till kanten... :S
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 646
Senast: Anna
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
965
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 161
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 290
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp