Inflammerad klo?

TheWickedWitch

Trådstartare
Våran katt verkar ha en inflammerad/infekterad klo, det är som en böld runt den, men han verkar inte ha särskilt ont...
Min fråga är vad gör veterinären åt den, bör man åka in akut eller ska man avvakta och se om den självläker?
Jag skulle gissa att han varit i slagsmål eller fastnat, det är en utekatt så man vet ju aldrig riktigt vad han har för sig när han är ute...

Sv: Inflammerad klo?

En böld tyder på att det är en infektion under huden. Bölden är fylld med var. Om man inte behandlar den så kommer den antingen läka ut själv, eller så kan infektionen blossa upp igen. Antingen på samma ställe eller i hela kroppen.
Min huskatt hade ofta bölder på svansroten, en lät jag bli att behandla. Efter det så röck svansen på henne t.o.f, troligen satte det sig på nerverna och orsakade konstanta (dock ej smärtsamma) ryckningar.

Åker ni till veterinären så öppnar dom bölden, tömmer den på var och lägger eventuellt dit en antibiotikabehandling (spruta eller salva) och ni får en antibiotikakur att ge i 10 dgr. Så har jag fått behandla Fias bölder iaf.

Sv: Inflammerad klo?

Tack för ett bra svar!
Det blir nog Tant Veterinären för honom i alla fall, hade planer på att låta kastrera honom nu (hade faktiskt tänkt ringa och boka tid imorgon) och när man gör det vill man ju att de ska vara friska och krya!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 909
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V