inflammtion igen?????!!!!

HannaZ

Trådstartare
Pållen har haft kotledsinflammation hö fram, och lite på vä fram. Vilade 11 veckorn nu friskförklarad sedan tre veckor. Har promenerat honom, skrittat ett par korta rundor och den senaste veckan arbetat honom fyra gånger ca 20min/gång från marken i öppna på rakt spår, på långa tyglar.
Ikväll (arbetat ca 20 min) när vi kom in och jag kände på benen var han lite svullen och varm över kronranden, och aningen varm över kotan på hö fram, alltså det ben han haft kotledsinflammation på. ( kände inte på benen innan vi gick ut)

Han har varit hos kiropraktor och det finns inga större snedheter, fint och jämt musklad (trots att han vilat ett bra tag) Han var lite stel i nacken och lite spänd i överarmsmuskulaturen H.F fram men jag tycker inte det borde ge så stort utslag med den lilla belastningen. Masserar Överarmsmuskulaturen och nacken varje dag nu.

Kan det vara inflammationen som blossat upp igen?!

Innan han blev friskförklarad så var vi ute och promenerade ca 20-25 min flera dagar i veckan på veterinärens inrådan så han har inte varit helt inaktiv.

är så orolig så jag håller på att krypa ur skinnet. :(

Ska jag låta honom göra ingenting några dagar?
Värmebandage, kyla?

//Hanna
 
Han är sprutad två gånger innan han blev friskförklarad.

Longering och böjprov UA. Erkänt bra klinik
 
Hur är din hovslagare, skor han så att hästen lätt kan rulla över när den går m.m
Växer hovarna mkt så att du kanske ska sko oftare?
Går hästen lite på bogarna m.m.

Lite tips för att förebygga mer inflamationer.

Hästen kan ju helt enklet även hittat på något i hagen!

Jag tycker du ska ta kontakt med veterinär om det inte går över på någon dag.
Kyl benet, och ser hästen inte halt ut så se till att den får röra på sig, tex gå ut och leda den. För att den inte ska bli stel och så kan svullanden går ner.

Men har den fått en påbörjan till inflamation igen så hjälper jui nte det jag skrev nyss.
 
Vet ni orsaken till inflammationen? Jag menar, den kommer ju sällan bara sådär utan är oftast en avlastning av något annat. Kanske dags att kolla upp det och åka till en klinik som vill veta VARFÖR din häst får kotledsinflammation? :)
 
Han går barfota sen ett bra tag och klarar det bra, nu är det ju mjukt i hagen och han har boots på när vi går på knaggligt underlag så jag tror inte att det beror på det.

Han hade en låsning på vä sida av korset som blev fixat i höstas och vi var hos kiropraktorn senast förra veckan, jag misstänker att låsningen i korset kan ha bidragit till kotledsinflammationen på hö fram, märkte stor skillnad vid hoppning efter att equiterapeuten varid ute och fixat det men då var kotledsinflammationen med största sannolikhet redan där.
Enligt en veterinär som är tandutbildad är han fint och jämt musklad och hade inga större spänningar. Vi var hos honom i onsdags. Han ömmar inte i ryggen och spänningen i käken som kiropraktorn kände förra veckan hade försvunnit efter behandlingen när hon knäckte till nacken och jag har stretchat käken.

han har går lite på bogarna, bla därför jag börjat lära mig att arbeta honom på långa tyglar från marken för att stärka honom utan att jag stör och snedbelastar från ryggen.


Hagarna är förstås ganska hala nu när det är så lerigt så det skulle ju kunna vara att han halkat, tyckte inte att han var varm i förrgår. (igår skrittade min medryttare honom 20 min)

Vi får väl se hur det är om några dagar. Lade på kyllera ikväll.

Han har ett kompenstionsöverben på HF under knäet men vet har tittat på det och det är inte aktivt, men det tyder ju på att allt inte stått rätt till. (Han hade det när jag köpte honom) Equiterapeuten trodde att låsningen i höften/korset hade uppstått för ett bra tag sedan och att det berodde på yttre våld, tex att han gått omkull eller nåt, kanske kan det ha bidragit både till inflammationen och överbenet.


Det är bara så himla typiskt när man äntligen kan börja så smått igen efter att ha tagit det lugnt hela hösten och att han stått helt i tre månader. Kände att jag var på rätt väg vad gäller träningsmetoder. Hade tänkt arbeta honom från marken åtminstone tre månader och bara skritta lätt samt gå promenader men kanske inte ens det funkar.


tack för era tankar!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 173
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp