Bukefalos 28 år!

Infekterat sår i örat

F

föl2005

Min gamle hankatt har varit ute och slagits. Som tur är brukar han inte ha slagsmål som hobby men det har förmodligen kommit en ny hankatt till området.
Hursomhelst har han rivsår i ena örat och det har bildats var som luktar SKUNK och lite till :crazy:
Jag har försökt att göra rent så gott det går men det sitter för långt in för att man ska våga peta med tops osv.
Är det någon som vet något desinficerande som man kan spola kattens öron med? Det skulle vara rätt så skönt för både katten och plånboken att slippa åka till veterinären.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Infekterat sår i örat

Risken är ganska stor att du behöver en antibiotikakur, infektionen kan gå in i kroppen och sätta sig på nerver och organ mm i kroppen. Min huskatt hade ett infekterat bett (böld) i svansen som jag inte behandlade och efter det hade hon ryckningar i svansen resten av livet. Inget farligt, men det kunde blivit värre.
Jag tycker att alltid när det handlar om infektioner som ska dom behandlas av veterinär.
 
Sv: Infekterat sår i örat

Var försiktig med att avvakta för länge när det gäller sår i öronen. Det är lätt att infektionen sprider sig inåt och skadar katten allvarligt. Vår gamla katt fick avlivas pga att han fick en kraftig infektion i örat som inte gick att hejda. Om såret luktar illa är det nog dags för antibiotika. Du kanske kan ringa distriktsveterinären och se om du kan få ett recept utan besök. Ibland går det om man kan förklara hur skadan ser ut.
 
Sv: Infekterat sår i örat

Tack ska ni ha för snabbt svar!
Tid är bokad hos vet. imorgon förmiddag. Hoppas att vi får bukt på läskigheterna utan att det blir några men.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en långhårig icke raskatt som för ett tag sen började klia sig bakom öronen, speciellt det ena. Så fort jag såg detta så behandlade...
2
Svar
22
· Visningar
17 142
Senast: Mariaauto
·
Övr. Hund Min mammas pudel har problem med öronen... Vet inte vart vi ska ta vägen snart! Hon plockar päls ur öronen,men finns säkert en hel del...
2
Svar
25
· Visningar
10 366
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp