Bukefalos 28 år!

Inflammerad tand

A

AWAKE

Hur behandlar man en inflammerad tand? Finns det olika sätt? Vad kostar det? Kan det komma tillbaka? Vad kan det bero på att hästen fått en inflammation?


(SKOLARBETE)
 
Sv: Inflammerad tand

Nu letar du efter ett alternativt svar på frågan varför hästen med feber inte äter, va!?

Det är inte så sannolikt att hästen i uppgiften har fått så pass hög feber på grund av en inflammerad tand. Däremot kan man ju förklara att den inte vill äta med att den av någon anledning har ont i munnen/tänderna (även om det är mer sannolikt att den inte äter pga febern som kommer sig av en infektion (vilket 4 svullna ben talar starkt för). En häst med tandvärk slutar sällan äta helt.

Men - tandvärk hos häst;
- problem med tandfällningen (framförallt kindtänderna under växlingsperioden (ungefär 2-6 år). Ibland lossnar inte mjölktanden som den ska och puttas istället ut i kindslemhinnan och orsakar stora sår som blir inflammerade och gör skitont. Sådana hästar slutar ofta äta, åtminstone grovfodret.
- vassa emaljåsar, trappbildningar i bettet eller stora hakar med påbitning (tanden är så lång att den orsakar krosskador på tandköttet i motstående käke) - aldrig stött på en häst som slutat äta pga detta, men det förekommer säkert!
- karies som ätit sig ner och orsakat en infektion i pulpan - kan leda till infektion och böldomvandling av tandroten (rotspetsabscess). Gör ont, luktar pecka och gör att hästen ogärna tuggar på den sidan den onda tanden sitter på. Kräver åtgärder antingen i form av rotfyllning (som på folk ungefär) eller uthävling av tand (dra ut tanden, mkt komplicerat, stor risk för komplikationer - och dyrt!)
- tandfraktur

Tja, det var några förslag. När du diskuterar hästens aptit ska du försöka skilja på om hästen inte är intresserad av mat (ingen aptit, mår skit) eller om den är intresserad av mat, nosar på maten, men väljer att inte äta eller kanske sluta äta efter att ha tagit någon tugga. Ingen aptit - systemisk sjukdom, aptit men vill ej äta pga obehag - ont i tänderna, munhålan, svalget.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
984
Senast: Sirap
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Murray
·
Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp