Infektionen är tillbaka...

Tassetass

Trådstartare
Veterinär på måndag, igen. Maltes privata delar börjar kosta mig rätt mycket pengar :crazy:

Det är infekterat i skapet, svullet men inte ömt och det verkar klia - precis som de föregående gångerna. Föregående gånger har vi också fått bort det med Streptocillin, men VARFÖR kommer det tillbaka!?

Försöker rengöra snoppen så gott det går - vilket faktiskt går rätt bra. Det är inte alls lika mycket gult klegg som det varit förr, utan den är ren och fin, så det är inte den det är fel på. NÅT händer inne i skapet, men vad?

Nån som har nån ide? Och om inte vet. hjälper, nån som har tips på bra alternativbehandling? Är villig att prova ALLT för att få bukt med det här!

/Jenny - rådvill...
 
det är inte så att din häst är överviktig??
min mosters häst var det i många år och hans skap svullnade och det rann gul gegga från det.
han blev behandlad med kortison men det höll på att kosta honom livet eftersom det orsakade till fång.

en vet. på djurklinik förklarade att hästar som är överviktiga får svullna skap eftersom även skapen får för mkt fett. förstår du?? fettet sätter sej på skapet som gör att det blir för trångt och infekterat.
hon fick rådet att rengöra med vatten och laktacyd och det har blivit stor skillnad men han gick även på svältdiet.

nu kanske det inte är så med din pålle men jag skrev det jag vet kan vara en orsak...
 
Kanske ni skulle ta ett vävnadsprov?

Min kompis häst vr jämt skitig och grisig i skapet, hon fick rådet att tvätta med barnolja osv osv men det blev ej bra

då tog vet. tillslut vävnadsprov som visade på tumörer
 
fast kom på en grej:
om man han svarar på strepto så kanske det mitt råd ej är så aktuellt

klart, det kan kanske uppkomma sekundära problem

hmm

jag vet inte
 
du kan ju prova äppelcidervinäger i hans vatten om du inte gjort det förut...alt en örtblandning som heter puriphy(utrensningskur) och sedan fortsätta med mjölom..gå in på
www.hippok9.nu tror hon har en hel del fallbeskrivningar där oxå, ska kolla om jag har nåt mer i "hyllan" :)
 
Just nu är han förvisso enormt betesfet (sen det svalnade av har han exploderat :crazy:), men första infektionen hade han för ett par år sen och då var han inte särskilt överviktig - bara otränad, dock mer tränad än vad han varit tidigare i livet. Så jag tror inte det är problemet. Det rinner ingenting från skapet, och luktar inte mer än vad det ska göra, luktar alltså inte illa eller nåt sånt. Och om det vore fett så tycker jag inte att det borde försvinna direkt vi börjar behandla med streptocillin? :confused: Men jag ska framföra det till vet., han kanske vet mer om det!

Tack!
 
Han är inte så himla grisig i skapet numer. Han var det första gången han fick infektionen, därför trodde vi att det var orsaken till problemet. Jag har dock lyckats hålla rätt rent nu, då Malte kommit på hur skönt det är att bli pillad där :smirk:

Ska höra med vet. om tumörmöjligheten. Känner inga knölar, men jag kan ju bara känna från utsidan...

Tack till dig också!
 
Ah, den örtkuren känner jag igen! Känner en tjej som säljer örtkurer av diverse slag, otroligt kunnig människa, ska ringa henne på stört!

Äppelcidervinäger ska införskaffas, bockar och :bow: för tipset! Hur mycket äcv ska man ha per liter vatten? Hur ofta?
 
Jag ser att du flyttat till ojjnebojjne

jag har själv bott där i 3 år, och jag vet inte riktigt vem som är vet där nu, men när hästen med tumören upptäcktes så ver det m.Eriksson som hade hand om den
Det senaste jag hörde var att hon jobbade på djurkliniken istället, men det kan ju ha ändrats igen

hon är ju annars mkt duktig och trevlig

får jag fråga om malte står på Lauris?

jag antar att du går på grans
( varför skulle man annars flytta till byyyn)

trevlig skola


Lycka till med snopperiet, han har inte problem emd att kissa eller likn?

mvh
 
Jag går faktiskt på Framnäs :D Läser lite mjuzik. :cool: Har inte flyttat Malte dit än, flyttade själv förra helgen och vill komma i ordning innan han kommer dit, så den arma stackaren måste gå här hemma hos pappa och äta gräs hela dagarna - han måtte lida! :crazy: ;)

Drickandet och kissandet funkar alldeles utmärkt, han har aldrig haft problem med det, tack och lov.
 
jag ger "en skvätt" ca 1 dl kanske i en hink vatten, om du ger i vattenkopp kan du ge mindre , men fler ggr om dagen....det smakar ju räv, så du kan ju börja med att bara introducera smaken i början...men konstigt nog så gillar hästarna det iallafall....
 
Används inte äppelcidervinäger när kvinnfolk försöker banta också? Kan ju få dubbel trevlig effekt :angel:

Då måste jag tvinga Malte dricka ur hink alltså - han blåvägrar "hinka vatten" medans vattnet rinner i bäcken nere i hagen... :smirk: Får helt enkelt stängsla av den :devil:
 
När min valack var kletig i skapet, alltså riktigt kletig. Massa grå äcklig smegma. han fick då Mjölon, en kur på ca 7 dagar, sedan var det borta. Kuren fick han ha med jämna mellanrum, för det kom tillbaka. Nu gick det aldrig så långt så det blev infekterat, men tror att det hade blivit det om vi ej rensat ut honom.
 
Skaffa en rejäl stor injektionsspruta,som du fyller med koksaltslösning och sprutar runt i skrapet några ggr i veckan.
(OBS ingen kanyl på sprutan,om du inte vill slå världsrekord i löshoppning.)
;)
 
Jag håller rent, använder precis som du skriver en STOR spruta (utan nål förstås ;)) som jag rengör med - men det hjälper inte! :crazy: :mad:
 
Du kan annars prova blanda äppelcidervinäger i foder. Börja med LITEN mängd dock, samtliga mina har hatat äppelcidervinäger som pesten.

Det elaka sättet är ju att spruta det i spruta i munnen. JAG har dock aldrig haft hjärta att göra det (ta och smaka på äppelcidervinägern så förstår du varför). men bra är det.

Det finns ju risker med att spruta kortison, men ibland är det det som krävs för att bli av med envisa infektioner i skapet.

Valacken fick en bautainfektion i somras, men där räckte det med kortisonsalva. Och så skulle jag INTE vara där och "gegga och peta" hela tiden då det skulle reta än mer, men det är ju från fall till fall om man ska låta det vara ifred eller hålla rent. Valacken har å andra sidan ingen historia med återkommande infektioner etc, men efterom det var envist och inte ville ge sig så pratade jag och vet med att spruta kortison, men provade med salva först eftersom man helst vill slippa biverkningsrisken (fång är ju det man är mest rädd för) med kortison..
 
Blir nog vattnet för oss, om Malte får extrafoder så lär han spricka sönder :crazy: :angel:

Skulle kunna försöka spruta in det i munnen på honom, iofs. Han brukar vara väldigt, väldigt tolerant med såna saker, antagligen för att han vet att han blir söndertjatad annars :D

Ska försöka få ut vet. imorgon, så får pappa vidarebefordra alla tips jag fått. *SUCK* Vill att Malte-fjant ska vara frisk ju :cry:
 
Nu vet jag inte om vinägern påverkas av sockret i betfor, annars kanske en minislatt betfor skulle göra susen? Det ger ju inte så mkt extra heller.

Som sagt, innan dus prutar det i munnen, smaka på det själv (det är inte farligt). Jag kände iaf att jag inte kunde utsätta de intet ont anande, snälla och väluppfostrade stackarna för det, men det är ju du som känner Malte mest och vet om han skulel "förlåta" det ;)

Kan du stängsla av bäcken och ge honom hink/balja istället?
 
Jag kan enkelt stängsla av, så nu ska jag bara övertyga pappsen om att Malte MÅSTE ha hink :D Kan bara vara i stallet på helgerna för tillfället, nyflyttat och inte kunnat ta med Malte än.

Ska i alla fall avvakta vad vet. säger, men står han rådvill så kör jag på nämnda tips. Och jag vet att äcv smakar sork, men av nån mystisk anledning verkar Malte förstå att vissa saker är jävligt otrevliga men måste göras - och ställer upp. Ängla-hästen...
 
Låter bra =)

Och som jag sagt förr, jag tror din Malte och min Vision är av samma virke =) De fattar när man försöker hjälpa, hur otäckt och obehagligt det än är just då. Sådana hästar ska man hålla hårt i =)

Lycka till, och så får du uppdatera hur det går!
 

Liknande trådar

T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Ellyne
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Train
·
Hästvård Är "lat" och kopierar in texten från min "dagbok", hoppas det är ok ;) Åkte ut till stallet straxt innan lunch. Hade haft fullt upp...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp